کد خبر: ۸۳۷۶۲۴
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
"شرایط خوبی نیست، در رفتار خود بازبینی کنیم"

هشدار نسبت به افزایش فاصله بین روحانیت و مردم و خالی شدن حوزه‌های علمیه

آیت الله علوی بروجردی نسبت به افزایش فاصله بین روحانیت و مردم هشدار داد و گفت: این‌ها مردمی بودند، که به قول بزرگی، از اولی که ما به دنیا آمدیم کنار ما بودند. بعد هم در طول زندگی همراه ما بودند. از دنیا هم که رفتیم، زیر جنازۀ ما همین‌ها بودند. الان چه شده که این‌طور [برخی]با ماشین به طلبه‌ها حمله می‌کنند؟
هشدار نسبت به افزایش فاصله بین روحانیت و مردم و خالی شدن حوزه‌های علمیه
آفتاب‌‌نیوز :

 بعد از اعتراضات سال گذشته، حمله به روحانیت در کشور افزایش یافته و در روزهای اخیر نیز گزارش‌ها و تصاویری از حملات مرگبار به برخی روحانیون در شهرهای ایران منشتر شده است. حالا امام جمعه تفت گفته است: یکی از خطراتی که نظام اسلامی و جهان اسلام را تهدید می‌کند، خالی شدن حوزه‌های علمیه است.

براساس گزارش رسا، حجت الاسلام علی محمد گُلوردی، امام جمعه تفت در جلسه طلاب و فضلای تفت که در مدرسه أمیرالمؤمنین (ع) قم برگزار شد، اظهار داشت: یکی از خطراتی که نظام اسلامی و جهان اسلام را تهدید می‌کند، خالی شدن حوزه‌های علمیه است که باید برای ورود طلاب جدیدالورود به حوزه تلاش کرد.اگر چیزی را که در شأن انسان نیست، به انسان نسبت می‌دهند، باید اعلام کند و بگوید که چنین نسبتی صحیح نیست.امروز طلبگی سختی‌های گذشته را ندارد و امکانات مناسب تری نسبت به گذشته وجود دارد؛ در گذشته حتی به ما ناسزا می‌گفتند؛ اما دست از طلبگی نکشیدیم و با افتخار به راه خود ادامه دادیم.

آیا تعداد طلاب ۴۰۰ درصد کاهش یافته است؟

سال گذشته آفتاب‌نیوز گزارشی منتشر کرده بود که براساس آن، در دهه ۹۰ شمسی ظرفیت کل حوزه‌های علمیه برادران کشور، قریب ۱۷ هزار نفر بود که در نهایت بیش از ۲۰ هزار نفر برای ثبت‌نام مراجعه می‌کردند و از این بین ۱۶ هزار نفر پذیرش می‌شدند، اما در حال حاضر تنها ۴۰۰۰ نفر در حوزه‌های علمیه (آقایان) سراسر کشور تحصیل می‌کنند. با توجه به این آمار، این به معنای کاهش ۴۰۰ درصدی تعداد ورودی طلبه‌ها در کشور در ظرف تنها یک دهه است. همچنین در کشور ۴۹۰ حوزه علمیه ثبت شده وجود دارد. این تعداد باور نکردنی حوزه علمیه برادران به این معنا است که به صورت میانگین و متوسط در هر حوزه کمتر از ۱۰ نفر طلبه تحصیل می‌کنند.

بین مردم و روحانیت فاصله افتاده است

آیت الله علوی بروجردی نیز نسبت به افزایش فاصله بین روحانیت و مردم هشدار داد و گفت: این‌ها مردمی بودند، که به قول بزرگی، از اولی که ما به دنیا آمدیم کنار ما بودند. بعد هم در طول زندگی همراه ما بودند. از دنیا هم که رفتیم، زیر جنازۀ ما همین‌ها بودند. الان چه شده که این‌طور [برخی]با ماشین به طلبه‌ها حمله می‌کنند؟

به گزارش شفقنا به نقل از دفتر آیت الله علوی بروجردی، این استاد فقه و اصول حوزه علمیه قم در اولین جلسه درس خارج فقه خود در سال ۱۴۰۲ بیان داشت: این فاصله‌ای که بین روحانیت و مردم افتاده، باید ترمیم شود. راه اشتباه بوده. این را ما باید متوجه بشویم. نباید این‌گونه باشد. این‌ها مردمی بودند، که به قول بزرگی، از اولی که ما به دنیا آمدیم کنار ما بودند. بعد هم در طول زندگی همراه ما بودند. از دنیا هم که رفتیم، زیر جنازۀ ما همین‌ها بودند. الان چه شده که [برخی]این‌طور با ماشین به طلبه‌ها حمله می‌کنند؟ آیا این طلبه را که به او حمله کردی، می‌شناسی؟! این طلبۀ بیچاره نه کاره‌ای است و نه متصدی کاری! اینجا کنار خیابان ایستاده و حتی ماشین ندارد سوار بشود. منتظر اتوبوس است. این چه گناهی کرده؟ چه اتفاقی دارد می‌افتد؟!

آقایان مسئول! بی‌اعتمادی مردم را به خود بیشتر نکنید/ شرایط خوبی نیست، در رفتار خود بازبینی کنیم

وی افزود: به فکر باشید! چه شده که به اینجا رسیده‌ایم؟ چرا مردم این‌طور اطمینان خود را به ما از دست داده‌اند؟! شما را به خدا در این حرف‌زدن‌های خود ذره‌ای مراقبت کنید! حرف‌هایی نزنید که مردم را برنجاند. شما را به خدا در وعده‌دادن‌های خود یک ذره رعایت کنید. آقایان مسئول! وعده‌های توخالی ندهید! به مردم خلاف نگویید! این بی‌اعتمادی مردم را بیشتر نکنید! این کار‌ها عاقبت سوئی دارد. ما چنین روزگاری نداشتیم که در قم، مرکز حوزۀ علمیه، در خیابانی که تمام دفاتر مراجع و بزرگان در آنجاست، طلبه را با ماشین زیر بگیرند و بعد برای اینکه اطمینان پیدا کنند که ضربه کاری شده، پیاده بشوند و با چاقو هم کار خود را تکمیل کنند! این بوده نظری که مردم به ما داشتند؟! به هر حال شرایط دشواری است. الان در شهر‌هایی هم که برخی از شما طلبه‌ها حضور دارید، حرف‌ها دارند و می‌گویند صد رحمت به قم و تهران! بعضی می‌گویند الان دو ماه است که ما در شهرمان نمی‌توانیم از خانه بیرون بیاییم! چه اتفاقی دارد می‌افتد؟! چه شده؟! این عمامه از نظر مردم لباس پیغمبر بوده. این عمامه این‌قدر ارزش داشت که آن کسی هم که حجاب نداشت، وقتی به یک آقای اهل علم می‌رسید، خودش را جمع‌وجور می‌کرد. حالا چه اتفاقی افتاده؟! ما چه کردیم؟! در رفتار خود بازبینی کنیم. شرایط خوبی نیست.

فاصله بین ما و مردم کم نشود خطرناک است

آیت الله بروجردی هشدار داد: این‌طور که پیش می‌رود، امنیت برای افراد روحانی در بلاد نیست. این‌ها اگر هدفشان آن بزرگان مسئول است، که آن‌ها محافظ و ماشین دارند و دَمِ‌دست مردم واقع نمی‌شوند! آن‌هایی که دم‌دست مردم واقع هستند، مانند امام‌جماعت مسجد، چیزی ندارند. این طلبه‌ها در اینجا زندگی خود را به‌سختی اداره می‌کنند. طلبۀ حوزه را نمی‌گویم، استاد حوزه را می‌گویم، حقوق این استاد حوزه که شهریۀ طلبگی هم دارد، به شش میلیون تومان نمی‌رسد. کارگران که حقوق ماهیانه‌شان حداقل هفت میلیون تومان است، معترض‌اند و درآمدشان با خط فقر نمی‌سازد. این وضعیت طلبه است. با چه جان‌کندنی زندگی را اداره می‌کنند. الان خانواده‌های طلبه‌ها دعوا دارند و به همسرانشان می‌گویند که لباس نپوش و برو دنبال کار دیگری. با ما درد دل می‌کنند. آن‌وقت طلبه‌ای که با این شرایط در این حوزه مانده و درس می‌خواند، [برخی]مردم هم نسبت به او این‌طور رفتار می‌کنند، به او حمله می‌کنند و عمامه می‌پرانند. این عمامۀ چه کسی است؟! بین ما و مردم این فاصله‌ها افتاده است. اگر کم نشود، خطرناک است و خطر بیشتر می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
180
84
در طول تاریخ روحانیت همیشه کنار مردم وغمخوار مشکلات و سختی‌ها شون بوده ولی الان ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
343
42
اصلا این طور نیست مردم عاشق همه روحانی ها هستن زیرا این قشر محترم همش به فکر مردم هستن و برای مردم غصه می خورن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
339
38
این حرفا چیه؟روحانیان از هر لحاظ گل سر سبد جامعه مسلمانان و حتی غیر مسلمانان می باشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
85
76
علوی برو جردی کی ایت الله شد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
40
259
در هر صورت حوزه علمیه بودجه خودشو می گیره و هر سال هم اضافه میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
34
195
الان شما نگران بادی گارد و ماشین طلبه ها هستین؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
31
240
خالی شدن حوزه های علمیه چه مشکلی دارد؟!
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
237
31
شما نترسید تنها فقط روحانی و هاشمی و خاتمی و امثال این ... از مردم فاصله گرفتند.
Mazyar
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
16
223
چرا اینقدر دیر به فکر چاره افتادید؟؟؟؟؟؟؟؟باید از درگیری بین افراد جامعه ترسید.....از چند قطبی شدن جامعه باید ترسید.....چقدر کارشناسان دلسوز برای این موارد هشدار میدادند......به همه آنها اَنگ نفوذی و سیاه نمایی زدیم.......بقول داریوش بزرگ:خدایا این کشور را از خشکسالی ، دروغ و دشمن در امان بدار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
18
255
فاصله که چه عرض کنم شده گسل !
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
205
63
بعنوان طلبه بخدا وضعیت اقتصادی بنده را مردم عادی ببینند از اینکه فحشم دادند خجالت میکشند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
9
90
به همه طلبه ها پیشنهاد میکنم کار طلبگی رو رها کنن آموزش ببینن و وارد بازار ارز دیجیتال و فارکس بشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
105
12
کم شدن طلاب بخاطر شرایط اقتصادی و نداشتن درامد خاصشونه. ربطی به فاصله با مردم نداره. چون طلبه‌ها بچه‌های همین مردمن.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین