کد خبر: ۶۶۶۹۴۶
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۶

رشد ۳۵۰ درصدی قیمت اجاره مسکن در ۷ سال

پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن در حالی قرار است در هفته آینده آغاز شود که ارقام ارایه شده توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹، مبلغ اجاره‎ ماهانه به‌علاوه‎ سه درصد ودیعه‎ پرداختی برای اجاره‎ یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران با افزایش ۳۵۰ درصدی از حدود ۱۶ هزار تومان در بهار ۱۳۹۲ (قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری) به حدود ۵۶ هزار تومان در بهار ۱۳۹۹ رسیده است.
آفتاب‌‌نیوز :

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از آغاز پرداخت وام ودیعه مسکن به مستاجران طی هفته آینده خبر داد و گفت: ۱۵ بانک در پرداخت تسهیلات همکاری می‌کنند.

به گفته پروانه اصلانی ۱۵ بانک از جمله بانک‌های ملت، ملی، سپه، صادرات، پرداخت این تسهیلات را برعهده خواهند گرفت و متقاضیان واجد شرایط می‌توانند با اعلام قبلی برای دریافت این تسهیلات در زمان اعلام شده به بانک‌ها مراجعه کنند. مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با یادآوری اینکه وام ودیعه مسکن در تهران ۵۰ میلیون تومان، در سایر کلانشهر‌های بالای یک میلیون نفر جمعیت از جمله مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه ۳۰میلیون تومان و سایر شهر‌ها ۱۵ میلیون تومان است، گفته است: سقف وام ودیعه مسکن طبق اعلام رسمی پرداخت می‌شود مگر آنکه متقاضیان خود درخواست مبلغی پایین‌تر را داشته باشند و طبیعتا شاخص‌هایی که نشان‌دهنده حمایت بیشتری از خانوارهاست در اولویت هستند.

رشد ۳۵۰ درصدی قیمت اجاره مسکن در ۷ سال

۳.۵ برابر شدن اجاره

پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن در حالی قرار است در هفته آینده آغاز شود که ارقام ارایه شده توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹، مبلغ اجاره‎ ماهانه به‌علاوه‎ سه درصد ودیعه‎ پرداختی برای اجاره‎ یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران با افزایش ۳۵۰ درصدی از حدود ۱۶ هزار تومان در بهار ۱۳۹۲ (قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری) به حدود ۵۶ هزار تومان در بهار ۱۳۹۹ رسیده است.

نرخ سود ۱۳ درصد مناسب است

در این خصوص محمود جهانی، کارشناس مسکن می‌گوید: وام ودیعه مسکن از برنامه‌های جامع مسکن طی سال‌های گذشته بود که برای گروه‌های کم درآمد در نظر گرفته شده بود و در حال حاضر به فاز اجرایی رسیده است. این مبلغ به عنوان کمک به پول پیش و مبلغ ودیعه آنان است که با هماهنگی بانک‌های عامل در اختیار مالک خانه قرار می‌گیرد. جهانی ادامه می‌دهد: نرخ سودی که برای این وام در نظر گرفته شده ۱۳ درصد است که در شرایط فعلی و با توجه به تورم بیش از ۳۰ درصدی نرخ مناسبی است و قرار بر این است تا به دو روش تسویه شود در روش اول مستاجران می‌توانند به صورت ماهانه تنها سود ۱۳ درصدی را با بانک تسویه کنند و اصل وام باقی بماند و در آخر تسویه شود و در روش دوم در آخر دوره اصل و سود وام به صورت توامان به بانک تسویه شود.

او در پاسخ به این پرسش که چه ساز و کاری طراحی شده تا این وام به دست متقاضیان واقعی برسد، می‌گوید: این موضوع به نحوه اجرای تخصیص وام برمی‌گردد و اینکه مدارک مورد نیاز و نوع توزیع به گونه‌ای طراحی شده باشد تا مستاجران بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند. این کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به تعداد مستاجران در کل کشور می‌گوید: حدود ۳۵ درصد از جمعیت کشور مستاجر هستند و در صورتی که نصف این تعداد را اقشار کم‌درآمد تشکیل بدهند، حجم قابل توجهی از این تعداد مشمول دریافت این تسهیلات دولت هستند. جهانی در خصوص رقم اعلامی این وام در تهران و شهرستان‌ها و شهر‌های بزرگ نیز می‌گوید: با توجه به رشد اجاره‌بها در تهران سقف وام ۵۰ میلیون تومان برای این کلانشهر بسیار ناچیز است و شاید با این ارقامی که اعلام شده افراد بتوانند در اطراف شهر تهران یا شهر‌های بزرگ، مسکن تهیه کنند و در مجموع این ارقام چندان تاثیری نخواهد داشت و باری از دوش مستاجران برنمی‌دارد. این کارشناس مسکن در خصوص پرداخت این رقم به مستاجران می‌گوید: مسلما محدودیت بودجه و منابع مالی در وزارت راه و شهرسازی باعث شده تا این حجم اعتبار برای این منظور در نظر گرفته شود و در کل به نظر می‌رسد سطوح بسیار پایینی از مستاجران را تحت پوشش قرار دهد.

جهانی با بیان اینکه این طرح پس از ۱۰ سال در قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب شده است، می‌گوید: این طرح به عنوان یکی از طرح‌های حمایتی اقشار کم درآمد در زمان وزارت آقای سعیدی‌کیا مطرح و جمع‌بندی آن انجام شد البته برنامه‌های دیگری هم بود که به آن‌ها بی‌توجهی شد و اکثرا بلاتکلیف هستند و ما امروز خوشبین هستیم که این وام به مستاجران نیازمند تخصیص پیدا می‌کند. این کارشناس مسکن با تاکید بر اینکه شرایط ودیعه مسکن باید با توجه به شرایط روز در نظر گرفته شود، می‌گوید: در صورتی که این طرح ادامه پیدا کند برای سال آینده باید رقم‌های این وام با توجه به تورم محاسبه شود و ارقام بالاتری را برای این منظور در نظر بگیرند. مصطفی قلی‌خسروی، رییس اتحادیه املاک نیز در گفتگو با خبرنگار اعتماد در مورد پرداخت وام ودیعه مسکن مستاجران تا هفته آینده می‌گوید: افزایش قیمت مسکن را نمی‌توان انکار کرد و امیدواریم مالکان در این شرایط سخت اقتصادی با مستاجران مهربان‌تر باشند البته بسیاری از مستاجران هم هستند که از مالکان خود ابراز رضایت می‌کنند و این وام هم می‌تواند برای مستاجران تا حدودی راهگشا باشد.

قلی‌خسروی با اشاره به نرخ سود وام ودیعه مسکن ادامه می‌دهد: کارمزد ۱۳ درصدی منطقی است و به نظر می‌رسد مستاجران توان بازپرداخت آن را داشته باشند. تسهیلاتی که قرار است در قالب وام ودیعه به مستاجران داده شود و همچنین مصوبه تعیین نرخ اجاره‌بها، در صورت تداوم اجرا از جو روانی و التهاب بازار می‌کاهد و به همین دلیل همزمان با پیش‌بینی ثبات قیمت‌ها در نیمه دوم امسال، امکان تعدیل نرخ‌ها نیز وجود خواهد داشت. رییس اتحادیه املاک در خصوص نحوه شناسایی واجدین شرایط دریافت این وام نیز ادامه می‌دهد: مستاجران دارای کد رهگیری هستند و با در دست داشتن مدارکی که بانک عامل اعلام می‌کند، می‌توانند این وام را دریافت کنند. او در مورد قیمت‌های متفاوت اجاره‌بها در تهران نیز می‌گوید: قیمت مسکن به ۴ مولفه نوسان نرخ ارز، نرخ طلا، بازار بورس و حامل‌های انرژی وابسته است و تغییر در این بازار‌ها روی قیمت مسکن و اجاره‌بها هم تاثیرگذار است و باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. بر اساس این گزارش؛ با توجه به محدودیت منابع، برای پرداخت وام ودیعه اولویت‌بندی خواهد شد و کسانی که نیازمندتر هستند مشمول استفاده از این وام می‌شوند. گروه‌هایی مانند افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، حقوق‌بگیران، کارگران، مستمری‌بگیران و بازنشستگان جزو گروه‌های هدف این طرح هستند و از هفته آینده این برنامه اجرایی خواهد شد و متقاضیان استفاده از این وام باید در سامانه نام‌نویسی کنند که بر اساس اولویت‌بندی انتخاب می‌شوند. شرایط مورد نیاز برای دریافت وام ودیعه مسکن به این ترتیب است که مستاجران حتما باید اجاره‌نامه دارای کدرهگیری و شرایط وام ساماندهی را هم داشته باشند یعنی وام یا امکانات یارانه‌ای از طرف دولت در بخش زمین یا مسکن نگرفته باشند و صاحب ملک نباشند و از سال ۸۴ هیچ‌گونه سابقه خرید و فروش ملک نداشته باشند. ضمن اینکه باید سرپرست خانوار باشند و شهری را که تقاضا می‌کنند در آن ۵ سال سابقه سکونت داشته باشند و همه این مولفه‌ها باید مستند و در سایت قابل بارگذاری باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
0
1
با سلام وقتی قیمت ارز یک باره چندین وچند برابر افزایش می یابد و همه کالا های ما متاثر از آن است طبیعی است همه ی کالا حتی مصرفی مثل ماست و شیر هم افزایش یابد در واقع ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده چیزی گران نشده است دولت باید حقوق کارمندان کارگران و دستمزدها را مثل دلار 5الی6برابر کند آن موقع مشکل حل خواهد شد اگر نمی تواند ومشکل است چرا فقط حرف می زنیم
پاسخ ها
asad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
الان ۵ ماه از سال ۹۹ گذشته دولت و مجلس برای کنترل اجاره بها و گرانی مسکن اجاره ای و کنترل قیمت نجومی هیچ کار عملی انجام نداده و صاحبخانه های بی انصافی که شرکت و کارخانه اشون و مغازه هاشون ورشکست شده و الان درآمدی جز اجاره خانه هایی که در سالهای قبل خریدن و احتکار کردن ندارن اما چون پول احتیاج دارن اجاره خانه رو تقریبا ۵ برابر پارسال کردن دولت میگه کنترل میکنیم ، کو ؟؟چرا ما مردم عادی مستاجر برخورد و کنترلی مشاهده نمیکنیم به خدا اگر دولت و متولی امر مسکن وجود نداشت وضعیت مردم بهتر از این بود قرار نبود با ۱۵ درصد رشد حقوق کارگر بینوا و دریافت مزد به ریال مجبور باشیم اجاره ۵ برابری به دلار پرداخت کنیم این کشور با این همه منابع و زمین و معدن و ثروت و امکانات خداد ادی عرضه مدیریت ندارند

کی دیگه ؟ همش حرف ۵ ماه از سال ۹۹ گذشت چرا کاری نمیکنید ؟ بهتره مقوله مسکن رو بدید به کشورهایی که تجربه موفقی در زمینه مسکن داشته اند چون این وزیر و این مدیران قبلی و در حال حاضر فقط به فکر خودشون و مقام منسب و چند برابر کردن اموال خودشون هستند، دغدغه ای نداشتن و ندارند ، مردم اواره و بیخانه و مسکن رو درک نمیکنندالبته که کسی که نه پدرش و نه خودش اجاره نشین نبوده نمیتونه مشکلات معیشتی مردم و اجاره نشین ها رو درک کنه لان که همش حرف زدن عملی و حرکتی که به نفع اجاره نشین و مستاجر باشه ما که ندیدیم حرف بسه عمل کنید

دیگه حرف بسه عمل کنید فقط عمل ، دلیل گرانی مسکن و ملک و اجاره مسکن خود دولت هست میبینید که اصلا عزم جدی برای رفع مشکلات مردم نداره ، متاسفانه بانک ها سرمایه های خودشون رو دادن ملک و مغازه و زمین و ..... خریدن حالا با بالا بردن قیمت ها میخوان جلوی ورشکستگی خودشون رو بگیرند مثلا تو این بازار سود کنند سرمایه شون کم و بی ارزش نشه و کسری بودجه دولت رو جبران کنند خود دولت مقصر گرانی مسکن و زمین و ملک و خودرو و ارز و غیره هست چون شدیدا کسری بودجه داره و تاوان سوءمدیریت وندانم کاری های وزیران و مدیران دولتی رو باید مردم بینوا بدن همش حرف مفت باید اینکار بشه ، باید این کار رو انجام داد، و باید .... عمل هیچی هیچ کاری در رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم نه انجام شده و نه میشه چون خود دولت و وزرا و مدیران ذینفع هستند خودشون صاحب چندین ملک و خانه و ویلا و زمین و غیره هستند نمیدونند که اجاره نشینی یعنی چی ، به فکر خودشون هستند تا سرمایه اشون ۵ برابر بشه از الان دارن دنبال راههای قانونی فرار از مالیات برای املاک خودشون میگردند و اینکه تا الان نگذاشتند طرحی به نفع مردم بیچاره و بینوا اجرا بشه اینه که خودشون در نهایت متضرر میشن، دیگه حرف بسه عمل کنید فقط عمل
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
0
7
وقتی قیمت بنزین در یک شب 300 درصد گران می شود، می خواهید اجاره خانه در عرض 7 سال 350 درصد گران نشود؟
مصبب همه گرانی ها، همه آنهایی هستند که با سیاست ها ی نسنجیده اقتصادی، دیپلماتیک و اجتماعی خود، اوضاع را به اینجا کشیده اند. جالب است که برای مردم دلسوزی هم می کنند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
0
7
ظرف 5 ماه قیمت بستنی 300 درصد افزایش یافته است!
نادری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
0
4
چرا محاسبه نمی کنید که یک بطری شیر از هفت سال پیش چقدر افزایش قیمت داشته؟
چرا میزان مالیات دریافتی بابت اجاره املاک را محاسبه نمی کنید که نسبت به هفت سال پیش چقدر افزایش داشته؟
چرا هزینه های درمانی را محاسبه نمی کنید که نسبت به هفت سال پیش چقدر افزایش یافته؟
چرا محاسبه نمی کنید که هزینه تعمیرات و مصالح ساختمانی نسبت به هفت سال پیش چقدر افزایش داشته؟
فقط یقه صاحب خانه ها را چسبیده اند تا کم کاریها در زمینه مسکن را بپوشانند.
...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
0
5
من یک کارگر تحصیلکرده و متاهل هستم در سال 87ازدواج کردم
همرا با خانمم کار میکردیم و با برنامه ریزی جلو رفتیم وسایل خانه را کم کم تکمیل کردیم یه ماشین مدل پایین خریدیم و هر سال پس اندازی برای پیش خانه کنار میگذاشتم
و متاسفانه هر سال ارزش پول پیش خانه ی ما که تمام دارایی ما بود کمتر و کمتر میشد
تا الان که تمام رهن من که با پول حلال و عرق ریختن به دست آورده ایم و چند سال پیش میشد باهاش یه خانه خرید الان یک پراید هم نمی توانیم بخریم
زحمات و آرزوهای بر باد رفته ی ما و نابودی جوانی و روزهای طلایی ما را چه کسی جوابگوست
با حقوق کارگری هم حداقل امورات زندگی را هم نمی توانم مهیا کنم برای زندگیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
2
1
درصد زیادی از بی منطق بودن قیمت املاک بعلت سیستم خرید و فروش توسط بنگاه هاست که هرچه قیمت بالاتری بفروشند درصد آنها بیشتر است بنابراین آنها دائما به رشد قیمتها کمک میکنند حتی اگر آن ملک ارزشی نداشته باشد
سرابی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
0
1
من سال 91 خانه خودمو 290 هزار تومان اجاره داده بودم سال 98 500 هزار تومان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
0
1
به خدا من موجر نیستم ولی چرا همش دوست دارید مردما مقابل هم قرار دهید اگه اجاره بالاست ایا مقصر صاحب خونه است چرا ادرس عوضی میدهید مصالح ساختمانی تو این مدت چند برابر شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
0
1
شرمنده
ظرف همین امسال 100 در صد بوده
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین