کد خبر: ۷۴۳۷۰۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
اختلافات بین دولت بایدن با اسرائیل در حال افزایش است

شکاف بین آمریکا و اسرائیل چه معنایی برای برنامه هسته‌ای ایران دارد؟

آن گونه که به نظر می‌رسد شکاف بین موضع امریکا و اسرائیل بیش‌تر می‌شود. ناظران مسائل ایران از دولت بایدن می‌خواهند نگرانی‌های امنیتی اسرائیل را جدی‌تر بگیرد.
شکاف بین آمریکا و اسرائیل چه معنایی برای برنامه هسته‌ای ایران دارد؟
آفتاب‌‌نیوز :

نشریه سعودی "عرب نیوز" در گزارشی درباره افزایش شکاف و اختلاف نظر میان امریکا و اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات وین می‌نویسد: "مذاکرات برای احیای برجام که ممکن است منجر به لغو تحریم‌های سخت‌گیرانه علیه تهران در ازای تضمین برای توقف برنامه غنی‌سازی اورانیوم شود در وین از سر گرفته شد. تاخیر و موانع موجود از سوی دولت اصولگرای رئیسی، حملات اسرائیل به اهداف ایرانی در سوریه و لفاظی‌های رزمی و نظامی فزاینده مقام‌های تل آویو علیه ایران در مجموع موفقیت مذاکرات هسته‌ای را مورد تردید قرار می‌دهند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ وزیر خارجه فرانسه اخیرا گفته بود نگران است که ایران بخواهد مذاکرات طولانی شود و بازی با زمان را ادامه دهد. "دیوید بارنیا" رئیس موساد نیز گفته بود که اسرائیل هرگز اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.

برخلاف نظر بایدن که قصد دارد به برجام سال ۲۰۱۵ در دوره اوباما بازگردد، اسرائیل متقاعد نشده که احیای برجام توانایی ایران را محدود سازد و از نفوذ در خاورمیانه بکاهد. در عوض، اسرائیل خواستار بازدارندگی قوی‌تری در مقابل ایران است.

ناامیدی اسرائیل از موضع دولت بایدن در هفته‌های اخیر رو به افزایش بوده است. مقام‌های اسرائیلی نگران هستند تیم مذاکره کننده‌ای تحریم‌های هسته‌ای و مرتبط با تروریسم علیه ایران را لغو کرده و میلیارد‌ها دلار را به ایران ارائه دهد و در مقابل حداقل تضمین‌ها را در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران دریافت کند. چنین توافقی باعث نگرانی سایر کشور‌های منطقه نیز خواهد شد. به نظر می‌رسد مقام‌های اسرائیلی و مقام‌های نظامی امریکایی معتقدند برای جلوگیری از توسعه برنامه هسته‌ای ایران نیاز به یک تهدید نظامی معتبر وجود دارد. با این وجود، آنان با مقام‌های سیاسی بایدن در وزارت خارجه، شورای امنیت ملی و "کالین کال" مقام شماره سوم در پنتاگون که بر این تصور هستند که مماشات و سازش با ایران بهترین راه رو به جلو است، دچار اختلاف نظر شده‌اند.

بسیاری از مقام‌های اسرائیل به طور باورنکردنی از خصومت واشنگتن در قبال سیاست اسرائیل ناامید شده‌اند.

"عرب نیوز" می‌نویسد:"یکی از اختلافات اسرائیل با امریکا در مورد دیدگاه متفاوت بنت از بایدن درباره پذیرش یک "آستانه" در مورد توانایی هسته‌ای ایران است. به نظر می‌رسد کاخ سفید آماده است تا وضعیت موجود را تحمل کند؛ وضعیتی که در آن ایران دانش لازم و ظرفیت غنی سازی اورانیوم را در اختیار داشته باشد بدون آن که در عمل سلاح هسته‌ای بسازد. در مقابل، اسرائیلی‌ها بر این باورند که چنین وضعیت آستانه‌ای وضعیتی خطرناک و جدی خواهد بود.

به نظر می‌رسد در پشت صحنه اختلافات بین دولت بایدن و تیم مذاکره کننده ایران با اسرائیل در حال افزایش است. اسرائیل به امریکا پیشنهاد داده در صورت عبور ایران از "خط قرمز" به اقدام نظامی با همکاری اسرائیل دست بزند. اسرائیلی‌ها اشاره می‌کنند که هیچ بدیل دیگری وجود ندارد. در مورد این خط قرمز و جایی که آن خط ترسیم می‌شود نیز اختلاف نظر بین تیم امنیت ملی بایدن و بنت وجود دارد. عدم دستیابی به یک موضع مشترک می‌تواند منجر به اقدام یکجانبه اسرائیل علیه زیر ساخت‌های هسته‌ای ایران شود. این شکاف گسترده‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
1
0
به معنای خجالت زدگی آفتاب نیوز است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
1
0
اسرائیل بخواهد هم نمی تواند تاسیسات هسته ای ما را بمباران کند. به چند دلیل:
1-تاسیسات هسته ای ایران یکی دوتا نیست. یکی در فردو یکی در نطنز یکی در بوشهر... تازه بماند که فردو لا به لای کوه است
2-ایران پدافندهوایی بسیار قدرتمند دارد. اول رادار های دوربرد هشدار دهنده که حتی اسمان کشور های همسایه را هم رصد میکنند و دوم سامانه های پدافندی دوربرد و میانبرد اس300 باور373 15 خرداد و ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
1
0
آفتاب غربزده بدبخت اسراییلی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین