کد خبر: ۷۴۵۳۵۹
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
کالا‌ها از ۱۳ دی ۱۴۰۰ مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند

بخشنامه جدید مالیاتی و شوک به معیشت مردم؛ موج گرانی در راه است؟

گمرک اعلام کرد که واردات اقلام ضروری مثل گندم، برنج، شیرخشک کودک و روغن مشمول مالیات بر ارزش افزوده خواهند شد.
بخشنامه جدید مالیاتی و شوک به معیشت مردم؛ موج گرانی در راه است؟
آفتاب‌‌نیوز :

گفته شده که واردات محصولاتی از قبیل تخم ماکیان، انواع گوشت، آرد و نان، شیر، پنیر، ماست، برنج و حبوبات، سویا و انوع روغن‌های خوراکی، شیر خشک از تاریخ ۱۳ دی‌ ماه مشمول ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده خواهند شد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ بخشنامه گمرک جمهوری اسلامی ایران درخصوص عدم شمول معافیت جهت واردات کالاهای موضوع جزء های ۱، ۳ و ۵ بند الف ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده طی نامه شماره ۱۴۰۰/۱۳۳۸۲۵۶ مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۰۴ توسط مدیرکل دفتر واردات گمرک جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شد.(اینجا)

براساس این بخشنامه، بسیاری از اقلام و کالاهایی که سهم اساسی در سبد خانوارها دارند، شامل مالیات بر ارزش افزوده خواهند بود. این مسئله به افزایش شدید قیمت کالاها منجر خواهد شد که بحران جدی در معیشت مردم را به همراه خواهد داشت.

کدام کالا‌ها از ۱۳ دی ۱۴۰۰ از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند؟

مشاور امور مالیاتی اتاق اصناف ایران در این خصوص گفته است: از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالا‌های معاف از مالیات ارزش افزوده باید برچسب معافیت از مالیات بر ارزش افزوده روی بسته‌بندی کالا‌های مزبور درج کنند.

محمدرضا جعفریان، مشاور امور مالیاتی اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، گفت: در تیرماه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده به دولت ابلاغ شد و برابر قانون ۶ ماه فرصت داده شد که زیر ساخت‌های آن عملیاتی شود.  بر این اساس از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالا‌های معاف از مالیات ارزش افزوده باید برچسب معافیت از مالیات بر ارزش افزوده روی بسته‌بندی کالا‌های مزبور درج کنند.

جعفریان در خصوص کالا‌های وارداتی مشمول مالیات بر ارزش افزوده گفت: کالا‌هایی که تولید داخل باشند و رشد رقابت‌پذیری داشته باشند شامل ۳ درصد مالیات خواهند شد.: همچنین صادرات کالا‌ها هم به دلیل ارزآوری معاف از این مالیات هستند به طوری که افرادی که در زمینه صادرات فعالیت می‌کنند نیازی به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ندارند.

اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده از ۱۳ دی‌ماه

«داود منظور»، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور نیز با اشاره به اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده افزود: قانون مالیات بر ارزش افزوده یکی از قوانین مترقی نظام مالیاتی است و با اجرای آزمایشی این قانون از سال ۱۳۸۷ و دائمی شدن آن از ۱۳ دی‌ماه سال جاری، یکی از برنامه‌های مهم تحول نظام مالیاتی به سرانجام می‌رسد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور بدون اشاره به تورم و گرانی که در پی اجرای این بخشنامه به دنبال خواهد داشت، گفت: از جمله مزایای این قانون می‌توان به شفافیت مبادلات اقتصادی در کشور، حمایت از بخش‌های تولید و سرمایه‌گذاری، ساماندهی معافیت‌های مالیاتی، اصلاح فرآیند دادرسی مالیاتی، کمک به توسعه شهرها و روستاها، رفع برخی ایرادات قانون قبلی به‌ویژه در زمینه تسهیل فرآیند انتقال بار مالی به مصرف‌کننده نهایی و در نهایت افزایش کارآیی و اثربخشی نظام مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی اشاره کرد.

به گزارش سازمان امور مالیاتی، وی اظهار داشت: با توجه به عدم راه‌اندازی سامانه مودیان در تاریخ ۱۳ دی‌ماه امسال، تا زمانی که این سامانه راه‌اندازی شود، فقط اشخاص مشمول موضوع فراخوان‌های هشت‌گانه (اختیار حاصله از ماده ۱۸ قانون مصوب ۱۳۸۷) مکلف به انجام تکالیف قانونی، از جمله ارائه اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده حداکثر ۱۵ روز پس از پایان هر دوره مالیاتی خواهند بود. سایر موارد از جمله تعاریف، تاریخ تعلق، ماخذ، نرخ، معافیت‌ها، استرداد، مالیات کالاهای خاص، مالیات و عوارض خاص، جرائم، چگونگی تخصیص، انتقال و توزیع مالیات و عوارض، رفع اختلاف و دادرسی مالیاتی تابع قانون جدید است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ علاوه بر این، دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی در سال آینده را نیز لغو کرده است. در خصوص ارز دارو نیز اخبار ضدونقیضی منتشر شده و برخی گفته‌اند دولت ارز دارو را نیز حذف کرده است. با این حال، معاون اول رئیس‌جمهوری این مسئله را تکذیب کرده است. 

برخی معتقدند که دولت قصد دارد با افزایش شدید مالیات‌ها، بخشی از کسری بودجه را جبران کند. کارشناسان بر این باورند که حذف ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی و همچنین مالیات بر ارزش افزوده، قیمت کالاها را به شدت افزایش خواهد داد و با تشدید تورم، فشار اقتصادی بیشتری به مردم وارد خواهد شد. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
0
46
از کی تا حالا دست کردن تو جیب مردم و افزایش تورم قوانین مترقی حساب میشود ؟؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
0
35
فرزند اوری کنید
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
0
49
این همان دولت رئیسی است که میگفت ما تصمیمات خلق الساعه نمی گیریم و مردم را غافل گیر نمی کنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
0
50
مالیات! مالیات!
یاد داروغه ناتینگهام درفیلم رابین هود افتادم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
0
42
بفرمایید سر گردنه
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
0
34
سلام داروغه ها.....رابین هود خدا رحمتت کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
1
25
وقتی ...همه دخل خود را از جیب مردم تامین می کند نمی تواند برخلاف خواست مردم کشور عمل کرده و باید برای آب خوردن هم از مردم اجازه بگیرد .
سینا
|
Canada
|
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
0
15
این هم از سید مظلومین و محرومان !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
3
3
دشمن می خواد مردم را عصبانی کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
0
8
رابین هود به داد مردم ایران برس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
3
5
انهایی که رای ندادید مقصرید.انتخاب بد خیلی بهتر از انتخاب بدتر بود.هنوز مونده بفهمید چه میکنند این جماعت.باید دولتی همسو با روحانی میامد حداقل اوضاع بدتر نمیشد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین