کد خبر: ۷۶۸۴۸
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۱:۲۸

متکی: اپک در گرانی نفت نقشی ندارد

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: «وزیر امور خارجه ایران گفت: ««بحران کنونی انرژی و افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها حاصل یک روند طبیعی مبتنی بر عملکرد واقعی عوامل بازار نیست».

منوچهر متکی در بیست و نهمین اجلاس شورای وزیران و یکصد بیست و سومین جلسه هیات عامل صندوق اوپک برای توسعه بین‌المللی که در اصفهان به مدت دو روز برگزار می‌شود، اظهار داشت: «افزایش مصرف حاصل از رشد اقتصادی جهان به ویژه رشد سریع اقتصادی برخی از کشورهای بزرگ آسیایی از عوامل صعود قیمت‌های نفت به شمار می‌روند؛ اما کارشناسان نفتی معاملات سلف، ایجاد تقاضای کاذب در بازار جهانی نفت، وضع مالیات‌های کلان بر مصرف انرژی در کشورهای صنعتی مصرف کننده را از عوامل اصلی این افزایش به شمار می‌روند».

به گزارش ایسنا، وی تصریح کرد: «مجموع اعتباراتی که تاکنون در مقاطع زمانی مختلف از سوی صندوق اوپک در قالب وام و کمک‌های بلاعوض در اختیار کشورهای نیازمند قرار گرفته در رفع برخی از مشکلات اقتصادی اجتماعی این کشور راهگشا بوده است».

وزیر امور خارجه ادامه داد: «تاسیس صندوق ویژه کمک به فلسطین، به عنوان یکی از افتخارات و اقدامات بسیار موثر صندوق اوپک، نقش قابل توجهی در بازسازی ساختار اقتصادی، اجتماعی و حمایت از مردم مظلوم این سرزمین ایفا کرده است».

متکی ادامه داد: «صندوق اوپک برای تحقق اهداف استراتژیک و رویارویی با چالش‌های اقتصادی موجود و مشارکت فعال در برنامه‌های توسعه‌یی جهانی، نیازمند اتخاذ راهکارهایی تازه است که استفاده بهینه از منابع موجود و تلاش در جهت حداکثر استفاده از اعتبارات صندوق از طریق افزایش همکاری با دیگر سازمان‌ها و مجامع مالی و توسعه‌یی بین‌المللی به ویژه موسسات وابسته به سازمان ملل با هدف حمایت و مشارکت مالی این سازمان‌ها با صندوق در اجرای طرح‌های توسعه‌یی در کشورهای هدف با هدایت و رهبری صندوق اوپک بسیار راهگشا خواهد بود».

او هم‌چنین نظارت مستمر و دوره‌ا‌ی بر روند اجرای پروژه‌ها در کشورهای هدف از طریق ارزیابی نقش و عملکرد دولت‌ها و نهادهای ذی‌ربط بر اجرای پروژهش‌ها به منظور تخفیف بهینه اعتبارات و تشویق آن‌ها به مشارکت مالی و یا تامین نیروی انسانی لازم برای پیشبرد پروژه‌ها،‌ لازم و ضروری است.

متکی تلاش صندوق اوپک در جهت حداکثر استفاده از توان فنی کشورهای عضو برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های زیربنایی در کشورهای هدف به جای استخدام پیمانکاران کشورهای غیرعضو را مورد اشاره قرار داد و گفت: «تلاش مضاعف و برنامه‌ریزی صندوق اوپک برای تبیین راهکارهایی برای مقابله با آثار منفی ناشی از بحران غذا در کشورهای آسیب‌پذیر با استفاده از امکانات موجود یک امر بسیار مهم است».

وزیر امور خارجه در ادامه اظهار کرد: «امروز بیش‌ترین تحریکات منفی علیه اوپک در رسانه‌های گروهی جهان از سوی برخی کشورهای صنعتی وارد کننده انرژی صورت می‌گیرد که خود آن‌ها بیش‌ترین سود را از افزایش قیمت نفت و گاز می‌برند. این در حالی است که تولیدکنندگان عضو اوپک با اعلام نگرانی از فشار وارده بر مصرف کنندگان از وضعیت ایجاد شده در بازار نفت راضی نیستند و در افزایش قیمت انرژی نیز نقشی ندارند. به همین منظور در مقاطع مختلف برای کاهش فشار بر قشرهای کم‌درآمد در کشورهای وارد کننده نفت، سقف تولید خود را افزایش داده‌اند».

وی با بیان این که با احتساب تورم جهانی نمی‌توان افزایش کنونی قیمت‌ها را واقعی دانست، افزود: «تغییرات قیمت نفت تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد کشورهای صادرکننده نفت بر جا نگذاشته است. کشورهای عضو اوپک بخش مهمی از اقلام صنعتی خود را از کشورهای صنعتی وارد می‌کنند و مجبورند برای واردات کالا از این کشورها بهای بیش‌تری پرداخته و به دلیل فقدان زمینه‌های مستعد و کافی برای سرمایه‌گذاری در وطن خود، بخش اعظم درآمد نفتی خود را در کشورهای صنعتی وارد کننده نفت سرمایه‌گذاری کنند».

وزیر امور خارجه تصریح کرد: «افزایش بی‌قاعده قیمت‌های نفت، در ماه‌های اخیر، تاثیر نامطلوبی بر روند رشد اقتصادی کشورهای کمتر توسعه یافته و نیز کشورهای در حال توسعه مصرف کننده نفت بر جای گذاشته است».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین