کد خبر: ۷۸۶۷۱۶
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷

آلودگی هوا خطر ابتلا به کدام بیماری در کودکان را افزایش می‌دهد؟

نتایج بسیاری از مطالعات نشان داده‌ آلودگی هوا در کودکان می‌تواند منجر به ایجاد حساسیت‌های آلرژیک، مشکلات تنفسی و تغییرات فراساختاری و سلولی در ریه‌ها و مجاری هوایی شود.
آلودگی هوا خطر ابتلا به کدام بیماری در کودکان را افزایش می‌دهد؟
آفتاب‌‌نیوز :

 کودکان در مقایسه با بزرگسالان بیشتر مستعد اثرات مخرب آلودگی هوا هستند زیرا نسبت به وزنشان هوای بیشتری تنفس می‌کنند.

به نقل از ارث، نتایج مطالعه‌ محققان دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، نشان می‌دهد کودکانی که در معرض سطوح بالای آلودگی هوا قرار می‌گیرند، نشانگرهای التهابی(مانند اینترلوکین ۶) و تنظیم خودکار قلب پایین‌تری دارند که بر سرعت ضربان قلب و شدت پمپاژ آن تاثیر می‌گذارد.

دانشمندان نمونه‌های خون بیش از ۱۰۰ کودک ۹ تا ۱۱ ساله را در منطقه‌ای از کالیفرنیا و جایی که سطوح قابل‌ توجهی از آلاینده‌ها توسط آژانس حفاظت از محیط‌ زیست ثبت شده بود، بررسی کردند.

تجزیه‌ و تحلیل نشان داد ۲۷ کودکی که در معرض ذرات معلق حمل شده توسط دود آتش سوزی قرار گرفته‌اند، نشانگرهای التهاب سیستمیک و تنظیم خودکار قلب پایین‌تر داشتند.

با بررسی سطوح روزانه و ماهانه ذرات معلق در رابطه با التهاب کودکان، این مطالعه پیامدهای بیشتری به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا را نشان می‌دهد که ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های آینده را افزایش دهد.

از آنجایی که تغییرات آب‌وهوایی همچنان بر کودکان و خانواده‌ها تاثیر می‌گذارد، درک تاثیر آلاینده‌های محیطی مانند آلودگی هوا بر فیزیولوژی کودکان بسیار مهم است.

بررسی‌ها نشان داد کودکانی که در معرض آلاینده‌های بیشتر قرار می‌گیرند، با مشکلات سلامتی طولانی‌مدت از جمله آسم، کاهش عملکرد ریه‌ها و مجموعه‌ای از مشکلات عصبی رشدی مانند اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی(ADHD)، اوتیسم، مشکلات حافظه و نقص در عملکرد مدرسه مواجه خواهند شد.

ادامه تحقیقات در مورد آلاینده‌های محیطی می‌تواند به‌ عنوان زنگ خطری در مورد اثرات خطرناک آلودگی هوا باشد.

این مطالعه در مجله New Directions for Child and Adolescent Development منتشر شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین