کد خبر: ۸۳۱۲۵۸
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۰

جزئیات گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزرای خارجه استرالیا و سوئیس

وزرای خارجه ایران و استرالیا در گفت وگوی تلفنی بر تداوم دیپلماسی میان دو کشور تاکید کردند.
جزئیات گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزرای خارجه استرالیا و سوئیس
آفتاب‌‌نیوز :

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و خانم پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا، در مورد مهم ترین موضوعات مورد اهتمام دو کشور گفت و گو و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تشکر از همتای استرالیایی و دریافت تبریک عید نوروز، بر اهمیت مسیر دیپلماسی و گفت‌وگو تاکید کرد و اظهار داشت: ما برای رابطه با استرالیا اهمیت قائل هستیم. موضوعات متنوعی برای همکاری میان دو کشور در حوزه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد.

به گزارش ایرنا، امیرعبداللهیان به سابقه خوب همکاری دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم در گذشته اشاره و بیان داشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قوی ترین نیرو در مبارزه با داعش و تروریسم در منطقه است و نقش بسزایی در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین به حضور یکی از سرکردگان الاهوازیه در استرالیا اشاره و تاکید کرد: این گروهک تروریستی متهم به قتل و ترور شهروندان عادی در ایران است.

وزیر امور خارجه استرالیا نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن تبریک عید نوروز بر تداوم گفت‌وگو و دیپلماسی میان ایران و استرالیا تاکید کرد و گفت: ما معتقدیم باید مسیر دیپلماسی را همچنان برای رفع سوء تفاهمات باز نگه داریم.

خانم پنی وانگ همچنین از ادامه گفت و گوها میان ایران و غرب و همچنین همکاری میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال نمود و این همکاری را سازنده توصیف کرد.

وزرای امور خارجه ایران و استرالیا بر لزوم تداوم تماس و رایزنی با یکدیگر تاکید کردند.

یورونیوز نیز نوشت: پنی ونگ، وزیر امور خارجه استرالیا در توییتی نوشت که توانسته است با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران تلفنی صحبت کند. وی تصریح کرد که ماه‌ها پیش درخواست کرده بود که این تماس برقرار شود.

وی ادعا کرد: استرالیا به طور مستقیم سرکوب اعتراضات، اعدام معترضان و سرکوب زنان و اقلیت‌ها را در این تماس تلفنی محکوم کرده است. استرالیا در کنار مردم ایران ایستاده است.

وی همچنین گفت که در این تماس نگرانی‌های خود درباره دخالت‌های خارجی ایران را بیان کرده است.

خانم ونگ افزود: «ما تحت نظارت قرار دادن یا آزار و اذیت ایرانیان استرالیایی را تحمل نخواهیم کرد.»

امیرعبداللهیان: ایران مخالف تداوم جنگ در اوکراین است

همچنین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایگنازیو کاسیس وزیر امور خارجه سوئیس در مورد مهمترین موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت گو و تبادل نظر کردند.

امیرعبداللهیان در ابتدا از پیام تبریک همتای سوئیسی به مناسبت فرارسیدن سال جدید و حلول ماه مبارک رمضان تشکر کرد.

وزیر امورخارجه کشورمان در ادامه با اشاره به روابط خوب و تاریخی جمهوری اسلامی ایران و کنفدراسیون سوئیس، از آمادگی کشورمان برای برگزاری سومین دور کمیسیون مشترک دو کشور خبر داد.

امیرعبداللهیان ضمن تقدیر از تلاش‌های دولت سوئیس به عنوان حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی، درخصوص آخرین تحولات ناظر بر روابط تهران و ریاض، اظهار کرد: آمادگی داریم بر اساس تاریخ مورد توافق، نشست با طرف سعودی را با هدف بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور برگزار کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی کشور‌ها از جمله در اوکراین گفت که ما مخالف تداوم جنگ هستیم و بر این اساس برای کمک به تسریع در حل بحران آمادگی هرگونه کمک را داریم.

کاسیس وزیر امور خارجه سوئیس نیز در این گفتگو، فرا رسیدن عید نوروز و ماه مبارک رمضان را به دولت و ملت ایران تبریک گفت.

وی توافق ایران و عربستان برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک را نقطه عطفی در صلح و ثبات در منطقه دانست.

کاسیس روابط جمهوری اسلامی ایران و سوئیس را مثبت ارزیابی کرد و از برگزاری موفق نشست رایزنی‌های سیاسی دو کشور ابراز خرسندی کرد.

وی در ادامه از موضع جمهوری اسلامی ایران برای کمک به تحقق صلح در اوکراین استقبال کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین