کد خبر: ۸۰۸۰۱۶
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۵
افراد بی‌گناهی در حوادث سیستان‌وبلوچستان کشته شده‌اند

در دیدار مولوی و نماینده رهبری درباره حوادث زاهدان چه گذشت؟

حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، نماینده رهبری انقلاب و رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، که در رأس هیئتی به سیستان‌وبلوچستان سفر کرده است، روز یکشنبه (۲۲ آبان ۱۴۰۱) با مولوی عبدالحمید در منزل یکی از معتمدین شهر زاهدان دیدار کرد.
در دیدار مولوی و نماینده رهبری درباره حوادث زاهدان چه گذشت؟
آفتاب‌‌نیوز :

براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، در این دیدار که علاوه بر هیئت همراه حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری، شماری از علمای برجستۀ اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان، نماینده، ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان و برخی از مسئولان استانی نیز حضور داشتند، آقای عبدالحمید ضمن تشریح حادثۀ جمعه هشتم مهر زاهدان، حوادث زاهدان و خاش را «نتیجۀ تبعیض‌های موجود در حق جامعه اهل‌سنت» دانست.

مولوی عبدالحمید همچنین از اینکه حوادث زاهدان و خاش توسط مسئولان «محکوم» نشد و داغدیدگان این حوادث و مردم استان «مورد تسلی و تفقد» قرار نگرفته اند انتقاد کرد و آن را از «گلایه‌های مردم استان» برشمرد.

حوادث زاهدان و خاش نتیجۀ «تبعیض»

امام‌جمعه زاهدان در ادامه حوادث زاهدان و خاش را «نتیجۀ تبعیض‌های موجود در حق جامعه اهل‌سنت» دانست و گفت: ما معتقدیم آمار بالای کشته‌ها و زخمی‌های این حادثه نتیجۀ تبعیضی است که در نیرو‌های مسلح وجود دارد. در حال حاضر از اهل‌سنت در نیرو‌های اصلی و کادری نظامی و انتظامی حضور ندارند مگر خیلی اندک.

او ادامه داد: وقتی با مسئولان در مورد به‌کارگیری اهل‌سنت در نیرو‌های مسلح صحبت می‌کنیم، از نیرو‌های بسیجی گزارش می‌دهند، وقتی درخواست انتصاب مدیران کل در استان‌های سنی‌نشین مطرح می‌شود، فرمانداران و مسئولان شهرستان‌های حاشیه کشور را یادآوری می‌کنند، درحالی‌که بزرگترین مشکل، تبعیض در مراکز استان‌ها و مرکز کشور است.

عبدالحمید ادامه داد: تاکنون بعد از انقلاب حتی یک اهل‌سنت به‌عنوان استاندار تعیین نشده است و در مدیریت‌های مرکز کشور نیز اهل‌سنت حضور ندارند. در شورای تأمین استان سیستان‌وبلوچستان حتی یک نفر از اهل‌سنت حضور ندارد درحالی‌که این منطقه سنی‌نشین است. در دانشگاه‌ها و ادارات نیز حضور اهل‌سنت بسیار ناچیز است.

به نوشته شفقنا، عبدالحمید تاکید کرد: متاسفانه این تبعیض در مناطق اهل‌سنت مشهود است و مردم از این تبعیض و نابرابری رنج می‌برند. در برخی از کلان‌شهر‌های کشور در رابطه با نمازخانه‌ها و یا نماز‌های عید اهل‌سنت مشکلات و محدودیت‌های زیادی دارند.

از مسئولان دفاتر مقامات عالیرتبه گلایه داریم

مولوی عبدالحمید در ادامه خاطرنشان ساخت: ما در طول ۴۴ سال که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد، همواره بر «گفتمان» تاکید کرده‌ایم، حتی به کسانی که دنبال ایجاد ناامنی بودند می‌گفتیم که تنها راه، «گفتمان» است، اما متاسفانه این گفتمان در رابطه با رفع تبعیض‌ها و نارسایی‌ها جواب نداده است.

او در ادامه از عدم پاسخ به نامه‌هایش از سوی دفتر مقامات عالی گلایه کرد و گفت: ما گلایه داریم که در طول این مدت ما هرچه نامه به مقامات عالی نوشتیم حتی یک بار هم پاسخی دریافت نکردیم، درحالی‌که رفاقت و ارتباط ما در گذشته بسیار زیاد بوده است. نمی‌دانیم این نامه‌های ما رسیده‌اند یا نه.

 مسئولان کوتاهی‌های خودشان و مشکلات مردم را ببینند

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه به اعتراضات جاری در کشور اشاره کرد و گفتند: در رابطه با اعتراضاتی که در کشور موجود است و مردم فریاد می‌زنند، بنده معتقدم دشمن هم است، اما مشکلات هم وجود دارد. اگر مسئولان درد‌ها و مشکلات مردم و کوتاهی‌های خودشان را هم می‌دیدند و به خواسته‌های به‌حق و قانونی مردم رسیدگی می‌کردند، امروز این مشکلات نبود. 

به نوشته عصرایران، مولوی عبدالحمید گفت: حادثه شاهچراغ را تسلیت گفتند، اما حادثه زاهدان و خاش را هیچ کدام از مسئولان بلند پایه تسلیت نگفتند. برای همین مردم مقداری ناامید هستند. هیچ‌کس از ما نمی‌دانست و آمادگی هم نداشت که حادثه و اتفاقی پیش می‌آید ما نماز خواندیم و صحبت‌های ما هم در آرامش انجام شد و بعد از اتمام نماز معمولا اینجا اهل سنت نوافلی می‌خوانند و برخی در چهار رکعت اول بوده و برخی چهار رکعت را تمام کرده بودند که صدای تیراندازی به صورت مسلسل شنیده شد و ادامه پیدا کرد و مردم سراسیمه شده بودند. در مستند ما نشان داده می‌شود که هیچ کس کنار پاسگاه نیست و وقتی تیراندازی شروع می‌شود عده‌ای از جوانان به سمت پاسگاه رفته و سنگ پرتاب می‌کنند، اما در مستندی که نیروی انتظامی دارد این است که عده‌ای به پاسگاه سنگ می‌زنند.

امام‌جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشت: آن چیزی که مورد یقین است این بوده که این مردم نه قصد تصرف پاسگاه را داشته و نه مسلح بوده‌اند و با دست خالی نمی‌توان پاسگاهی را که خود دارای مامور، سلاح و امکانات است تصرف کرد. گفته شده این‌ها سلاح داشته‌اند و گروهک اینجا بوده، اما اگر گروهک بود حداقل یک نفر را می‌کشتند و عنوان کردند که مردم سلاح داشته‌اند، اما اگر مردم سلاح داشتند حداقل چند نفر از پاسگاه را می‌کشتند در حالی که یک نفر از مامورین به قتل نرسیده است. 

افرادی که بی‌گناه در حوادث زاهدان کشته شده‌اند، به تاکید رهبری شهید هستند

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور نیز گفت: افرادی که بی‌گناه در حوادث زاهدان کشته شده‌اند، به تاکید رهبری معظم انقلاب شهید هستند، زیرا جامعه مبتنی بر عدالت است، در این قضایای اخیر کسانی واقعاً به امنیت تعدی کردند، که باید با آن‌ها قاطع برخورد و رسیدگی قضایی شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و نماینده رهبر معظم انقلاب امشب در دیدار با نخبگان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: مسایلی در برخی شهرستانها و به ویژه زاهدان رخ داده که مقام معظم رهبری را ناراحت و دغدغه مند کرد.یکی از برنامه‌های ما در این سفر نشست با علمای اهل سنت است که بخشی انجام شده و بخشی باقی مانده از مطالب آقایان که نیاز است شنیده شود و اعلام شده که ما آمادگی داریم تا بعداً کسی مدعی نشود مطالبی داشتیم و شنیده نشد، اگر هم وقت بیشتری لازم باشد خواهیم شنید.

وی ادامه داد: در دیدار امروز از بخش‌های مختلف جامعه اهل سنت استان حضور داشتند و دیدار با فرد خاصی نبود، به عبارتی طرف ما جمع علمای اهل سنت بودند، لذا از همه آنها به طور دقیق دعوت شده بود، بنابراین مقرر بود ما با جمعی بنشینیم و امام جمعه مسجد مکی زاهدان هم یکی از اعضای این جمع بوده که این نشست مطالب بخشی از این جمع شنیده شد و بخشی به فردا موکول شده است.

رئیس هیئت اعزامی رهبر انقلاب به سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: یکی از وجوه سفر ما اعلام مهر و محبت رهبر معظم انقلاب به مردم این استان است و در این راستا دیدارهای مختلفی خواهیم داشت. در جریان واقعه‌ای که در زاهدان رخ داده عده‌ای کشته شده‌اند که آمارهای مختلفی از آن مطرح است، اما ملاک ما آمار مراجع رسمی است و کسانی که در این حوادث بی‌گناه کشته شده‌اند از نظر رهبر معظم انقلاب شهید هستند که این موضوع هم مراجع مشخصی دارد که معین کند چه کسی در آن میدان بی‌گناه کشته شده و کسی گناهکار بوده است. در این ماجراها کسانی تعدی کردند که با آنها قاطع برخورد می‌شود و رسیدگی قضایی خواهد شد و از هر طرف فردی مرتکب ظلم و جنایت شده با او برخورد خواهد شد. کسانی دستگیر شده‌اند که باید مسیر قضایی را طی کنند و کسانی هم هستند که ارتکابشان جدی نبوده که در بازداشت هستند و اینها با نظر رهبر معظم انقلاب عفو و آزاد خواهند شد.

این مسؤول گفت: در فرآیند این اتفاقات هم خیلی از عزیزان ما در انتظامی و بخش‌های امنیتی زحمات قابل توجهی کشیدند و دفتر نماینده ولی‌فقیه تدابیر ویژه‌ای داشت که با مجموعه این اقدامات جلوی بسیاری از حوادث و تلخی بیشتر گرفته شد. نکته‌هایی هم مطرح شده که ترک فعل‌ها و قصورهایی بوده که به صورت کارشناسانه بررسی و رسیدگی خواهد شد.

وی با اشاره به تعلق خاطر رهبر انقلاب به استان سیستان و بلوچستان، گفت: رهبری تعابیر ویژه‌ای از جمله «استان خاطره‌ها»، «کلید عمران شرق» و «تجلی‌گاه وحدت شیعه و سنی» برای این استان دارد، لذا روی استان بسیار حساس هستند و اگر حوادثی رخ دهد که چهره وحدت را خدشه‌دار کند خیلی موجب رنجش ایشان خواهد شد. در شرایط کنونی اولویت و فوریت این است که استان به شرایط عادی بازگردد و هر کس هر کمکی می‌تواند در این مسیر داشته باشد.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
68
12
حرکت قشنگی بود
پاسخ ها
Mohsen
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
دقیقا. اما دیر
ميثم بليده
|
Qatar
|
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
13
107
با سلام
اولا ايشون مولانا عبدالحمید است نه مولوي عبدالحمید (ميدونم كه نميدونستي !!!)

دوما وقتي نقل قول از مولانا عبدالحمید مي نويسيد : عبدالحميد! زشته اقا يا خانم محترم نويسنده خبر! و در مقابل براي نمايتده رهبري اسم كامل با عنوان و ... (البته اينم ميدونم كه نميدونستي !!!)
احترام خوبه حتي به كسي كه با شما موافق نيست ... در غير اينصورت شما هم ميشي كيهان !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
7
87
تمام وقت آماده شنیدن حرف معترضان هستند و خلاص کاری به اجرا ندارند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
0
35
الان با این ارسال پیام مشکلات سیستان حل نخواهد شد سالهای سال تبعیض در این استان وجود داشته و کسی رسیدگی نکرده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
0
31
دو سه روز بگذره معلوم میشه چی گذشته بینشون .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
3
36
مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی
؛آقای نگارنده شما اگر روزی بخواهید از آقای مکارم شیرازی نقل قول کنید ؛اسم کوچک ایشان (ناصر) را بکار میبرید ؟!!!
من شهروند شیعه هستم ولی این رفتار برای مرد بزرگی که سالها در آرامش و یکپارچگی یک استان مظلوم ؛فداکاری‌نموده ؛زیبا نیست۰
لطفا`` ملاحظه فرمائید۰سپاس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
0
28
حالا خروجی چی بود،؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
9
35
درود بر مولوی عبدالحمید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین