کد خبر: ۶۶۳۶۱۴
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
معاون وزیر بهداشت اعلام کرد

برنامه وزارت بهداشت برای ایام محرم در اوج کرونا؛ مراسم عزاداری با ماسک و ساعات محدود!

معاون بهداشت وزیر بهداشت از جلسات تصمیم گیری برای چگونگی برگزاری اعیاد قربان و غدیر و ایام محرم و صفر خبر داد و با بیان اینکه هنوز هیچ چیز در این باره قطعی نشده، در عین حال گفت: قطعا مراسم امسال به شکل قبل نخواهد بود و کاملا محدود خواهد بود تا مراسمی با کیفیت مناسب و توام با سلامتی برگزار شود.
برنامه وزارت بهداشت برای ایام محرم در اوج کرونا؛ مراسم عزاداری با ماسک و ساعات محدود!
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر علیرضا رییسی در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری مشورتی کووید19 که با حضور وزیر بهداشت و به صورت مجازی برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره آخرین تصمیم ها برای چگونگی برگزاری مراسم عرفه، اعیاد قربان و غدیر و محرم و صفر گفت: درباره اینکه مراسم چگونه برگزار شود، هنوز هیچ چیز قطعی نشده است. در این زمینه امروز و فردا با صاحبنظران جلسه داریم؛ تا علاوه بر احترام به شعائر دین و سنت ها، سلامتی مردم را هم کاملا مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: در مورد مراسم روز عرفه، اعیاد قربان و غدیر و مراسم محرم و صفر پروتکلها دارد آماده می شود. چندین نظر وجود دارد. قطعا اگر مراسمی هم برگزار شود اصلا و به هیچ وجه به شکل قبل نخواهد بود و کاملا محدود خواهد بود. باید یاد بگیریم از فضاهای مجازی استفاده کنیم و خیلی از مراسم ها را در خانه خودمان انجام دهیم. صدا و سیما خیلی می تواند در این زمینه کمک کند و در نهایت بتوانیم مراسمی با کیفیت مناسب و توام با سلامتی برگزار شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: بعضی ها از باشکوه برگزار کردن صحبت می کنند، باشکوه برگزار کردن فقط به این معنا نیست که جمعیت زیاد باشد، می تواند تعابیر و معانی دیگری هم داشته باشد. می تواند هر خانه یک حسینیه باشد و همه افراد می توانند در خانه باشند و آن مراسم را در خانه برگزار کنند.

وی تاکید کرد: نظر قاطع وزارت بهداشت این است که برگزاری مراسم پر جمعیت در محرم ممنوع باشد، بویژه در محیط های سربسته که قاطعانه و محکم با آن مخالفت می کنیم.

رییسی درباره پیش بینی افزایش ۶۰ درصدی آمار ابتلا به کرونا با برگزاری کنکور و مراسم محرم، گفت: پیش بینی که پیش بینی است و بر اساس یک مدل سازی است. هر پیش بینی مستلزم این است که ما یکسری اطلاعات پایه و اولیه داشته باشیم و بر اساس آن فرمول های ریاضی طراحی شود و بتوانند اعلام کنند.

وی ادامه داد: پیش بینی های زیادی وجود دارد و بسیاری مسائل را همه می توانند پیش بینی کنند. در همین جمع اگر ماسک نداشته باشند و دو نفر هم مبتلا باشند، می توان پیش بینی کرد که ۶۰ درصد افراد مبتلا می شوند. این پیش بینی ها چارچوب خاصی دارد که بستگی دارد که اطلاعات اولیه و اعداد و ارقام که بر اساس آن محاسبه می کنند، چه باشد. حال ممکن است یک نفر پیش بینی ۱۰ درصدی و یک نفر ۷۰ درصدی ارائه دهند، اما باید مبنا و پایه هر مطالعه را مشاهده کنیم.

ممنوعیت توزیع غذا و شربت در موکب ها و تکایا

وی همچنین گفت: درباره مراسمات محرم چند فاکتور وجود دارد؛ اولا محیطی که در آن مراسم برگزار می شود، سربسته است یا در محیط باز است، دوم آیا محیطی که فضای بسته است، تهویه مناسب دارد یا خیر. جمعیتی که در آنجا حضور دارند، چقدر است، مدت زمان حضور چقدر است نیز مهم است. در فضای سربسته بیش از دو ساعت صلاح نیست که جمعیت حضور داشته باشند. اگر در یک فضایی که در حالت عادی ۱۰۰ درصد است، در این شرایط باید حداکثر تراکم ۲۵ درصد باشد و حتما باید تعداد افرادی که در این فضا قرار می گیرند، بجای ۱۰۰ نفر ۲۵ نفر باشند. در فضای باز هم مراسم‌ نباید تماشاچی داشته باشد. در عین حال معمولا در این مراسم ها افراد مختلف از جاهای مختلف حرکت می کنند و در یکجا جمع می شوند. این هم مورد تایید ما نیست و ممنوع است و مردم نباید به هم بپیوندند و در یک جا جمع شوند.

رئیسی درباره نذورات نیز براین نکته تاکید کرد که نذورات به صورت مواد خام و خشک باشد ضمن آنکه موکب ها و تکایا نیز از توزیع مواد غذایی و شربت بپرهیزند که ممنوع است.

هرگونه تجمع می تواند خطرناک باشد

معاون وزیر بهداشت گفت: ما با پدیده ای به نام کووید۱۹ مواجهیم که با اینکه صدها پژوهش درباره این ویروس در حال انجام است، هنوز نه داروی قطعی دارد و نه واکسن در دسترس است و حتی ادعاهایی هم که درباره واکسن است، اگر بخواهیم روی آن حساب کنیم، حداقل یکسال طول می کشد تا در دسترس قرار گیرد. بنابراین تنها راه، توجه به این موضوع است که این ویروس چگونه می تواند افراد را مبتلا کند. این ویروس عمدتا از طریق چشم، دهان و بینی وارد بدن می شود.
وی افزود: بر همین اساس ما فعلا باید به این سمت برویم که ویروس وارد بدن ما نشود. کسانی که بیماری زمینه ای دارند و سالمندان در صورت ابتلا عوارض ویروس را شدیدتر نشان می دهند. بنابراین باید ببینیم که اگر می خواهیم‌ خودمان را ایمن نگه داریم، فرمول ساده است، اگر چه که می تواند خسته کننده باشد. ابتدا نباید در جمع قرار بگیریم. هرچه جمع متراکم تر باشد، شانس انتقال ویروس بالاتر است. باید توجه کرد که حضور حفاظت نشده در یک جمع به این صورت که ماسک نداشته باشیم، در فاصله نزدیک از سایرین باشیم، خطرناک است. اگر همه افراد ماسک داشته باشند و یک فرد مبتلا وارد شود، ماسک نداشته باشد، شانس انتقال سایر افراد بالای ۳۰ تا ۴۰ درصد است.

رئیسی این را هم گفت: هرگونه تجمع می تواند خطرناک باشد، تجمعی که تحرک بیشتری داشته باشد مانند عزاداری یا عروسی قطعا شانس انتقال را بالاتر می برد. قبل از این هم مراسم های احیا یا حضور در مساجد را داشتیم که افراد با فاصله می نشستند، تحرک زیادی وجود نداشت و براین اساس ریسک خیلی بالا نمی رفت هرچند که این هم ریسک داشت اما در زمینه سایر مراسم ها واقعیت این است با توجه به تعلقاتی که به آیین های مذهبی داریم، برایمان محترم هستند. اما اگر شرایط رعایت نشود، دچار مشکل می شویم. یادمان باشد که پروتکل بهداشتی یک‌فضای جادویی نیست که به هر چه بزنیم، همه چیز درست شود، بلکه پروتکل را باید رعایت کرد. حتی اگر در یک جمع کوچک پروتکل رعایت نشود، دچار مشکل می شویم و بر عکس اگر در یک جمع بزرگ پروتکل رعایت شود، ریسک کاهش می یابد.

وی در ادامه با بیان اینکه برخی افراد میزان انتشار و انتقال ویروس را بسیار بالا می برند ادامه داد: اینها، افرادی هستند که سطح ویروس در آن ها بالاست، سرفه و عطسه های پشت سر هم دارند و سرعت انتقال بیماری در آن ها زیاد است که اگر این افراد در یک فضای بسته قرار داشته باشند، می توانند ویروس را منتقل کنند. حال این را در کنار این بگذارید که جمعی در فضای کاملا باز باشند و فاصله برای هر فرد چهار متر مربع باشد، ماسک داشته باشند و تحرک زیادی وجود نداشته باشند و افراد دارای علائم هم در این جمع قرار نداشته باشند، با این شرایط شانس انتقال کاهش می یابد.

بازنگری پروتکل ها ظرف امروز و فردا

معاون وزیر بهداشت درباره عید قربان هم گفت: درباره عید قربان هر ساله این تذکرات را می دادیم که اگر دامی بدون تایید دام پزشکی ذبح شود، شانس انتقال سایر بیماری ها مثل تب کریمه کنگو هم بالا می رود و مردم همیشه باید حواسشان باشد. باید هر اقدام و مراسم و تصمیمی باید یک پروتکل و پیوست بهداشتی داشته باشد. سبک زندگی ما باید با سال قبل متفاوت باشد. تاکید می کنم که پروتکل بهداشتی به تنهایی ضامن امنیت سلامت نیست، بلکه پروتکل باید دقیق رعایت شود که شانس ابتلا کاهش میابد اما صفر هم‌نمی شود. بر همین اساس دستور العمل ها در حال بازنگری است و امروز و فردا جلسه داریم، هنوز هیچ‌چیز قطعی نشده است. اگر هم مراسمی برگزار شود، قطعا به صورت قبل نخواهد بود.

پروتکل‌های بهداشتی برگزاری مراسم‌های ایام محرم اعلام شد

همچنین کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا، با توجه به نزدیک شدن ایام محرم و برگزاری آیین‌های سوگواری سیدوسالار شهیدان، اطلاعیه شماره یک خود را با تاکید ویژه بر رعایت «دقیق و کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی مردم، سخنرانان و مسئولان هیئات مذهبی، تکایا و حسینیه ها» در ایام ماه محرم منتشر کرد.

مفاد این اطلاعیه به شرح زیر است:

۱. برگزاری مراسم عزاداری عمومی در فضا‌های سربسته صرفاً در ایام مشخص شده و ساعات محدود و در مساجد، حسینیه‌ها و تکایایی مجاز است که به تشخیص کارگروه استانی دارای شرایط مناسب بهداشتی و مدیریتی هستند.

۲. برگزاری مراسم در اماکن مجاز صرفا با رعایت اصول «کاهش زمان مراسم، تراکم حداقلی، آلودگی زدایی منظم، رعایت فاصله یک و نیم متر و استفاده مستمر و همگانی از ماسک» انجام می‌شود.

۳. مسئول برگزاری مراسم عمومی باید نسبت به رعایت کامل ضوابط بهداشتی، تعداد شرکت کنندگان، زمان برگزاری و نحوه پذیرایی متعهد شود.

۴. هیچ‌گونه پذیرایی در جریان برگزاری مراسم عزاداری و پس از آن انجام نمی‌شود و اطعام و نذورات صرفاً مطابق دستورالعمل‌های بهداشتی در پخت و پز و بسته بندی به صورت بیرون بر و در ظروف غیر مشترک و یک بار مصرف توزیع می‌شود.

۵. صدا و سیما و نهاد‌های تبلیغی و مردمی نسبت به ارائه برنامه‌های ابتکاری مناسب وضعیت فعلی کشور و تقویت فضای معنوی و فرهنگ عاشورایی در فضای تبلیغاتی و مجازی اقدام کنند.

۶. کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد ملی با هماهنگی همه دستگاه‌های اجرایی و مردمی به ویژه رسانه ها، صدا و سیما و هیئات مذهبی نسبت به آماده‌سازی افکار عمومی و ارائه آموزش‌های بهداشتی ویژه ایام عزاداری اقدام می‌نماید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
44
7
به وزارت بهداشت ربطی نداره هر چه که مداحان و علمای حوزه وامامان جمعه بگویند باید اجرا شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
بشرطی که امامان جمعه ومداحان هم بالای منبر نروند تشریف بیارند میان جمعیت روضه خوانی وومداحی کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
اگر مراسم مذهبی تعطیل شوند، مداحان باید از چه راهی درآمد کسب کنند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
چون نان تون آجر مي شود بايد مخالفت كنيد تا همه ملت كرونا بگيرند آن هم بخاطر منافع مادي اين قومي كه نام برديد.
ناشناس
| - |
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
هرکاری می خواهید انجام دهیدولی بشرطی که وقتی بیمار شدیدو کرونا
گرفتید از امکانات و نیروی وزارت بهداشت نخواهید استفاده کنید.
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
اجتهاد در این مسئله با متخصصین پزشکی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
5
15
توهم زدین اخوی، یا ما رو فیلم کردین؟؟ قراره چند صد هزار نفر بازرس راه بیفتن هر شب در تمام شهر ها و کوره دهات ها و رعایت این طومار تخیلی که نوشتید در تکیه ها را کنترل کنند؟؟ شما مسولیت تون در حد توصیه موارد تخیلی است یا در قبال سلامت و جان مردم اجتماع مسولیتهای جدی تری هم دارید؟
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
1
22
احسنت
امام حسین علیه السلام عزاداری خانه ها را هم مبینند
واجر ومزد عزاداری محفوظ است پیش خداوند
شیعه
|
France
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
18
6
الان کیش تعطیل نیست....ساحل ها بازه....مشکلی نیست ؟؟ کسی با قلیون خونه ها کاری نداره با هزار تا مراسم دیگه که شلوغی بوده کاری نداره...الان رکورد داریم میزنیم توی تلفات کرونا ک محرم شروع نشده؛
...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
1
21
آب که سربالا میره قورباغه هم ابوعطا میخونه. از طرفی می گویند مردم از شرکت در مراسم های جشن و عزاداری و شرکت در تجمعات خودداری کنند و از طرفی اعلام می کنند مراسم های عزاداری با رعایت پروتکل های بهداشتی حتما برگزار شوند. به طور قطع با برگزاری هرگونه مراسم و یا تجمعی در آینده آمار فوتی ها به ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ نفر در روز خواهد رسید. مطمئن باشید.
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
2
25
وقتی حج واجب تعطیل میشود عزاداری چه معنی دارد؟ان را مجازی برگزار کنیدچرا عاقل کند کاری که باز آورد پشیمانی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
2
25
مراسم محرم عبارتند از برپایی حسینیه، سینه زنی، زنجیر زنی، حرکت دسته های سوگوار، تعزیه خوانی، قربانی کردن و نذری دادن . البته به غیر گل بر سر مالیدن، قمه زنی و......
چطور می توان این کارها را با رعایت فاصله 1.5 متری با زدن ماسک و در شرایط استریل انجام داد؟
کسانی که اصرار به برگزاری مراسم محرم در شرایط اپیدمی کرونا دارند، باید عواقب این کار را بپذیرند. هر مرگی ناشی از این کار به پای آنها ثبت خواهد شد.
عاطفه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
3
5
خود امام حسین هم خیلی وقته راضی به این کارا نیست.
برخی مداحا که هیچ فرقی با خوانننده های ندارند چه بسا....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
0
4
از علمای دین تقاضا می شود برای حفظ جان ملت عزاداری گروهی (حتی جند نفره) را امسال حرام اعلام نمایند.
حرمت جان مردم مورد توافق همه علمای دین است!
ر. آ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
0
5
به آمار تلفات روزانه و ابتلای روزانه کشورهای دیگر نگاه کنید. حنی کشورهایی که اوایل شروع اپیدمی در آنها وضع بسیار بدی داشتند مثل ایتالیا و اسپانیا.
تفاوت بی برنامگی با برنامه داشتن در این آمار مشخص است.
کاوه
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
0
5
هم شما میدانید، هم مسئولین دولت وهم انهائی که برای مراسم سینه چاک می‌کنند که به احتمال قوی امکان رعایت ضوابط بهداشتی در اینگونه مراسم وجود ندارد و میزان مبتلایان بشدت بالا می‌رود و بهمراه ناتوانائی مراکز بهداشتی برای بهبود مبتلایان. در نتیجه بالا رفتن آمار فوتی ها در هفته های بعد از مراسم هست. آیا فکر کرده اید این نیروی جوانی که مراسم را برگزار می‌کنند در خطر جدی ابتلا هستند. فکر کرده اید که این جوانان اغلب تنها نان اور خانواده هستند و در غیاب آنها خانواده ها صدمات سنگین خواهند دید. امکان ابتلا مداح که روی سکو و بدور از جمعیت روضه خوانی می‌کند ۱/۱۰۰۰ نسبت به مردمی هست که در مراسم حاضرند. ایا انهائی که خواستار برگزاری مراسم هستند پاسخگوی عواقب آن هم خواهند بود؟ شک دارم
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
4
0
زیر ذره بین
برخی رسانه ها از نظرات زیر چگونه بهره برداری میکنند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
0
2
هنوز دلت نيومده طرح ترافيكو برداري
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
0
0
با پر قو به مردم میگن نرو میمیری
اقا جان وقتی نمی‌فهمه پر قو فایده ندارد باید مثل هند با چوب بزنی که بدونه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین