کد خبر: ۷۵۶۲۴۸
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹

جزئیات نشست اضطراری شورای امنیت درباره بحران اوکراین

شورای امنیت سازمان ملل چهارشنبه شب به وقت محلی برای دومین بار در هفته جاری در پی بحران اوکراین و به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک از سوی روسیه، عرصه نبردی دیپلماتیک با حضور دبیرکل سازمان ملل شد که همزمان ولادیمیر پوتین فرمان حمله به اوکراین را صادر کرد.
جزئیات نشست اضطراری شورای امنیت درباره بحران اوکراین
آفتاب‌‌نیوز :

همزمان با برگزاری دومین نشست اضطراری شورای امنیت، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، فرمان حمله به اوکراین را صادر کرد که جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد پوتین یک جنگ از پیش برنامه ریزی شده را انتخاب کرده که تلفات فاجعه بار و رنج انسانی را به همراه خواهد داشت و جهان روسیه را مسئول خواهد دانست.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در دومین نشست اضطراری شورای امنیت بر سر بحران اوکراین در سخنانی از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه خواست به صلح فرصت دهد.

گوترش در سخنانش افزود که امروز سرشار از شایعات و اخبار مبنی بر اینکه تهاجم به اوکراین قریب الوقوع است، بود.

دبیر کل سازمان ملل ادامه داد، بنابراین اگر واقعا یک عملیات درحال آمادگی است، قلبا می خواهم که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیروهای خود را از حمله به اوکراین باز دارد به صلح یک فرصت بدهد، هم اکنون تعداد زیادی از مردم کشته شده اند.

دبیر کل سازمان ملل متحد در پی دستور پوتین نیز گفت: این بحران فوری باید متوقف شود.

رزماری دی کارلو معاون دبیر کل سازمان ملل نیز در نشست اضطراری شورای امنیت در سخنانی گفت: احترام به قوانین بین المللی بشر دوستانه در اوکراین اهمیت دارد.

این مقام سازمان ملل افزود، ما نمی توانیم پیش بینی کنیم که در ساعت ها و روزهای آینده در اوکراین چه اتفاقی خواهد افتاد اما آنچه مشخص است، تشدید تنش باعث افزایش غیر قابل قبول رنج و سختی انسانی و تخریب می شود.

دی کارلو تاکید کرد مردم اوکراین صلح می خواهند و بدون شک مردم روسیه نیز به دنبال صلح هستند. ما باید همه تلاش خود را انجام دهیم تا صلح پیروز شود.

سفیر و نماینده آلبانی در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت در چند هفته گذشته این چهارمین جلسه شورای امنیت با موضوع اوکراین است. هر بار که ما دیدار می کنیم واقعیت بر روی زمین مشخص تر می شود. این نماینده دولت آلبانی اظهار داشت که حرف و عمل روسیه مغایرت دارد. این یک رویارویی روسیه با قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل است که آن را عمدا نادیده گرفته است.

این مقام آلبانیایی اظهار داشت اوکراینی ها با یک تهاجم دیگر مواجه هستند زیرا آنها می خواهند وجود داشته باشند و تصمیم گرفته اند، مستقل باشند.

سفیر و نماینده آلبانی اضافه کرد ما از روسیه می خواهیم تا تصمیمات غیرقانونی خود را متوقف و عقب نشینی کند و تنش ها را کاهش دهد.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت: آمریکا و متحدانش به تهاجم روسیه با اتحاد و قاطعیت پاسخ خواهند داد. این مقام دولت جو بایدن ادعا کرد ما اینجا هستیم زیرا معتقدیم یک تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین به زودی اتفاق می افتد.

وی گفت که امروز شاهد بودیم که روسیه حریم هوایی را بست، نیروهای خود را به حالت عملیاتی درآورد.

گرینفیلد ادامه داد این یک لحظه خطرناک است. ما اینجا هستیم که از روسیه بخواهیم اقدامات خود را متوقف کند و به مرزهای خود بازگردد و نیروها، تانک ها و سایر تجهیزات را به پایگاه های خود بازگرداند و به میز مذاکره باز گردد.

وی همچنین اضافه کرد، درخواست از هر دو طرف برای کاهش تنش ها تنها یک مجوز به روسیه برای تهاجم است. در اینجا روسیه مهاجم است. حمله به اوکراین مانند حمله به سازمان ملل و همه اعضای شورای امنیت حاضر در این جلسه است.

باربارا وودوارد سفیر و نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت، ما اینجا هستیم تا از روسیه بخواهیم از جنگ خودداری کند.

این مقام دولت انگلیس در ادامه افزود که چندین ماه است روسیه لوله تفنگ را بر روی سر اوکراین نگاه داشته است. اکنون انگشت پوتین روی ماشه قرار دارد. جنگی تمام عیار علیه یک کشور با جمعیت ۴۴ میلیون نفر، رنج گسترده، تلفات از هر دو طرف و عواقب انسانی بسیار شدید را به همراه خواهد داشت.

وی اضافه کرد، جهان خواهان صلح است اما روسیه گوش نمی دهد. یقین داشته باشید انگلیس مصالحه نخواهد کرد و از تعهد خود به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین دست برنخواهد داشت.

نیکولا دوریویه سفیر و نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل نیز در سخنانی در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل گفت که روسیه در حال ایجاد آشوب در اوکراین و ضربه بدون توجیه به صلح و امنیت در قلب اروپا است.

وی افزود: ولادیمیر پوتین در طول ماه های گذشته به آماده سازی خود ادامه داده و با به رسمیت شناختن دو منطقه دونتسک و لوگانسک از اوکراین، حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور را تضعیف کرده است.

این نماینده دولت امانوئل مکرون اظهار داشت فرانسه استراتژی تحریک آمیز جنگ از سوی رئیس جمهوری روسیه را به شدت محکوم می کند.

جرالدین برن ناسون سفیر و نماینده دائمی ایرلند در سازمان ملل گفت که ما به پرتگاه یک درگیری بزرگ در اروپا نگاه می کنیم. این درگیری عواقب شدید در جهان خواهد داشت.

این نماینده دولت ایرلند اظهار داشت که امشب اصول پایه ای سازمان ملل مورد حمله قرار گرفته اند. وظیفه جمعی ما این است تا از امنیت و صلح جهانی محافظت کنیم. ما از حاکمیت و تمامیت ارضی همه اعضای سازمان ملل حمایت می کنیم.

مرزهای شناخته شده بین المللی اوکراین تغییر نکرده اند. تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن مناطق دونتسک و لوگانسک، این مرزها را تغییر نمی دهند. ما از روسیه می خواهیم فورا از این تصمیم عقب نشینی کند و از اقدامات یک جانبه تشدید کننده تنش ها خوددار کند.

سفیر و نماینده هند در سازمان ملل نیز در این نشست شورای امنیت در سخنانی اظهار داشت: ما از وضعیت موجود بسیار نگرانیم اگر این وضعیت مدیریت نشود امنیت و صلح در منطقه را تضعیف می کند.

این مقام دولت هند گفت: ما خواهان کاهش فوری تنش ها هستیم. ما از همه طرف ها می خواهیم تا تمام تلاش خود را برای کاهش تنش ها انجام دهند.

ژانگ جون سفیر و نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد نیز در این نشست اضطراری گفت: وضعیت در اوکراین در نقطه حیاتی قرار دارد.

این مقام دولت چین افزود که پکن به وضعیت از نزدیک توجه کرده است. همه طرف ها باید از خود خویشتن داری نشان دهند و از تشدید تنش ها خودداری کنند.

سفیر چین در سازمان ملل اضافه کرد : ما معتقدیم فرصت راه حل مسالمت آمیز مساله اوکراین از بین نرفته است.

وی تصریح کرد: وضعیت کنونی نتیجه بسیاری از عوامل تاریخی است موضع چین در محافظت از حاکمیت و تمامیت ارضی تمام کشورها قاطع بوده است.

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم این کشور در سازمان ملل متحد که ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد، در سخنانی در این نشست اضطراری گفت: ریشه بحران امروز در اطراف اوکراین، اقدامات خود اوکراین است که سال‌ها به تعهدات خود در توافقنامه مینسک عمل نکرد.

نماینده دولت روسیه در این نشست گفت: عملیات روسیه با هدف حفاظت از ساکنان مناطق دونتسک و لوگانسک است که به مدت هشت سال زیر گلوله باران اوکراین بوده اند.

نماینده روسیه اعلام کرد «تحریک‌های اوکراین علیه کسانی که در دونباس هستند نه تنها متوقف نشده، بلکه تشدید شده است» و این امر باعث شد رهبران جدایی‌طلب در مناطق لوگانسک و دونتسک از روسیه درخواست کمک کنند.

سرگئی کیسلیتسیا سفیر و نماینده اوکراین در سازمان ملل نیز در این نشست اضطراری با اشاره به بند ۴ منشور سازمان ملل از شورای امنیت خواست از جنگ جلوگیری کند.

این مقام دولت اوکراین گفت: این نهاد وظیفه دارد که جنگ را متوقف کند. بنابراین من از هر یک از شما می خواهم که هر کاری که ممکن است برای توقف جنگ انجام دهید.

وی همچنین خطاب به نماینده روسیه گفت: می خواهید ویدئویی که رئیس جمهوری روسیه علیه اوکراین اعلام جنگ کرده است پخش کنم؟

نماینده روسیه پاسخ داد: این یک جنگ نیست بلکه یک عملیات ویژه نظامی در دونباس است.

سفیر و نماینده اوکراین همچنین اعلام کرد که اکنون زمان برای کاهش تنش ها گذشته است.

وی خطاب به اعضای شورای امنیت گفت: همکاران من! زمان برای صحبت کردن از کاهش تنش ها بسیار گذشته است، رئیس جمهوری روسیه اعلام جنگ کرده است.

این نشست اضطراری به درخواست اوکراین و پس از آن تشکیل شد که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه ۲۱ فوریه/ ۲ اسفندماه اعلام کرد کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخت و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

ریاست نشست شورای امنیت سازمان ملل در ماه جاری میلادی (فوریه) برعهده روسیه است. نشست قبلی اضطرای شورای امنیت ۲۲ فوریه/ سوم اسفندماه به درخواست اعضای غربی این شورا تشکیل شد.

دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین که در آمریکا به سر می برد، روز چهارشنبه به وقت محلی در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد و از روسیه خواست نیروهای خود را از خاک اوکراین خارج کرده و به دیپلماسی پایبند باشد.

به گزارش خبرگزاری‌های دولتی ریانووستی و تاس، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه همزمان با نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک اعلام کرد که نیروهای این کشور در منطقه دونباس حمله نظامی انجام خواهند داد.

رئیس‌جمهوری روسیه بامداد پنجشنبه در یک سخنرانی در تلویزیون ملی، از حمله به اوکراین خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

پوتین هشدار داد مسئولیت هرگونه خون‌ریزی احتمالی بر عهده دولت اوکراین خواهد بود.

وی گفت که مطمئن است نیروهای نظامی روسیه به وظایف خود عمل خواهند کرد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به صدور دستور فرمان «عملیات نظامی ویژه» در دونباس از سوی رئیس جمهوری روسیه گفت: جهان روسیه را مسئول خواهد دانست.

رئیس جمهوری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، پوتین یک جنگ از پیش برنامه ریزی شده را انتخاب کرده است که تلفات فاجعه بار و رنج انسانی را به همراه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: روسیه به تنهایی مسئول مرگ و ویرانی این حمله است و آمریکا و متحدان و شرکای آن به شیوه‌ای متحد و قاطع پاسخ خواهند داد. جهان روسیه را مسئول خواهد دانست.

بایدن اظهار داشت: وضعیت را از کاخ سفید زیر نظر خواهم داشت و از طریق تیم امنیت ملی خود به دریافت اخبار ادامه خواهم داد. فردا صبح با همتایان خود در گروه ۷ ملاقات خواهم کرد و سپس با مردم آمریکا صحبت خواهم کرد تا در مورد عواقب بیشتری که آمریکا و متحدان و شرکای ما برای این اقدام تجاوزکارانه بی دلیل روسیه علیه اوکراین و صلح و امنیت جهانی تحمیل خواهند کرد، صحبت کنم.

وزیر امور خارجه اوکراین روز چهارشنبه به وقت محلی در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل همزمان با تشدید تنش ها میان کشورش و روسیه بر سر دو منطقه دونتسک و لوگانسک در شرق اوکراین که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه آنها را به رسمیت شناخته است، گفت که آغاز یک جنگ گسترده در اوکراین پایان نظم جهانی خواهد بود.

این مقام دولت اوکراین از سازمان ملل خواست کرد که مسکو را در مورد حمله به اصول پایه ای حقوق بین‌الملل مسولیت پذیر کند.

وزیر خارجه اوکراین اظهار داشت: اگر روسیه پاسخ جدی، سریع و قاطع دریافت نکند، این به معنای شکست کامل سیستم امنیت بین‌المللی و نهادهای جهانی مسوول حفظ نظم امنیت جهانی خواهد بود.

کولبا اظهارات روسیه را مبنی بر اینکه مسکو برای جلوگیری از عملیات نظامی کی یف در منطقه دونباس، اقدام کرده است، مضحک خواند.

وزیر خارجه اوکراین تاکنون با جو بایدن رئیس جمهوری و مقامات کاخ سفید دیدار و گفت‌وگو کرده است.

همزمان ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در اظهاراتی در حساب شخصی خود در رسانه اجتماعی "فیس بوک" پیش از دستور پوتین اعلام کرد که رهبری روسیه با تهاجم نظامی به اوکراین موافقت کرده است.

به گزارش سی ان ان، زلنسکی گفت: من می‌خواهم با همه شهروندان روسیه نه به عنوان رئیس جمهوری بلکه به عنوان شهروند اوکراین صحبت کنم. بیش از ۲ هزار کیلومتر مرز مشترک بین ما وجود دارد. ارتش شما اکنون در مرزهای اوکراین است. تقریبا ۲۰۰ هزار سرباز و هزاران خودروی نظامی در مرزهای اوکراین قرار دارند.

رئیس جمهور اوکراین افزود: رهبری شما تائید کرده است که این سربازان به سرزمین کشور دیگری وارد شوند. این گام می‌تواند آغازی برای یک جنگ بزرگ در قاره اروپا باشد.

منطقه دونباس در شرق اوکراین از مناطق دونتسک و لوگانسک و نیز چند منطقه روس‌نشین دیگر تشکیل شده و این دو استان در سال ۲۰۱۴ پس از تغییر حکومت در اوکراین به طور یکجانبه از کی‌یف اعلام استقلال کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین