کد خبر: ۷۲۹۳۸۲
تعداد نظرات: ۵۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
برداشت نادرست رسانه‌های جمهوری آذربایجان درباره حمایت ایران از ارمنستان

چشم‌انداز روابط ایران و آذربایجان پس از تنش اخیر| پشت پرده ماجرا چیست؟

روابط جمهوری آذربایجان و ایران به دلیل بازداشت رانندگان کامیون کامیونی ایرانی که به مقصد ارمنستان در حال حرکت بودند تیره و تار شده است. ایران از بازداشت رانندگان ایرانی که حامل بار برای ارمنستان بودند انتقاد کرده است.
چشم‌انداز روابط ایران و آذربایجان پس از تنش اخیر| پشت پرده ماجرا چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

نشریه "اوراسیا ریویو" در گزارشی درباره چشم‌انداز روابط ایران و جمهوری آذربایجان پس از تنش اخیر رخ داده میان دو کشور می‌نویسد: "روابط جمهوری آذربایجان با ایران همسایه بزرگ‌تر آن کشور در جنوب از زمان پایان جنگ سال گذشته باکو با ارمنستان در حال تغییر و نوسان بوده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ تازه‌ترین تحول در این رابطه از زمانی آغاز شد که باکو در جاده‌ای در جنوب ارمنستان که اکنون توسط نیرو‌های آذربایجانی تحت تصرف درآمده از رانندگان ایرانی پولی تحت عنوان عوارض از مسافران خارجی را دریافت می‌کند.

در ابتدا، دولت ایران حتی پس از تایید این اقدام از سوی پلیس و گمرگ جمهوری آذربایجان سکوت کرد. رسانه‌های ارمنستان گزارش داده‌اند برخی از کامیون‌های حامل سیمان از ایران به ایروان و استپاناکرت (پایتخت جمهوری خودخوانده آرتساخ در قره باغ) هدف اصلی نیرو‌های آذربایجانی برای اخذ عوارض بوده‌اند.

این منطقه از نظر بین المللی به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان برسمیت شناخته شده است، اما از زمان اولین جنگ بین دو طرف ارمنستانی و آذربایجانی در دهه ۹۰ میلادی تحت کنترل نیرو‌های ارمنی درآمده بود.

سخنگوی وزارت کشور آذربایجان اخیرا تایید کرده که رانندگان ایرانی به دلیل ورود غیرقانونی به خاک جمهوری آذربایجان از طریق ارمنستان بازداشت شده‌اند. جمهوری آذربایجان مدتهاست این موضوع را مطرح می‌کند که ورود به قره باغ از طریق ارمنستان به معنای عبور غیرقانونی از مرز است.

هنوز سرنوشت رانندگان ایرانی مشخص نیست. "حسین امیرعبداللهیان" وزیر خارجه ایران در اظهاراتی معنادار از ورود "طرف ثالث" به رابطه ایران و جمهوری آذربایجان سخن گفته که اشاره‌اش به اسرائیل، دشمن ایران است که رابطه گرمی با باکو دارد.

تنش میان باکو و تهران با مانور نظامی دریایی که به طور مشترک توسط ترکیه و جمهوری آذربایجان در دریای خزر صورت گرفته، تشدید شده است. وزارت خارجه ایران این رزمایش را نقض کنوانسیون بین المللی ممنوعیت ورود نیرو‌های خارجی به دریا‌ها تعبیر کرده است.

تحلیلگران آذربایجانی اما می‌گویند که ایران تنها کشور ساحل دریای خزر است که این کنوانسیون را تصویب نکرده است. پس از آن، ایران مانور نظامی‌ای را در نزدیکی مرز خود با جمهوری آذربایجان برگزار کرد.

نمایندگان مجلس ایران با اشاره به حمایت ترکیه از جمهوری آذربایجان در جنگ اخیر آن کشور علیه ارمنستان گفته‌اند که جمهوری آذربایجان با "دوپینگ ترکیه" بر ارمنستان پیروز شد و با اظهاراتی، چون "حرف‌های مقام‌های جمهوری آذربایجان بزرگتر از اندازه و ظرفیت آنان است" و یا آنکه "سن کشور شما کم‌تر از جوان‌ترین نماینده مجلس ماست" سعی در کوچک نشان دادن ظرفیت‌ها و توان باکو داشته‌اند.

در باکو، دولت جمهوری آذربایجان تلاش دارد از موضوع ورود کامیون‌های ایرانی به قره باغ برای تحریک افکار عمومی استفاده کند. جنگ اخیر قره‌باغ و دست بالا پیدا کردن باکو سبب شد تا جمهوری آذربایجان به کریدور لاچین، راهی که ارمنستان را به قره باغ متصل می‌کند دسترسی پیدا کند و جاده‌ای را که از دید باکو باعث عبور غیرقانونی از مرز‌ها می‌شود را تحت کنترل داشته باشد. باکو مدعی است برخی از کامیون‌های ایرانی با استفاده از پلاک‌های ارمنی سعی در پنهان‌سازی هویت خود داشته‌اند.

"الدار ممدوف" تحلیلگر مسائل سیاسی می‌گوید علیرغم آنکه در پوشش رسانه‌های آذربایجانی اینگونه القا می‌شود که ایران در جنگ جانب طرف ارمنستانی را گرفته است، این موضوع واقعیت ندارد و یک سوء‌تفاهم است. ممدوف در مصاحبه با "اوراسیا ریویو" می‌گوید: ایران از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان در سطح رهبری سیاسی و مذهبی حمایت کرده است. زمانی که آذربایجانی‌ها ایران را متهم به طرفداری از ارمنستان می‌کنند باید این موضوع را در نظر داشته باشد که باکو با اسرائیل رابطه‌ای نزدیک دارد. در باکو ایده "آذربایجان جنوبی" تبلیغ می‌شود که خود تهدیدی برای امنیت و تمامیت ارضی ایران است. در جمهوری آذربایجان این ایده جدایی‌طلبانه تبلیغ می‌شود که آذری‌های ایران باید از دست ایران "آزاد" شوند".

"ممدوف" می‌افزاید: تنش‌های اخیر روی داده بین دو کشور، روابط آن دو کشور را به طور اساسی تغییر نخواهد داد. ایران در حوزه قفقاز با دقت و احتیاط گام بر می‌دارد. نیازی به بی‌ثبات‌سازی مرز‌های شمالی نیست. علاوه بر تمام چالش‌هایی که در حال حاضر در خلیج فارس، عراق و افغانستان وجود دارند ایران علاقه‌ای به درگیر تنش شدن در حوزه قفقاز ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵۳
w
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
108
63
ما آذربایجانی ها کاری به سیاست و افراد سیاسی نداریم اما توهین به آذربایجان توهین به آذربایجانی های ایرانی هم هست، یادتان باشد 100 سال پیش ما آذربایجان بزرگ بودیم. ایران را دوست داریم وجب به وجبش را، اگر ایران تنمان است آذربایجان چشممان است. نماینده ها... در زدن حرفهایشان دقت کنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
عقل هم خوب چیزیه حالا ببینید آذربایجان راننده های آذری ایران رو از مالیات معاف میکنه. منافع ملی ما در این است که ارمنستان بر بخشی از قره باغ که جاده مواصلاتی هست حاکمیت داشته باشه تا مجبور نشه برای تردد و ارسال کالا به ارمنستان از آذربایجان اجازه بگیره و هروقت اونها خواستن راه رو ببندن یا مالیات بگیرن.
لازم به ذکره من خودم آذری هستم ولی منافع ملی رو به حمایت کور کورانه از قومیت ترجیح میدم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
منم خودم دری زبانم ولی باید با آزربایجان راه اومد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
ناشناس۱۵:۴۲تو بقول خودت آذری هستی .ما ترکیم ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
لابد عربها هم باید طرف صدام را بگیرند. الهام صدام
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
شما از جانب خودت نظر بده منم از اهالی آذربایجان هستم و مهمتر از آن ایرانی. متاسفانه کم دانشی و تعصب و قشری گیری عامه مردم و جعل تاریخ با اغراض سیاسی از سوی دولتمردان ومورخین وابسته به آنان سبب شده طی سده گذشته تفکرات جدایی طلبانه شکل بگیرد. متاسفانه عده ای کم سواد و بی فرهنگ به ترک زبان بودن خود افتخار می کنند در حالکیه تغییر زبان منطقه آذربایجان از قرن ششم نتیجه حضور قبایل مهاجم ترک زبان آسیای میانه و خاندان های سلجوقی در این ناحیه بوده است. چنانکه قطران تبریزی و نظامی گنجوی و خاقانی شروانی به عنوان بزرگترین استادان سخن در قرن ششم خودگواه و آن هستند که زبان ترکی درآن روزگار در این منطقه جایگاهی نداشته است.همچنانکه زبان عربی در عراق و لبنان و سوریه و مصر و لیبی نتیجه هجوم اعراب و انقطاع فرهنگی از گذشته است.به هر حال در روزگار اتمیزه شدن جهان و همه گیری دیدگاه اصالت سود سخن گفت از تعصبات قومی و قبیله و فرهنگی و زبانی مسخره ترین نوع دیدگاه است. نهایتا اینکه ارزش یک فرهنگ و زبان به شمار افراد و کثرت گویشوران آن زبان نیست بلکه به تولیدات فرهنگی و آثار ادبی و علمی آن زبان است ولاغیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
ماآذربایجان رابانامهای ستارخان و باقرخان میشناسیم،اون آذری لیاقت داره که مثل ستارخان و باقرخان اول اسم ایران رابه زبان بیاره بعدآذربایجان ثانیا ازستارخان و باقرخان یادبگیرکه هم سیاسی بوددرقبال خاک کشورش ایران وهم با سیاست کارداشت تاعروسک خیمه شب بازی بیگانه های فرصت طلب روباه های مکارنشه
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
29
36
اینم عوض اون حمایت‌ها امام جمعه ها
حالا خوبه جواب بدهند ؟؟؟
خدا کنه باز یک شیعه کشی جدید تحمیل نشود
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
36
95
چقدر ... که ترک بودن خودت رو مهمتر از ایرانی بودن خودت میدونی اگر قرار باشه بقیه اقوام ایرانی هم همینو بگن چیزی از ایران نمی‌مونه ، تعصبات قومی و قبیله ای بعد از عرق ملی و مذهبی باید باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
22
24
تنوع قومیتی باعث اختلاف نژادی، زبانی و مشکلات عدیده فرهنگی است. بیش از ۶۰٪ جمعیت ایران را غیر فارسی زبانان تشکیل می دهند در صورتیکه کمتر کشوری در دنیا پیدا می شود که از اتحاد چند قوم و تبار ایجاد شده باشد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
83
39
ماهیچ وقت از همزبانان خود دست برنمی داریم یاشاسین اذربایجان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
همدلی (همنژادی) از همزبانی بهتر است. لطفاً به تاریخچه منطقه استانهایی آذری نشین مراجعه کنید تا متوجه شوید زبان اصلی مردم همین منطقه چه بوده است و چگونه تبدیل به لهجه ترکی فعلی شده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
اگه همزبانان تو آنسوی مرز چشم طمع به ناموس و شرف تو داشته باشند ،اونوقت چی؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
در ادامه نظر ناشناس 12:25 مطالب زیر را جهت اطلاعتان تقدیم میدارم. انشاءالله که مفید باشد.
مردم آذری احتمالاً از قبایل باستان ایرانی، مانند مادها هستند.[۴۷] برای بررسی تنوع ملکولی mtDNA در جمعیت آذری‌های ایران، ۱۳۳ نمونه فرد آذری که در نقاط مختلف منطقه آذربایجان (ایران) ساکن بودند انتخاب گردیدند. خون این افراد برای تخلیص mtDNA جمع‌آوری گردید و mtDNA تخلیص شده با استفاده از روش PCR-RFLP مورد مطالعه قرار گرفت. ۱۴ هاپلوگروپ مورد شناسائی قرار گرفت که ۸۲٪ آنها از هاپلوگروپ‌های اختصاصی اروپائی بودند. هاپلوگروپ H شایع‌ترین هاپلوگروپ بود و ۷۹ هاپلوتیپ نیز مشخص شدند. در این مطالعه جمعیت آذری‌های ایران یک جمعیت نامتجانس مشاهده گردیدند که تمامی هاپلوگروپ‌های آسیائی، اروپائی و آفریقائی در آنها مشاهده گردید. مقایسه هاپلوگروپ‌های مطالعه حاضر با جمعیت‌های دیگر نشان دهنده تشابه بسیار جمعیت آذری ایران با سایر جمعیت‌های ایرانی بود[۴۸] تحقیقات ژنتیکی نشان می‌دهند که عموم اقوام و گروه‌های جمعیتی ایرانی که در ایران امروزی (و حتی فراتر از مرزهای سیاسی فعلی ایران) ساکن هستند، علیرغم اینکه دارای تفاوتهای جزئی فرهنگی هستند و حتی گاه به زبانهای مختلف هم تکلم می‌کنند، دارای ریشه ژنتیکی مشترکی هستند و این ریشه مشترک به جمعیتی اولیه که در حدود ده تا یازده هزار سال پیش در قسمتهای جنوب غربی فلات ایران ساکن بوده بر می‌گردد.[۴۹] ارتباط ژنتیکی قوی بین کردها و آذری‌های ایران وجود دارد، آزمایش‌های ژنتیکی صورت گرفته تفاوت معنی داری بین این جمعیت‌ها و سایر اقوام عمده ایران نشان نداد. با توجه به نتایج فعلی، به نظر می‌رسد کردهای امروزی و آذری‌های ایران متعلق به یک ریشه ژنتیکی مشترک هستند
اکبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
39
36
کامیونهایی که از طرف ایران وارد ارمنستان‌میشه از خاک آذربایجان‌رد میشه حق کشور آذربایجان هست مالیات بگیره و مقابل حق ایران‌هست‌مالیات بگیره ولی توهین به قومیت ها در ایران بیداد میکنه
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
25
46
آذربایجان به قول معروف نمک میخوره نمکدون میشکنه،ما در جنگ قره باغ موضعه حمایتی برای آذربایجان گرفتیم و خواستار باز پس گیری خاک آذربایجان شدیم و در 30سال گذشته همیشه روابط خوبی با آذربایجان داشتیم چه اقتصادی یا سیاسی ولی انگار آذربایجان این رفتار ایران رو از موضع ضعف در نظر گرفته و با پشتیبانی ترکیه از خود قصد داره مرزهای بین المللی رو تغییر بده و پای اسرائیل رو به منطقه کشیده ،ولی بیش تر از این نباید اجازه جاه طلبی آذربایجان رو داد ،بنده خودم هم آذری هستم واهل ارومیه ،ولی تعصب به ملی گرایی و متحد بودن رو به قومیت گرایی ترجیح میدم ،چون بنا به تعصب باشد آذربایجان زمانی خاک ایران بوده ،ولی بنا به مرزهای بین المللی نباید هیچ طمعی به هم دیگر داشت،یا علی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
17
60
مجلس و دولت باید قراردادهای ننگین گلستان و ترکمنچای را ک به جدا شدن ایران شمالی شده را باطل کند و سرزمین‌های جدا شده ایران توسط روس‌ها را به مام میهن الحاق کند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
18
54
اونایی که میگن توهین به آذربایجان توهین به آذری های ایرانه یا از عوامل خارجی هستند و با نام ایرانی پیام میذارن یا خیلی ....
چطور اون ها اینقدر روی کشور کوچیک و ....تعصب دارن و ما این همه بیقیرت؟
پس باید همدان و قزوین و زنجان و خیلی جاهای دیگه هم به آقایون تقدیم کنیم. منم ترک قزوینم تا تاریخ چند هزار ساله ایران بوده این شهرها از قسمت های مهم ایران بوده. البته آدربایجان بخشی از ایرانه که حتما به خاک وطن الحاقش میکنیم. انشاالله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
...برو یه کم تاریخ بخون این ایرانی هم که داری به خاطر ترکاست
Frid
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
20
42
سلام
اولا جمهوری آذربایجان، به غلط اسمش را آذربایجان گذاشته و این از ضعف دولت مردان ما هست، لااقل از یونان در رابطه بت مقدونیه یاد بگیرید.
دوما ما بخاطر آذری های که داریم نباید به این جمهوری کاذب باج بدهیم، اگر اینطور باشد در تمام مناطق مرزی با مشکل بر می خوریم.
سوما کسی که در ایران زندگی می کند ، حالا هر قومیتی که باشد باید منافع ایران و خودمان برایش مهم باشد و نه قوم و قبیله.
بنظرم منافع ملی مان حکم می کند که با ارمنستان متحد بشیم.
بعدش پان ترک های داخلی هم یک چیز یادشون باشد، جمهوری کاذب ازربایجان، نوکر ترکیه است و عثمانی ها ، فقط به خاطر منافع با اینها پان تشکیل داده اند، مطمعن باشید ترکیه دوست آذری ها نیست، . ارزش نفت که پایین آمد ، آذری ها ول می کند و به آنها می گوید که شما تورک نیستید و آذری هستید و فقط زبانتون ترکی است. این زمان دیر نیست. تاریخ عقمانی را بخوانید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
24
19
دولت مقتدر ریسی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
1
7
عهدنامه ترکمنچای توسط مجلس ملقا شود من یک آذری هستم و وطنم ایران تمام
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
0
3
اگر اینطور که شما میگید یه نگاه به نقشه قذیم ایران بندازید اونموقع متوجه میشوید که افغانستان ،پاکستان،بخشی از هند آذربایجان تاجیکستان ،عراق،بخشی از ترکیه هم باید به ایران برگردونده بشه تمدن چند هزار ساله ایران اینو میگه
ناصر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
14
29
بنده ساکن آذربایجان شرقی هستم و افتخار میکنم ایرانی هستم و زبان ترکی با گویش آذری دارم (پس لطفا بین ترک بودن و آذری بودن تعصب بیجا نشون ندید). در ضمن تحت هیچ شرایطی بنزین به تفکر تجزیه طلبی کشورهای همسایه نخواهیم ریخت هرچند ایران تا خرره زیر مشکلات باشد. ما برای این خاک باکری‌ها دادیم که یک تار مویش را با الهام علیف و اردوغان معاوضه نمیکنیم. چند وجب خاک به کمک پهپادهای اسرائیل پس گرفتند فکر میکنند می‌توانند هر توهمی بزنند ... به اون قشر متعصب هم باید بگم که آذربایجان و ترکیه چیزی جز رقص و بزن بکوب ندارند که بهش بنازند و من ایرانی را تحریک به جدایی کند :)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
احسنت بر شما. لازم به یاد آوری است که آذزی ها از نژاد اصیل آرایی هستند و هیچ ارتباطی به ترکهای ترکیه ندارند. آنها بهتر است بدانند در ایران امثال باکریها، مصیب محمدی ها، میرمحمد اثر هاشمی ها ، عبدالله شهریاری ها بسیار فراوان است. صدام امتحان کرد و نتیجه اش را دید بهتر است الهام جون امتحان نکند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
هیچ موقع یک ترک چه آذری زبان و چه استانبولی زبان از نژاد آریایی نبوده است! کردها و فارسی زبانان از نژاد اصیل آریایی و ژرمن ها هم نژاد آریایی ها هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
اصل کاری ستارخان و باقرخان فراموش نشه که افتخارمیکردنددارند از کل میهن ایران دفاع می کنند
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
17
19
موقع تولد رستم ، ماما میخواست رستم رو بِکشه بیرون ، ولی رستم ماما رو کشید داخل.
آذربایجان مراقب باشه کشیده نشه داخل ، چون ایران سرزمین رستم هاست.
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
همون رستمی که با نامردی بچه اش از پشت‌خنجر زد
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
اذربایجانم نرسید:))))
ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
نه حمید خان، بچشو کشت چون جنگ ایران و توران بود نه رستم و سهراب ، هر کسی به عشق وطنش بهترین چیز هاشو فدا میکنه، نمیدونم این ...بی غیرتی و وطن فروشی کی مد شد تو ایران، خجالت بکشید، نکنید.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
19
21
ترکیه خودش به زودی به دو کشور کردستان و استانبول تقسیم خواهد شد نگران نباشید
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
16
20
برا من قابل هضم نیست یه مرد اسمش الهام باشه!
خواهر الهام بخواد کوچکترین غلطی بکنه ما ایرانی ها حاضریم علی رغم تمام مشکلات برا کشورمون جانمان رو فدا کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
آقا مهدی، الهام نیست بلکه الحام است.ال +حام: به زبان آذری یعنی ایلین حامیسی و به زبان فارسی به معنای حامی ملت و کشور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
آقای ناشناس ؛
خودشون می نویسند الهام!
شما می تونی از اونها علط املایی بگیری ،البته اگه تعصبات پان اجازه بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
ناشناس اینو از کجا آوردی؟؟؟؟؟
تو فارسی کلمه الحام نداریم ،که معنیش حامی باشه یا نه
همون الهام درسته ، که یه اسم دخترونه اس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
یه کمی مطالعه داشته باش داداش سوادت کمه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
آقای ناشناس کلمه الحام وجود خارجی ندارد
درستش همون الهام خانم است
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
13
19
سلام احساسی رفتار نکنید،الهام علی اف آذری نیست بلکه قومیت دیگری دارد،الان هم نوکر اردوغان است.علت چنگ و ندندان نشان دادنش ناشی از بی کفایتی مسولین ماست، زمان قرارداد ترکمن چای و گلستان به پایان رسیده است.بهتر است خاک آذربایجان و بقیه مناطق که از ایران جدا شده است به مام میهن بازگردد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
مامور محترم ثبت احوال حتمن شناسنامه اش را شما صادر کردید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
3
5
من ترک همدانی هستم البته زبانا ولی خودم رو ایرانی میدانم و اگر ترکیه و یا باکو و یا هر کس دیگری مقابل ایران قرار بگیره استخوانش رو میشکنم.
باکو متعلق به ایرانه و به ایران هم باید برگرده ولو با کشته شدن دولت اسرائیلی باکو
میلاد
|
Germany
|
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
3
6
با سلام من خودم هم اذری زبان هستم ولی یادمون باشه که برای این اب و خاک خون دادیم واگه لازم باشه بازم میدیم شاید دیگه وقتشه که دوباره امپراتوری ایران از خواب بیدار بشه البته اگه مسعولین بی عرضه بازی در نیارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
4
5
موضع ایران در این مورد نا حق است به دور از تعصب هر کشور حق اعمال مالکیت بر مناطق محروسه خود را دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
1
4
رجز خونی اصلاحاتیون برای طالبان که هنوز علنا موضعی علیه ایران نگرفته و انفعال در برابر مواضع علنی جمهوری باکو و ترکیه علیه ایران نشانه چیه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
7
5
شما فارسها چرا باقومیت ها چه ترک وچه کرد وغیره مشکل دارید ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
من فارس هستم و با هیچ قومیتی مشکل ندارم
به همه اقوام کشورم افتخار می کنم
ولی با وطن فروشی مشکل دارم
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
2
7
اگه مسئولین ما مثل پوتین جسور بودند الهام که هیچ کنده تر از اونم هم به خودش اجازه گستاخی نمیداد
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
3
4
زنده باد ایران سرافراز
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
1
10
من یک آذربایجانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
خوشبختم
منم شیرازیم و به هموطنان آذری افتخار می کنم
آرمین
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
8
9
جاوید باد ایران ، هشت سال با ۲۱ کشور جنگیدیم
مطمئین باشید همه میدونن که با ایرونی جماعت نمیشه دربیفتی .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
0
4
با تحلیلهای آبکی و صدمن یکقاز بیشتر آبروی خود و رسانه تان را نبرید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
5
7
لازم باشه اذربایجان رو به وطن برمیگردونیم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین