کد خبر: ۶۷۱۷۴۰
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷

انواع موز دسری و پختنی که تاکنون اسم شان را نشنیده اید!

موز از محبوب ترین میوه های جهان است که به عنوان یک میان وعده سالم و خوشمزه و ماده غذایی پر کاربرد در آشپزی و شیرینی پزی شناخته شده است.
آفتاب‌‌نیوز :

موز از محبوب ترین میوه های جهان است که به عنوان یک میان وعده سالم و خوشمزه و ماده غذایی پر کاربرد در آشپزی و شیرینی پزی شناخته شده است. شاید تعجب کنید اما موز زرد و شیرین که بسیاری از ما عاشق آن هستیم تنها یکی از بیش از هزار نوع موز گوناگون در جهان است که در طعم، رنگ و شکل ظاهری با هم متفاوت هستند. در ادامه قصد داریم به معرفی 14 موز مختلف بپردازیم.

فواید موز چیست؟
موز زرد و محبوب منبع خوب دو ماده معدنی مهم یعنی پتاسیم و منیزیم است که نقش مهمی در عملکرد اعصاب و عضلات و حفظ تعادل مایعات و PH بدن دارند.

انواع موز دسری و پختنی که تاکنون اسم شان را نشنیده اید!

موز نارس دارای مقدار زیادی نشاسته سالم است که به مرور زمان و با بلوغ میوه به قند تبدیل می شوند. با خوردن موز کال، نشاسته سریع هضم موجود در این میوه به قند تبدیل شده و بدن از آن برای تولید انرژی استفاده می کند در حالی که نشاسته کند هضم آن به عنوان سوخت طولانی مدت در بدن عمل کرده و به ثبات قند خون کمک می کند.

نشاسته مقاوم موز در روده بزرگ تخمیر می شود و به تغذیه باکتری های روده کمک می کند.

ترکیبات فنلی و کاروتنوئیدها از مواد آنتی اکسیدانی در موز هستند که می توانند از سلول ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت کنند.

موز سرشار از انتقال دهنده های عصبی سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین است که به تنظیم ضربان قلب، فشار خون و بهبود خلق و خو کمک می کند.

انواع موز
موز به دو دسته کلی تقسیم می شود:

1. موز دسر که شیرین است و به صورت خام قابل مصرف است

2. موز پختنی یا پلانتین که طعم آن شیرین نیست، نشاسته ای است و شباهت زیادی به سیب زمینی دارد، این نوع موز معمولا به صورت آب پز، سرخ کرده یا کبابی آماده شده و به همراه سایر غذاها مصرف می شود.

انواع موز دسر
موز دسر انواع گوناگونی دارد که همه آن ها شیرین هستند اما از نظر شکل، اندازه، رنگ و طعم با هم تفاوت هایی دارند و بسیاری از آن ها فقط در برخی کشورهای جهان یافت می شوند.

برخی انواع موز دسر عبارتند از:

1. کاوندیش
کاوندیش که بیشترین درصد صادرات موز در جهان را دارا می باشد پوست محکمی دارد و به راحتی می توان آن را به نقاط مختلف دنیا منتقل کرد.

تقریبا تمام موزهای دسر ایالات متحده و اروپا موز کاوندیش هستند.

2. گروس میشل
موز گروس میشل به نام بیگ مایک نیز شناخته شده و تا قبل از دهه 1950 میلادی که بسیاری از محصولات آن توسط نوعی قارچ از بین رفتند بالاترین درصد صادرات را به خود اختصاص داده بود.

این نوع موز که هنوز در برخی نقاط دنیا وجود دارد از نظر اندازه و طعم شبیه موز کاوندیش است.

3. لیدی فینگر
لیدی فینگر نوعی موز کوچک است که اندازه آن بین 10 تا 12.5 سانتی متر می باشد و پوست نازک به رنگ زرد روشن و گوشت شیرین و خامه ای دارد. این موز در برخی نقاط به نام baby نیز شناخته شده است.

4. جاوا آبی
موز جاوا آبی که به دلیل طعم شبیه بستنی وانیلی به آن موز بستنی نیز گفته می شود پوست نقره ای مایل به آبی دارد و به مرور زمان رنگ آن به زرد کم رنگ تغییر می کند.

5. مانزانو
موز مانزانو به نام سیب موزی نیز شناخته شده و ته مزه شبیه سیب و توت فرنگی دارد. سیاه رنگ شدن پوست این میوه به معنای بلوغ کامل آن است و در این حالت بهترین طعم ممکن را دارد.

این نوع موز محبوب ترین نوع موز دسر در نواحی استوایی است.

6. موز قرمز
موز قرمز پوست ضخیمی دارد که در ابتدا به رنگ قرمز یا خرمایی مایل به قرمز است و پس از بلوغ به رنگ نارنجی – زرد تغییر می کند. گوشت این موز شیرین است و رنگ آن کمی صورتی یا نارنجی می باشد.

7. انگشت طلا
موز انگشت طلا گونه جدید موز متعلق به نواحی هندوراس است که طعم شیرین و کمی شبیه سیب دارد.

8. میسور
میسور کوچک مهم ترین نوع موز در هندوستان است که پوست نازک و ته مزه ترش دارد.

9. دستان دعا
این نوع موز به دلیل ظاهر خاصی که دارد به این نام شناخته شده است. این موز نسبت به سایر انواع شیرین تر است و عطر و طعم لطیف وانیلی دارد.

انواع موز پختنی
موزهای پخت و پز یا پلانتین ها در بسیاری از نقاط جهان از جمله کارائیب، آمریکای مرکزی و بخش هایی از آفریقا، آمریکای جنوبی و آسیای جنوب شرقی جزو مواد غذایی اصلی محسوب می شوند.

انواع موزهای پختنی طعم خنثی دارند و معمولا به صورت برشته، آب پز یا سرخ شده استفاده می شوند. این موزها به صورت خام نیز قابل مصرف هستند اما با پختن، بافت آن ها نرم تر می شود.

برخی انواع موز پختنی عبارتند از:

10. اورینکو
موز اورینکو که به نام burro نیز شناخته شده نوعی موز سفت با ظاهر بلوکی منحصر به فرد است و گوشت به رنگ ماهی سالمون دارد.

11. بلاگو
بلاگو نوعی پلانتین بزرگ است که ظاهر آن انحنا ندارد.

12. فهی
پلانتین فهی نوعی موز پختنی مسی رنگ و گاهی دانه دار است که پس از آب پز یا برشته کردن طعم فوق العاده ای پیدا می کند.

13. پلانتین ماچو
پلانتین ماچو رتبه برتر کاشت و برداشت پلانتین در ایالات متحده را از آن خود کرده و به خصوص در فلوریدا رایج تر است.

14. شاخ کرگدن
بزرگ ترین نوع موز است که به قاره آفریقا تعلق دارد و می تواند تا 0.6 متر رشد کند.

بلوغ و نگهداری موز
موزهای دسر که برای صادرات کاشت و برداشت می شوند اغلب اوقات وقتی حدود 75 درصد فرایند بلوغ خود را طی کردند و هنوز سبز و نارس هستند برداشت می شوند و مدت کوتاهی قبل از تحویل به فروشگاه میوه، با استفاده از گاز اتیلن به سرعت فرایند بلوغ خود را کامل می کنند.

اگر موز نارس خریداری کرده اید بهتر است آن را در دمای اتاق نگهداری کنید تا به اندازه کافی برسد، برای کند کردن سرعت بلوغ موز و جلوگیری از خراب شدن آن می توانید موزهای تقریبا رسیده را داخل یخچال قرار دهید، در این صورت اگرچه پوست آن ها به مرور سیاه می شود اما گوشت شان تا چند روز تازه می ماند.

برای تسریع روند بلوغ موز توصیه می شود آن را به همراه یک عدد سیب رسیده داخل کیسه کاغذی قهوه ای رنگ قرار دهید.

همچنین می توانید موز رسیده را پوست گرفته و فریز کنید تا در مواقع لازم داخل اسموتی، نان موزی یا بستنی غیر لبنی از آن استفاده کنید.

منبع: healthline

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین