کد خبر: ۷۱۹۶۶۰
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
تبلیغات

انواع روش‌های درمان کمردرد توسط متخصص طب فیزیکی

وقتی صحبت از درمان کمردرد شدید می‌شود، مهم‌ترین نکته این است که صبور باشید و منتظر شوید تا نتایجی از درمان حاصل شود. در انتخاب روش درمان برای کمردرد، شما باید نه تنها علائم بیماری فعلی بلکه تظاهرات قبلی‌تان (سابقه پزشکی) را نیز در نظر داشته باشید.
انواع روش‌های درمان کمردرد توسط متخصص طب فیزیکی
آفتاب‌‌نیوز :

کمردرد دلیل عمده مراجعه افراد به پزشک است. اگرچه بیشتر موارد کمردرد به دلیل گرفتگی و رگ به رگ شدن عضلات و رباط‌ها است اما در موارد نادری، درد می‌تواند ناشی از صدمه و آسیب‌دیدگی در مفاصل ستون فقرات و اعصاب آن باشد.

در چنین مواردی درد بسیار شدید و حتی ناتوان کننده است. اگر کمر درد شما بعد از یک سانحه و تصادف اتفاق افتاد، اگر بی‌حسی در دست و پاهایتان دارید یا دچار بی‌اختیاری ناگهانی شدید، حتماً فوراً به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید.

وقتی صحبت از درمان کمردرد شدید می‌شود، مهم‌ترین نکته این است که صبور باشید و منتظر شوید تا نتایجی از درمان حاصل شود. در انتخاب روش درمان برای کمردرد، شما باید نه تنها علائم بیماری فعلی بلکه تظاهرات قبلی‌تان (سابقه پزشکی) را نیز در نظر داشته باشید.

علت بروز کمردرد

اگرچه آسیب‌های ورزشی یا سوانح منجر به بروز کمردرد می‌شود، گاهی اوقات حتی ساده‌ترین کار‌ها مانند برداشتن خودکار از روی زمین می‌تواند دردی را در کمرتان به وجود آورد. همچنین شرایطی مانند قرارگیری بد در وضعیت نامناسب، آرتروز، استرس روانی و چاقی می‌تواند به کمردرد منجر شود.

شرایط مختلفی وجود دارد که می‌تواند منجر به کمردرد شود، از جمله:

کشیدگی و پارگی رباط‌ها
پاره شدن دیسک‌های کمر
کشیدگی عضلات
نقاط ماشه‌ای
التهاب مفاصل

از آنجا که عوامل زیادی می‌توانند باعث بروز درد در کمر شوند، مراجعه به پزشک و اقدام برای درمان، امری مهم می‌باشد. پزشکان و متخصصین مدیریت درد، متخصصان کایروپراکتیک (درمان دستی)، متخصصین کمر و متخصص گردن درد در اصفهان در تشخیص علت و تعیین روش درمانی مناسب برای کمردرد شما تخصص دارند.

انواع روش‌های درمان کمردرد توسط متخصص طب فیزیکی

بهترین روش برای درمان کمردرد چیست؟

روش‌های درمانی متعددی برای غلبه بر مشکل خواب و نیز کمردرد وجود دارند. از جمله:

مصرف داروی مسکن

بسته به علت و نوع دردی که تجربه می‌کنید، می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه یا اسپری تسکین درد Salonpas به عنوان اولین گزینه درمانی استفاده کنید. پاراستامول، دارو‌های افیونی (اپیوید) خفیف و دارو‌های ضدالتهاب غیراستروئیدی، دارو‌هایی هستند که معمولاً برای کمردرد توصیه می‌شوند و البته تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که همه‌ی این دارو‌ها به یک اندازه مؤثر هستند.

مصرف دارو‌های شل کننده‌ی عضلانی

دارو‌های شل کننده‌ی عضلات دارو‌هایی هستند که به عنوان دارو‌های کند کننده سیستم عصبی مرکزی عمل کرده و به شل شدن عضلات کمک می‌کنند. همان‌طور که گفته می‌شود، از دارو‌های شل کننده عضلانی غالباً علاوه بر درمان اصلی استفاده می‌شود و بهترین روش برای درمان کوتاه مدت کمر درد حاد است. اگر درد شما در عملکرد روزمره شما اختلال ایجاد کرده است و هنگامی که دارو‌های مسکنی تأثیری نداشته باشند، پزشک ممکن است دارو‌های شل کننده عضلانی را به شما توصیه کند.

وضعیت قرارگیری بدن

یکی از رایج‌ترین دلایل کمردرد در افراد، قرار گرفتن بدن (پوستچر) در وضعیتی نادرست است. این وضعیت نادرست بدن می‌تواند با پوشیدن کفشی که برای پایداری مناسب لگن و ستون فقرات مناسب نباشد و یا با نشستن پشت میز یا در وسیله نقلیه برای تمام روز، ایجاد شود. با بهبود وضعیت قرارگیری بدن، می‌توانید تنش عضلانی را کاهش دهید و از این رو به تسکین کمر دردتان کمک کنید.

نکته خوب برای بهبود وضعیت قرارگیری بدن این است که تصور کنید یک طناب به بالای سر شما وصل است و شما را به سمت بالا می‌کشد. سطح لگن را حفظ کنید و نگذارید کمر تاب بخورد. سر خود را رو به بالا و به سمت سقف بکشید و سعی کنید فضای بین لگن و قفس سینه را گسترش دهید. بدن شما باید با این تمرین تراز شود.

مدیریت درد مداخله‌ای

برای صدمات حادی که منجر به کمردرد شدید می‌شوند و یا برای درمان آرتروز کمر در اصفهان، پزشکان ممکن است از درمان‌هایی به کمک تزریق استفاده کنند تا التهاب را به حداقل برسانند و بهبودی را با درمان‌های تزریقی دقیق تحت هدایت روش‌های تصویربرداری انجام دهند. هدف ما از درمان‌های تزریقی، از بلوک‌های عصبی گرفته تا کورتیکواستروئید‌های با دوز کم، تسکین سریع درد شما برای شروع کار در بازسازی و تقویت عضلات اطراف و بافت‌های نرم بین مهره‌ها می‌باشد.

فیزیوتراپی

اگر به هر علتی از کمر درد رنج می‌برید، فیزیوتراپی می‌تواند به تسکین آن کمک کند. اگرچه فیزیوتراپی خود به تنهایی هم بسیار مفید است، اما با ترکیب روش‌های درمانی مختلف می‌توان به بهترین نتایج دست یافت، زیرا این کار نه تنها می‌تواند درد را تسکین دهد، بلکه باعث جلوگیری از بازگشت آن نیز می‌شود.

درمان‌های منفعل برای تسکین کمر درد عبارت‌اند از:

گرما درمانی. استفاده از یک پد گرم کننده یا کیسه گرم می‌تواند کمر درد را تسکین دهد، زیرا به شل شدن عضلات و جلوگیری از اسپاسم کمک می‌کند. این کار را هر دو ساعت یک‌بار به مدت ۱۰-۲۰ دقیقه انجام دهید. برای بهترین نتیجه می‌توانید گرما درمانی و سرما درمانی را در کنار هم و به صورت متوالی اعمال کنید.

سرما درمانی. استفاده از کیسه یخ بر روی کمر می‌تواند التهاب ناشی از کشیدگی عضلات را کاهش دهد. این کار را هر دو ساعت یک‌بار به مدت ۱۰-۲۰ دقیقه انجام دهید. برای بهترین نتیجه می‌توانید سرما درمانی و گرما درمانی را در کنار هم و به صورت متوالی اعمال کنید.

یونتوفورز. این روش شامل استعمال یک استروئید بر روی پوست است. از جریان الکتریکی برای کمک به انتقال استروئید در زیر پوست و کاهش التهاب ناشی از درد استفاده می‌شود. هنگامی که درد شدید باشد، این روش درمانی می‌تواند تسکین سریعی را حاصل کند.

TENS (تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست). در این روش، از تحریک الکتریکی برای تسکین درد در کمر با مسدود کردن سیگنال‌های درد به مغز استفاده می‌شود. این نوع الکتروتراپی معمولاً در ابتدا توسط یک فیزیوتراپیست حرفه‌ای اعمال می‌شود و سپس در صورت موفقیت درمان، خودتان می‌توانید آن را در خانه اعمال کنید.

اولتراسوند تراپی. امواج صوتی به پوست وارد می‌شوند تا با حرارت به بافت نرم ناحیه‌ی مورد هدف نفوذ کنند، درد را تسکین دهند و حتی می‌توانند باعث بهبودی بافت در کمر شوند.

انواع روش‌های درمان کمردرد توسط متخصص طب فیزیکی

فیزیوتراپی فعال برای کمر درد:

تمرینات کششی. یکی از بهترین کشش‌ها برای تسکین کمر درد، کشش همسترینگ است. برای انجام این کشش می‌توانید به پشت دراز بکشید و زانو‌های خود را تا بالا به قفسه سینه بکشید، ابتدا با هم و سپس یکی یکی. فیزیوتراپیست می‌تواند کشش‌های دیگری را که می‌توانید در خانه انجام دهید به شما یاد می‌دهد که به تسکین و جلوگیری از کمردردتان کمک می‌کند.

تمرینات تقویت کننده. فیزیوتراپیست‌ها انجام تمرینات تثبیت کننده کمر را برای مدت ۱۵ -۲۰ دقیقه توصیه می‌کنند. تقویت عضلات هسته نیز می‌تواند به شما کمک کند که روی عضلات شکمی و پشت خود، برای داشتن هسته‌ی بدنی قوی‌تر، کار کنید. فیزیوتراپیست شما می‌تواند به شما نشان دهد که چگونه چنین تمریناتی را به درستی انجام دهید که برای موفقیت در درمانتان حیاتی است.

ورزش‌های هوازی کم برخورد (برخورد کم هر دو پا روی زمین). ورزش هوازی همچنین می‌تواند به تسکین کمردرد کمک کند. ورزش‌های کم برخورد، برای جلوگیری از وارد آمدن فشار زیاد به کمر، مانند پیاده‌روی، شنا یا ایروبیک در آب یا دوچرخه‌سواری بهتر هستند. اگر کمر دردتان حاد باشد، انجام هر یک از این موارد در ابتدا دشوار است؛ اما همان‌طور که دیگر روش‌های درمانی دارند به شما کمک می‌کنند، می‌توانید ورزش هوازی را نیز به تدریج در برنامه روزانه خود قرار دهید.

دکتر سلمان فلاح متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در اصفهان، تمامی حرکات اصلاحی مؤثر برای درمان کمردرد را به بیمار آموزش می‌دهد و در صورت نیاز از مدالیته‌های درمانی برای بهبود وضعیت کمردرد استفاده می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین