کد خبر: ۶۷۵۷۱۳
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
مدیرپایگاه قهرمانی و مرکز استعدادیابی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه گفت: مهمترین عامل سرگیجه حین انجام تمرینات ورزشی، کاهش کربوهیدرات‌ها در بدن است.
آفتاب‌‌نیوز :

محمود روشنی با بیان اینکه گاها برخی از ورزشکاران حین انجام تمرینات ورزشی دچار سرگیجه می‌‍شوند، اظهار کرد: یکی از مهمترین دلایل وقوع این مشکل، کاهش شدید کربوهیدرات‌ها یا همان قند بدن در ورزشکاران است، البته این مشکل را بیشتر و عموما بین ورزشکارانی می‌بینیم که در دوره رژیم غذایی هستند.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی اضافه کرد: درصورتی که ورزشکاری حین انجام تمرینات ورزشی دچار سرگیجه شد، ابتدا باید فعالیت بدنی‌اش را متوقف و برای پنج دقیقه استراحت کند.

وی افزود: پس از اتمام مدت استراحت، اگر علائم سرگیجه متوقف شد که می‌تواند به تمریناتش ادامه دهد، اما درصورتی که ادامه‌دار بود، باید یک منبع قندی یا کربوهیدرات مناسب دریافت کند که مناسب‌ترین آن یک لیتر آب قندی پنج درصد است که سریعترین راه برای رساندن قند به بدن محسوب می‌شود.

روشنی تاکید کرد: اگر با مصرف این منبع قندی سرگیجه ورزشکار برطرف شد، می‌تواند برای تمرینات بعدی هم یک بطری آب یک لیتری با پنج درصد قند به همراه داشته باشد و جرعه جرعه از آن بنوشد تا دچار کاهش کربوهیدرات‌ها نشود.

وی افزود: اما اگر سرگیجه حین تمرین ورزشکاری با نوشیدن این منبع قندی برطرف نشد و برای تمرینات بعدی هم ادامه پیدا کرد، باید ابتدا به یک پزشک قلب مراجعه کند، چراکه این احتمال وجود دارد که مشکل قلبی داشته باشد. اگر هم مشکل از قلب نبود باید در مراحل بعدی برای بررسی وضعیت مغز خود اقدام کند.

مدیرپایگاه قهرمانی استان کرمانشاه یادآورشد: البته در برخی از موارد هم شاهدیم که اختلالات گوارشی ناشی از ناسازگاری‌های غذایی مانند خوردن یک غذای چرب پیش از انجام تمرینات باعث اختلال در خونرسانی به مغز شده و عامل این سرگیجه باشد که خود ورزشکار نسبت به این مسئله باید آگاه باشد.

وی با بیان اینکه سرگیجه حین ورزش گاها در همه سنین اتفاق می‌افتد، گفت: این مشکل ممکن است در زنان نیز گاهی به علت کمبود آهن اتفاق بیفتد.

بازدید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین