کد خبر: ۷۷۲۹۹۴
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۷
مدیرعامل آبفای مشهد در گفت‌و‌گو با «آفتاب‌نیوز» مطرح کرد

قطع ۴۰۰۰ انشعاب آب باغ‌ویلا در مشهد/ بلعیدن غیرقانونی آب در باغ‌ویلا‌ها

«یکی از مسائل مشهد در حوزه آب باغ ویلاها هستند که گاها خطوط چند ده کیلومتری دارند و این روند یکی از جدی‌ترین معضلات آب مشهد است. سال گذشته بیش از ۱۰ هزار انشعاب غیرمجاز تعیین تکلیف شد که اکثرا باغ‌ویلا بوده است. باورش سخت است اما صد متر حفاری می‌کند و در زیرزمین انشعاب می‌گیرند. سال گذشته ما ۴ هزار انشعاب باغ‌ویلا را قطع کردیم.»
قطع ۴۰۰۰ انشعاب آب باغ‌ویلا در مشهد/ بلعیدن غیرقانونی آب در باغ‌ویلا‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

محمد باقرزاده- بحران آب حالا یکی از رایج‌ترین اصطلاحات در ایران است و به‌نظر می‌آید سال‌به‌سال این بحران جدی‌تر می‌شود. کلان‌شهر مشهد حالا در آستانه جیره‌بندی است که یکی از عوامل این شرایط، باغ‌ویلاهایی است که به‌‌طور غیرقانونی از شبکه آب‌رسانی انشعاب می‌گیرند.

مدیرعامل آبفای مشهد در گفت‌و‌گو با آفتاب‌نیوز از قطع ۴ هزار انشعاب آب باغ‌ویلاها آن‌هم در یک سال خبر داد. «حسین اسماعیلیان» در توضیح این گفت: «یکی از مسائل مشهد در حوزه آب باغ ویلاها هستند که گاها خطوط چند ده کیلومتری دارند و این روند یکی از جدی‌ترین معضلات آب مشهد است. سال گذشته بیش از ۱۰ هزار انشعاب غیرمجاز تعیین تکلیف شد که اکثرا باغ‌ویلا بوده است. باورش سخت است اما صد متر حفاری می‌کند و در زیرزمین انشعاب می‌گیرند. سال گذشته ما ۴ هزار انشعاب باغ‌ویلا را قطع کردیم.» اهمیت این اقدام زمانی بیشتر آشکار می‌شود که بدانیم هر باغ ویلا شش و نیم برابر خانه عادی مصرف آب دارد.

اما شرایط کلی آب در پایتخت مذهبی و زائرپذیر ایران چگونه است و تا چه اندازه معضل آب در این کلان‌شهر جدی است؟ اسماعیلیان دراین‌باره هم گفت: «مشهد حدود یک‌ونیم میلیون نفر حاشیه نشین دارد و سالانه بیش از ۱۰ میلیون نفر برای زیارت می‌آیند. در ایام خاصی مصرف آب شهر دو برابر می‌شود و آن هم به خاطر زیارت در روزهای خاص است. ۵۰ درصد آب مشهد از چاه و ۵۰ درصد دیگر از چهار سد تامین می‌شود. سد دوستی به تنهایی ۴۰ درصد آب مشهد را تامین می‌کند.»

توافق تازه ایران و ترکمنستان درباره آب سد دوستی

سد دوستی بر روی رودخانه هریررود است و آب آن در توافقی قدیمی باید بین ایران و ترکمنستان به صورت مساوی تقسیم شود. آب پشت این سد پس از طی مسیر حدود ۱۷۰ کیلومتری به مشهد می‌رسد. در حالی برخی از منابع خبری مدعی‌اند که ترکمن‌ها چندان به توافق‌های صورت گرفته با ایران درباره برداشت از منابع این سد پای بند نیستند اما مدیرعامل آبفای مشهد خبر تازه‌ای دارد: «آن چیزی که مورد توافق قرار گرفته کاملاً از سوی دو کشور رعایت می‌ شود. در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از منابع آب شرب مشهد از سد دوستی در فاصله ۱۷۰ کیلومتری از این کلان‌شهر تامین می‌شود که مخزن ذخیره آن بالای یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب گنجایش دارد که به طور مساوی منابع آن بین دو کشور ترکمنستان و ایران برای مصارف سرعت و کشاورزی تقسیم شده است.»

او با اعلام اینکه ایران و ترکمنستان برای مدیریت بهتر برداشت آب شرب از سد دوستی به توافق رسیدند، گفت: «استفاده آب سد در زمینه‌های کشاورزی صورت نخواهد گرفت.»

به گفته اسماعیلیان این توافق با پیگیری شخص وزیر و معاونان وزارت نیرو در بهمن‌ماه سال گذشته صورت گرفت که در خرداد ماه امسال مدت‌ زمان آن به پایان می‌ رسد. مسئولان در آب منطقه‌‌ای پیگیر هستند تا پس از خرداد توافق جدیدی با کشور ترکمنستان داشته باشند، زیرا مدت‌ زمان توافق فعلی رو به اتمام است.

جیره‌بندی آب در یک‌قدمی مشهدی‌ها

تازه‌ترین آمار و اطلاعات رسمی از نزدیک‌بودن جیره‌بندی آب در پیک امسال آن‌هم در کلان‌شهر مشهد حکایت دارد اما چه شد که مشهد تا این اندازه به جیره‌بندی آب نزدیک و نزدیک‌تر شد؟ مدیر آبفای مشهد دراین‌باره و در جمع خبرنگاران هم گفت: «میانگین بارندگی در خراسان کمتر از کشور است چون اقلیم خشک است. امسال هم وضعیت خیلی بهتر از پارسال نیست و در استان کاهش ۲۱ درصدی داریم. علاوه‌براین حدود ۳۵ درصد کاهش آب سطحی را داریم امسال که ترسناک است. پروژه‌هایی برای اجرا در صورت حذف آب سطحی و خشکی سد در دست است و امیدوارم شرایطی رقم بخورد که مجبور به جیره‌بندی نشویم. «نیاز مشهد در پیک ۱۳ هزار مترمکعب بر ثانیه است. ظرفیت الان ما حدود ده ونیم هزار مترمکعب است. پیش بینی می‌شود از محل چاه‌ها حدو ۱۵۰۰ مترمکعب تامین شود و با دیگر پروژه‌های در دست اجرا این کمبود جبران خواهد شد.»

آب چاه‌های دولتی به مردم خواهد رسید؟

مدیرعامل آبفای مشهد در جریان بازدید از پروژه های تامین آب در جمع خبرنگاران، گفت: «۴ پروژه مهم برای تأمین پایدار آب شرب مشهد تعریف شده و اکنون در حال اجرا هستند که نخستین پروژه، احداث خطوط جمع‌ آوری برای ۲۵۰ حلقه چاه آب موجود در مشهد است که با این پروژه، که شامل ۱۲۰ کیلومتر شبکه‌گذاری جدید است، تا ۱۵۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش ظرفیت تولید آب ایجاد می‌شود.»

اسماعیلیان دومین پروژه را حفر ۵۰ حلقه چاه جدید اعلام کرد و گفت: «بخشی از این چاه‌ها تا امروز حفاری شده و بخشی دیگر در دستور کار قرار دارد و با اجرای کامل این پروژه، در مجموع ۱۱۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش ظرفیت تولید آب خواهیم داشت.»

او ادامه داد: «سومین پروژه مهم، استفاده از ظرفیت تأمین آب سایر دستگاه ها به میزان ۴۰۰ لیتر بر ثانیه است که در این زمینه با هماهنگی استانداری، این چاه‌ها در حال اتصال به شبکه هستند تا در زمان مورد نیاز در پیک، بتوانیم از این منابع برای تأمین آب شرب بهره بگیریم.»

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب توضیح داد: «پروژه چهارم، احداث ۳ باب مخزن با مجموع ظرفیت ۹۰ هزار مترمکعب است که احداث این مخازن، می‌تواند در جهت مدیریت بهینه تأمین آب و پایداری شبکه آب در زمان‌‌های پیک، نقش مهمی داشته باشد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
0
12
چرا فقط مشهد؟
جنوب
لارستان
تمامي مناطق بكر اطراف شهر توسط عده اي سودجو تبديل به باغ شهري شده بدون هيچ بهره وري و توجيه اقتصادي
همين موجب پايين رفتن وحشتناك اب هاي زير زميني و كمبود اين مايع گرانقدر در شرايط خشكسالي شده.
به داد اينجا هم برسيد.
پاسخ ها
متین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
در باغ ویلاهای اطراف تهران و کرج مانند لواسان ، دماوند ، کردن ، شهریار و... هزاران چاه غیر مجاز هست که بیرحمانه منابع آب زیر زمینی را بالا می کشند و نتیجه ان فرونشست دشتهای تهران است. مسولین برای حفظ موقعیت خود و کسب رای در آبنده هیچ اراده ای برای برخورد با چاههای غیر مجاز ندارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
0
2
چه عجب یادتان امد
در اطراف مشهد باغ ویلای های چند هکتاری دارن از اب شرب استفاده می کنند
وحالش را می برن
و اصلا غصه ای ندارن
چرا که کسی نیست
جلو انها رابگیرین
خراسانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
0
1
احتراما‌این‌جانب‌به‌عنوان‌یک‌مشهدی‌به‌‌‌کرات‌از‌طریق‌سایت‌به‌دادستان‌مشهدپیام‌داده‌ام‌که‌زمینهای‌روستای‌کاهو‌راخود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اعضای‌ده‌زمین‌گندم‌کاشته‌رابه‌قواره‌های‌هزارمتری‌تقسیم‌کرده‌وبه‌عنوان‌باغ‌ویلا‌‌‌‌میفروشند‌دادستان‌مشهد‌الفریاد.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
0
1
اگر دوباره وصل نشود
که خواهد شد
متاسفانه
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
0
1
اگر دوباره وصل نشود
که خواهد شد
متاسفانه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
0
1
ای بابا زمین مشهد شده آبکش نمیخاد یکبار اصولی کنن .
مردم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
0
0
ایران پر از ویلا شده این ویلاها مال همین...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
0
2
باغ ویلاها یک طرف، ویلاهای داخل شهرمشهد یک طرف، آیا سازمان آب خبرندارد که در دل شهر مشهد خیابان ۷تیر خیابان هنرستان خیابان هاشمیه و....ویلاهایی هست که دارای چاه عمیق هستند وهمه شون استخر دارن، تمام آبهای زیرزمینی رو سالهاست دارن استفاده میکنن، چونکه پولدارن ،پولدار،چرا این چاهها رو جمع نمی کنید.؟؟؟!!!
سیامک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
0
1
ساختن باغ و ویلا دراطراف شهرهای مختلف کوچک وبزرگ کشور معضلی فراگیر وهمگانی شده وکشور ما که در هدر دادن منابع خود به اشکال مختلف همیشه پیشتاز بوده وهست دراین فقره هم با سرعت باور نکردنی درحال نابود کردن منابع ابی بسیار محدود خود بنام ویلا سازی و...است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
0
0
. واقعا دستشون درد نکنه.کشاورز وباغدار آب نداره زمینش رو آبیاری کنه اونوقت از مابهتران تو ویلاشون آب هدر میدن
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
0
0
انشعاب آب رو راحت بدین به مردم تا کسی به فکر راه های غیر مجاز نباشه.بنده الان دوسال دنبال انشعاب آب هستم برای ملک خودم در روستای فرح آباد ولی متاسفانه هیشکی به حرف های من گوش نمیدهد
متین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
0
2
تمامی باغ شهر های کشور ، در ویلا ها ی کوچ و بزرگ از هر منبع آبی اعم از چشمه ، رود خانه و آب زیر زمینی استفاده افراطی و غیر مجاز دارند . در منطقه دماوند برای یک زمین 500 متری اقدام به حفر چاه میکنند و از عمق 130 آب را برای استخر و.... استخراج می کنند احدی از سازمان آب هم خم به ابرو نمیاورند.
ناشناس
|
Turkey
|
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
0
1
اقای قاضی القضات لطفا ببینید دستگاههای دولتی برای مجوز اب و برق چقدر از این باغ ویلاها پول گرفتند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین