کد خبر: ۷۴۳۳۶۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
ادامه ‌گفت‌وگوها پس از وقفه‌ای حدود ۱۰ روزه

تعویق مذاکرات احیای برجام؛ در وین چه خبر است؟

برخی رسانه‌ها نوشته‌اند که ایران و ۱+۴ به پیش‌نویس جدیدی که در آن نظرات ایران اعمال شده است، دست یافتند که در صورت نهایی شدن، این متن مبنای رایزنی‌های آتی قرار خواهد گرفت. همچنین گفته شده که مذاکرات برای حدود ۱۰ روز متوقف خواهد شد.
تعویق مذاکرات احیای برجام؛ در وین چه خبر است؟
آفتاب‌‌نیوز :

نشست کمیسیون مشترک برجام دقایقی پیش پایان یافت و قرار شد گفت‌وگوها پس از چند روز وقفه پیگیری شود. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نشست کمیسیون مشترک بر اساس برنامه اعلام شده ساعت ۱۴ به وقت محلی وین (۱۶ و ۳۰ دقیقه تهران) با هدف جمع‌بندی گفت‌وگوهای هفته گذشته در سطح مذاکره کنندگان ارشد اعضای برجام برگزار شد.

اتحادیه اروپا صبح امروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بار دیگر در قالب فیزیکی این جمعه در وین تشکیل جلسه خواهد داد. ریاست کمیسیون مشترک به نمایندگی از جوسپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا، توسط معاون دبیرکل/مدیر سیاسی سرویس اقدام خارجی اروپا، انریکه مورا، انجام خواهد شد. در این نشست نمایندگانی از چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران حضور خواهند داشت.

این بیانیه می‌افزاید: شرکت کنندگان به بحث در مورد چشم انداز بازگشت احتمالی ایالات متحده به برجام و چگونگی اطمینان از اجرای کامل و مؤثر توافق از سوی همه طرف ها ادامه خواهند داد.

این دور از مذاکرات پنجشنبه هفته گذشته آغاز شد و هیأت‌ها بلافاصله کار بر روی متون و تلاش برای کاهش اختلافات را آغاز کرده‌اند. 

باقری صبح امروز در توئیتی نوشت: پس از رایزنی‌ها با دیگر هیات‌ها، بعد از ظهر روز گذشته من و انریکه مورا برای ارزیابی وضعیت و بحث درباره مسیر پیش رو، دیدار کردیم.

وی با بیان اینکه «این هفته پیشرفت خوبی داشتیم» افزود که مذاکرات بعد از وقفه چند روزه از سرگرفته خواهد شد.

دستیابی ایران و ۱+۴ به پیش‌نویسی جدید؟

خبرگزاری ایسنا در روایتی از مذاکرات وین نوشته است: منابع نزدیک به مذاکرات اعلام کردند که گفت وگوها پس از وقفه‌ای حدود ۱۰ روزه از سر گرفته می شود.

این خبرگزاری افزوده است: با وجود جوسازی برخی مقامات اروپایی و رسانه های این کشور در چند هفته گذشته، دو طرف توانسته اند به نقاط مشترک قابل توجهی دست یابند. هیأت‌های سه کشور اروپایی در حالی برای مشورت به پایتخت‌های خود بازمی‌گردند که در متون مذاکراتی پیشرفت‌های مهمی به دست آمده است. به نظر این دور از مذاکرات در تثبیت و به رسمیت‌ شناخته شدن خواسته‌های ایران نتیجه‌ای موفقیت‌آمیز نسبت به مذاکرات ۸ آذر داشته و به پیشرفت های قابل قبول در زمینه نگارش متن منتهی شد و چشم‌اندازی نسبتا مثبت برای موفقیت تلاش‌های دیپلماتیک ایجاد کرد.

ایرنا: تلاش سه کشور اروپایی برای تخریب روند مذاکرات وین

خبرگزاری دولت(ایرنا) نیز در گزارشی نوشته است: یک منبع آگاه در آستانه برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام گفت که تلاش سه کشور اروپایی برای تخریب روند مذاکرات وین در حدی است که با طرف‌های مذاکره، از جمله اتحادیه اروپا، چین، روسیه و حتی امریکا به تنش رسیده‌اند. تروئیکای اروپا خواستار وقفه در مذاکرات و بازگشت به پایتخت‌ها برای بررسی متون پیشنهادی ایران شدند. آن‌ها دوشنبه گذشته در بیانیه ای مشترک مدعی شدند که درخواست‌های ایران در مذاکرات جاری فراتر از برجام و مانع پیشرفت در گفت‌وگوهاست. دیپلمات‌های انگلیس، فرانسه و آلمان با تکرار ادعای نخ نمای از دست رفتن عنصر زمان ادعا کردند که بدون پیشرفت سریع در مذاکرات، برجام خیلی زود به پوسته ای خالی تبدیل خواهد شد.

ایرنا به نقل از یک منبع ‌آگاه نوشت: طرف‌های مختلف، موافق مسیر در پیش گرفته شده از سوی ایران هستند اما انگلیس، فرانسه و آلمان با نقش تخریبی سعی در افزایش امتیازات خود و کاهش منافع ایران دارند. این نکته حتی مورد مناقشه نماینده امریکا در دیدارهای چندجانبه هم قرار گرفته است. تلاش تروئیکای اروپا بر این محور استوار است که به هر نحو ممکن توافق برای احیای مفاد تعهدات سال ۱۳۹۴ شکل نگیرد.

وی توضیح داد: نقش مخرب فرانسه در فضای رسانه‌ای از جمله درز اخبار منفی از مذاکرات به عنوان منبع آگاه به برخی خبرگزاری‌های بین المللی، و همچنین موضع‌گیری منفی سران این کشور، در کنار نقش انگلیس چه در مذاکرات و چه بیرون از آن بر همین اساس طراحی و اجرا شده است. این درحالیست که شنیده‌ها از هماهنگی سه کشور اروپایی عضو برجام با رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات وین حکایت دارد و گفته می‌شود که سفرها و مذاکرات مستمری میان دو طرف برای اخلال در روند گفت‌وگوها و به نتیجه نرسیدن توافقات و تعهدات متقابل ۲۰۱۵ تشکیل شده است.

به گفته این منبع آگاه، مهمترین محور مشترک آنها، نگرانی از پررنگ شدن نقش ایران در قبال تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی است که موجب تضعیف حضور رژیم صهیونیستی از یک طرف و کاهش منافع اقتصادی این سه کشور اروپایی از جهت تجارت و فروش سلاح است. ارتباط گیری‌های اخیر ایران و امارات بلافاصله با سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به امارات همراه شد تا برنامه جمهوری اسلامی ایران برای توسعه هرچه بیشتر روابط با کشورهای همسایه محقق نشود. تروئیکای اروپا نقش مخرب خود را در مذاکرات پیگیری می کند، به نحوی که نماینده انگلیس در این گفت‌وگوها اعلام کرده است که نمی‌پذیریم ایران با وجود پیشرفت‌های اخیر به توافق ۲۰۱۵ بازگردد و توافق جدیدی باید شکل بگیرد.»

مورا: اعضای برجام به متن مشترک برای مذاکره دست یافته‌اند

معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان نشست امروز (جمعه) کمیسیون مشترک برجام گفت که مشارکت کنندگان به یک متن مشترک برای مذاکره درباره احیای مفاد توافق ۱۳۹۴ دست یافته‌اند.

«انریکه مورا» در جمع خبرنگاران بیان داشت که این پیش‌نویس، نظرات و پیشنهادات مختلف گروه ۱+۴ و ایران درباره رفع تحریم‌ها، مسائل هیته‌ای و ترتیبات اجرایی را شامل می‌شود.

وی عنوان کرد که این امر به معنای دست یابی به توافق نیست ولی مبنای ادامه گفت‌وگوها خواهد بود.

این مقام اروپایی از حس اضطرار میان مذاکره‌کنندگان برای احیای توافق سال ۹۴ گفت و ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوها ظرف چند هفته آینده به نتیجه برسد.

شنیده‌ها حاکیست که دور تازه گفت‌وگوها قرار است از ۲۷ دسامبر اازسرگرفته شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Turkey
|
۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
0
1
کلا مسولین مملکت ما در فرصت سوزی رتبه بالایی دارن در حد فیفا ولی کشورهای همسایه مان نگاه کنید پیشرفتشان به چه صورت است اما ما ...هنوز اندر خم یک کوچه ایم
بیدل
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
0
1
لشکر بیکاره ۴۰ نفره پیش بسوی بازار .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین