کد خبر: ۷۳۱۲۷۲
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲

متحدان ایران در انتخابات عراق جه خواهند کرد؟

تحلیلگران معتقدند ورود کتائب حزب الله گروهی با نامی مشابه حزب الله لبنان تلاشی از سوی ایران برای تقویت متحدان‌اش در داخل پارلمان عراق است.
متحدان ایران در انتخابات عراق جه خواهند کرد؟
آفتاب‌‌نیوز :

رهبر کتائب حزب الله یکی از قدرتمندترین گروه‌های شبه نظامی که روابط نزدیکی با ایران دارد و زمانی علیه نیرو‌های امریکایی مبارزه می‌کرد قرار است در انتخابات پارلمانی عراق نامزد شود. این موضوع نشان دهنده روند رسمی ورود شبه نظامیان شیعه عراقی به عرصه سیاست آن کشور است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ "آسوشیتدپرس" در گزارشی درباره ورود سیاستمداران شبه نظامی عراقی مورد حمایت ایران به عرصه رقابت انتخاباتی آن کشور می‌نویسد: حسین مونس از برجسته‌ترین نامزد‌های این گروه مورد حمایت ایران است که برای تصاحب کرسی پارلمانی با سایر نامزد‌ها رقابت می‌کند. کتائب حزب الله، اما در فهرست سازمان تروریستی امریکا قرار دارد و مقام‌های امریکایی آن گروه را متهم به هدف قرار دادن نیرو‌های امریکایی در عراق می‌کنند. مونس خود به دلیل مبارزه با سربازان امریکایی در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ میلادی به مدت چهار سال توسط امریکایی‌ها در زندان به سر برده بود. او می‌گوید ورود به سیاست وظیفه شرعی کتائب حزب الله است.

مونس به "آسوشیتدپرس" می‌گوید: من جنگ نظامی علیه اشغالگران داشتم و اکنون با آنان مبارزه سیاسی خواهم کرد".

مونس ۵۰ ساله در صدر فهرستی با ۳۲ نامزد است و برنامه انتخاباتی‌اش حول محور خروج نیرو‌های امریکایی از عراق است. تبلیغات این گروه در خیابان‌های تحت تسلط شیعیان در بغداد و در جنوب عراق دیده می‌شود. این انتخابات، پنجمین انتخابات پارلمانی از زمان سقوط صدام در عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی توسط امریکایی‌ها خواهد بود.

این خبرگزاری در ادامه می‌افزاید: علیرغم آنکه قانون تازه انتخاباتی به نامزد‌های مستقل بیشتری اجازه نامزدی می‌دهد، گروه‌های شیعه کماکان بر صحنه انتخابات تسلط دارند و رقابت تنگاتنگی میان احزاب طرفدار ایران و شبه نظامیان مورد حمایت آن کشور وجود دارد که بزرگترین آن ائتلاف فتح و بلوک سیاسی تحت رهبری "مقتدی صدر" روحانی ملی‌گرای شیعه است که بزرگترین برنده در انتخابات ۲۰۱۸ میلادی بود.

ائتلاف فتح شامل رهبران مرتبط با واحد‌های بسیج مردمی یا حشد الشعبی است که چتری برای شبه نظامیان مورد حمایت ایران از جمله کتائب حزب‌الله است این گروه اما پس از اعتراضات ۲۰۱۹ میلادی محبوبیت خود را از دست داده است.

معترضان خواستار تغییر و اصلاحات و تغییر روابط عراق با ایران شده بودند و مدعی مداخله ایران در امور داخلی عراق بودند.

تحلیلگران معتقدند ورود کتائب حزب الله گروهی با نامی مشابه حزب الله لبنان تلاشی از سوی ایران برای تقویت متحدان‌اش در داخل پارلمان عراق است.

"بسام القزوینی" تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است پس از اعتراضات سال ۲۰۱۹ میلادی ایران خواستار ورود چهره‌های تند به عرصه سیاسی عراق بوده است. مونس، اما می‌گوید دلایل ورود او به عرصه سیاسی ناامیدی مردم عراق از وضعیت سیاسی فعلی و عدم موفقیت سیاستمداران در اجرای اصلاحات است. او می‌گوید با ورود به پارلمان، حاکمیت عراق را با خروج اشغالگران به عراقی‌ها باز خواهد گرداند. او می‌گوید هر زمانی که اشغالگران دیگر در عراق حضور نداشته باشند می‌توان درباره تسلیحات در دست کتائب حزب الله بحث کرد. از دید او در آن صورت دیگری نیازی به حمل سلاح نخواهد بود".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین