کد خبر: ۶۸۰۵۱۱
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶

آیا می‌دانید مکمل‌ها را باید چه زمانی و چگونه مصرف کنید؟

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: مکمل های گروه B و C توصیه می شود حدود ساعت ۱۰ صبح مصرف شود، ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین D و E توصیه می شود همراه با غذا استفاده شود چرا که جذب آن بیشتر می شود و مکمل کلسیم باید عصرها استفاده شود.
آیا می‌دانید مکمل‌ها را باید چه زمانی و چگونه مصرف کنید؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر" بهروز طلائی " درباره مصرف مکمل ها در دوران کرونا اظهار کرد: مکمل ها انواع و اقسام دارند که به مکمل های ویتامینی و مواد معدنی طبقه بندی می شوند و گاهی اوقات ادغام و به صورت مولتی ویتامین میدرال شناخته می شوند.

وی افزود: مکمل های اصلی که برای بدن نیاز است مربوط به یکسری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی، دیابت و ... است چرا که مصرف دارو در این افراد موجب می شود یکسری ویتامین و مواد معدنی از بدن دفع بشود لذا توصیه می شود زیر نظر پزشک و کارشناس تغذیه مکمل و ویتامین استفاده کنند به عنوان مثال در افراد دیابتی باید ویتامین های گروه B استفاده شود.

طلائی با اشاره به اهمیت برنامه غذائی در ایام کرونائی تصریح کرد: برنامه غذائی در این دوران باید شامل همه ویتامین ها و مواد معدنی باشد و کمتر سراغ مکمل ها برویم و مکمل برای زمانی باشد که کمبود داشته باشیم.

وی بیان کرد: هرچند میوه و سبزیجات به اندازه کافی ویتامین C به بدن می رساند، اما مصرف مکمل ویتامین C نیز موجب کاهش علائم سرماخوردگی و بیماری های التهابی می شود

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه ویتامین D یکی از ویتامین های تغذیه کننده سیستم ایمنی است و در انواع ماهی و روغن ها وجود دارد اظهار کرد: افراد عادی ماهیانه دوز ۵۰ هزار ویتامین D مصرف می کنند و افرادی که کمبود دارند زیر نظر پزشک و متخصص تغذیه باید برنامه مصرف این مکمل را دریافت کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه با اشاره به اینکه برنامه غذائی خوب شامل گروه های اصلی غذائی از جمله نان و غلات، میوه، سبزی، لبنیات و گروه گوشت ها شامل حبوبات، گوشت و تخم مرغ است، افزود: تنوع و تعادل در غذا مهم است و تنوع یعنی از همه گروه های غذائی استفاده کرد به عنوان مثال در برنامه روزانه مصرف یک سیب، یک پرتقال و لیمو بهتر از مصرف دو عدد پرتقال است.

طلائی تصریح کرد: تعادل یعنی نه باید پرخوری و نه کم خوری داشت و تعادل را رعایت کرد تا از همه گروه ها به مقدار لازم استفاده شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره زمان مصرف مکمل ها بیان کرد: مکمل های گروه B و C توصیه می شود حدود ساعت ۱۰ صبح مصرف شود، ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین D و E توصیه می شود همراه با غذا استفاده شود چرا که جذب آن بیشتر می شود و مکمل کلسیم باید عصرها استفاده شود.

این دکترای تغذیه اظهار کرد: باید در زمان مصرف مکمل ها به داروی مصرفی دقت کرد تا فاصله ای بین مصرف دارو و مکمل ها باشد لذا توصیه می شود مکمل آهن و کلسیم با هم مصرف نشود و کلسیم عصر و آهن صبح یا آخر شب استفاده شود و فاصله ای بین آنها باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: مکمل ها اگر خودسرانه استفاده شود و تحت نظر پزشک متخصص تغذیه نباشد می تواند مسمویت و علائم خاصی در بدن به وجود آورد و موجب نارسائی کلیه، کبد و غلظت خون شود.

طلائی تصریح کرد: مکمل ویتامین C باید با آب فراوان استفاده شود و زیاده روی در مصرف آن باعث ایجاد سنگ های کلیوی می شود و باید حتما تحت نظر پزشک متخصص تغذیه مکمل ها مصرف شود.

وی درباره استفاده کودکان و نوجوانان از مکمل ها بیان کرد: از شش ماهگی در کودکان مصرف مکمل آهن آغاز می شود و از دو سالگی به بعد نیز می شود به آنها مکمل آهن داد و مکمل ها به گونه ای است که موجب سیاه شدن دندان نمی شود و عوارض ندارد؛ مکمل دیگر قطره های A+D است و از دوسالگی به بعد می توان یک روز در میان آهن و A+D استفاده کرد و تا سه یا چهارسالگی می شود این مکمل ها را به کودک داد و اگر با نظر پزشک کمبودی نباشد می توان مصرف قطع کرد.

این دکترای تغذیه گفت: در نوجوانی نیازی به مکمل نیست مگر اینکه نیاز باشد. به عنوان مثال در دختران کمبود آهن یا در پسران کمبود ویتامین E و B که باید مکمل مصرف شود و در مجموع ابتدا باید برنامه غذائی کامل دریافت شود و اگر جواب نداد به سراغ مکمل ها برویم.

وی درباره مصرف مکمل ها در دوران بارداری اظهار کردک در دوران بارداری نیاز به مکمل است و اصولا توصیه می شود قبل از بارداری مکمل های اسیدفولیک یا B۹ استفاده شود و در دوران بارداری مکمل های مولتی ویتامین های مینرال مخصوص مانند ید و روی داریم که نیاز به آنها خیلی بالامی رود و تحت نظر زشک استفاده می شود.

طلائی تصریح کرد: در کنار مکمل ها و ویتامین ها ر دوران بارداری، برنامه غذایی داریم و هر ماه مقداری افزایش پیدا می کند تا در پایان بارداری افزایش وزن نرمال وجود داشته باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه بیان کرد: در سالمندان نیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می شود ویتامین دی و کلسیم با فاصله گذاری با داروهای مصرفیشان استفاده شود و دوز مصرفی مکمل ویتامین C نیز براساس وزن دریافت کنند.

این دکترای تغذیه با بیان اینکه در دوران سالمندی اشتها کاهش پیدا می کند و دریافت مواد مغذی نیز کم می شود، اظهار کرد: همچنین در این دوران احساس تشنگی کاهش پیدا می کند و مایعات کمتری دریافت می کنند اما باید دریافت مایعات را بدون احساس تشنگی هم داشته باشند و حداقل روزی سه چهار لیوان آب بنوشند و اگر چای مصرف می کنند، مقداری زنجبیل و دارچین همراه با چای کمرنگ استفاده کنند که کمک کننده است.

وی افزود: در سالمندان باید از غذاهائی که موجب اختلالات گوارشی می شود کمتر استفاده کرد و توصیه می شود شیر را در حد ولرم گرم و همراه با مقداری دارچین و عسل مصرف کنند تا از عوارض گوارشی شیر سرد جلوگیری کرده و مصرف شیر را قطع نکنند.

طلائی تصریح کرد: توصیه می شود سالمندان از ماست دوغ خانگی همراه با نعنا و پونه برای جلوگیری از اختلال گوارشی استفاده کنند زیرا دوغ صنعتی نمک بالائی دارد و موجب فشارخون و بیماری های دیگر می شود.

این دکترای تغذیه در بخش دیگری از سخنانش درباره دیابت بیان کرد: قند بالا سیستم ایمنی را تضعیف می کند و وقتی با کمک دارو قند تنظیم می شود، باید با برنامه غذائی حالت نرمال را حفظ کرد و باید متخصص تغذیه یک برنامه غذائی تنظیم کند که کربوهیدارت و قندها در طول روز تقسیم شود.

وی افزود: به دیابتی ها توصیه می شود قند و شیرینی جات را به طور کامل حذف کرده و به جای آن از خرماخشک، توت خشک، برگه هلو یا زردآلو استفاده کرده و داروهایشان باید سرموقع استفاده شود تا اثرگذاری بهتری داشته باشد.

طلائی بیان کرد: در بیماران یابتی متفورمین و دیگر داروهای ترکیبی استفاده و موجب می شود یکسری ویتامین و مواد معدنی از بدن آنها دفع شود که به همین دلیل دست و پای این افراد خواب می رود و یا بی حس می شود لذا توصیه می شود یکسری از مکمل ها به ویژه ویتامین B۱ حتما استفاده کنند تا گز گز و خواب رفتگی از بین برود و مصرف ویتامین های B۶ و ویتامین E حتما توصیه می شود.

این دکترای تغذیه در ادامه گفت: برخی دردهای عضلانی و گرفتگی ها به دلیل کبود منیزیم است که هم منابع غذائی و هم مکمل های آن وجود دارد و سبزیجات برگ سبز تیره و آجیل ها منابع خوب منیزیم هستند و مکمل آن به صورت پودر و قرص و قرص جوشان است و باید تحت نظر پزشک متخصص تغذیه مصرف شود زیرا مصرف زیادی آن موجب کاهش جذب برخی منابع غذائی دیگر است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره مصرف اُمگا ۳ گفت: گردو، بذر کتان، کانولا، سویا، ماهی و روغن ماهی حاوی این ماده غذائی هستند و اگر افرادی کمبود دارند می توانند مکمل استفاده کنند که باعث کاهش التهاب در بدن می شود.

طلائی بیان کرد: در بیماران دچار اختلالات روانی، افسردگی، اضطراب و استرس برنامه غذائی ضدالتهابی و اُمگا ۳ توصیه می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین