کد خبر: ۸۳۹۰۵۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
نتیجه مدیریت عشقی امام صادقی‌ها بر اقتصاد کشور

رکورد‌های دولتی رئیسی: سریع‌ترین نرخ رشد دلار، مسکن، تورم و حالا رکورد تاریخی سقوط بورس؛ به جای ناف دلار، ناف بورس را بریدند

آقای رئیسی شما قرار بود ناف دلار را ببرید، زدید ناف بورس را بریدید. بر اساس برآورد‌ها بیش از ۴ تریلیون تومان تنها طی چند روز اخیر از بازار خارج شد. پیش‌بینی می‌شود با خروج سرمایه‌های خٌرد از بازار سرمایه و جذب آن‌ها به بازار‌های مانند مسکن، طلا و ارز و خودرو، قیمت این کالا‌های سرمایه‌ای هم به نوبه خود بیش از گذشته افزایش پیدا کند.
رکورد‌های دولتی رئیسی: سریع‌ترین نرخ رشد دلار، مسکن، تورم و حالا رکورد تاریخی سقوط بورس؛  به جای ناف دلار، ناف بورس را بریدند
آفتاب‌‌نیوز :

شاخص کل بورس با ۱۲۵ هزار واحد ریزش، تاریخی‌ترین سقوط خود را تجربه کرد و با شکستن همه رکورد‌های قبلی به عدد ۲ میلیون و ۳۱۴ هزار واحد رسید. طبق بند ۳ ماده ۴ دستور العمل اجرایی شرایط اضطراری و ماده ۳۲ قانون بازار، زمانی که رقم کل ریزش به ۵ درصد برسد، بازار می‌تواند بسته شود، اتفاقی که رخ نداد و مدیریت سازمان بورس نیز توضیحی در این‌باره به سهامداران ناراضی ارائه نکرد.

تاکنون دولت سیزدهم توانسته است، رکورد سریع‌ترین نرخ رشد دلار در ۲ سال اول، بالاترین رشد نقدینگی، بالاترین نرخ رشد مسکن و بالاترین نرخ تورم تاریخی زمان صلح را بشکند و با سقوط تاریخی ۱۲۵ هزار واحدی بورس، این رکورد نیز به جعبه رکورد‌های دولت اضافه شد.

قاسم محسنی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق و از مدیران بورس، در گفت‌وگو با آفتاب‌نیوز ریزش‌های بازار سرمایه را تحت تاثیر نگرانی و رفتار هیجانی برخی سهامداران دانست و اظهار کرد: برخی از فعالین نگران بودند که نرخ‌ها بیش از این شکسته شود و به همین دلیل برای جلوگیری از زیان بیشتر اقدام به فروش کردند.

وی سابقه ذهنی فعالین را بیش از مدیریت موثر دانست و گفت: مدیریت سازمان غیر از آنکه به سهامداران گوشزد نمایید که به دور از رفتار‌های هیجانی و بر اساس قواعد علمی و هوشمندانه سرمایه‌گذاری کنند، چه کار دیگری می‌توانست انجام دهد، اصولاً مدیریت که نمی‌تواند به مردم امر نمایید چه سهمی را بخرند یا بفروشند.

هر‌ چند بسیاری دیگر از تحلیلگران بازار سرمایه تا بدین حد نسبت به مدیریت سازمان بورس خوش بین نبودند. سید محمد صادق الحسینی با اشاره به نحوه مدیریت مجید عشقی از فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق بر سازمان بورس در این‌باره گفت: نتیجه مدیریت عشقی امام صادقی‌ها در بورس؛ بازارگردان‌ها و شرکت‌ها را مجبور کرده‌اند که فقط فروشنده باشند، این مصداق بارز دستکاری و در تاریخ بورس بی‌سابقه است، این تضیع حقوق ملت به دست امام‌صادقی‌ها است. هم حباب ۹۹ با فساد دولتی اتفاق افتاد و هم این ریزش. عشقی باید برود.

بلافاصله پس از ریزش تاریخی بورس، قیمت ارز و سکه افزایشی شد و بازار طلا نوسان قابل توجهی را تجربه کرد. قیمت هر سکه امامی به ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید و در کل نرخ سکه به صورت میانگین شاهد ۶۰۰ هزار تومان افزایش بود.  

برخی فعالان خشمگین با هشتگ عشقی باید برود، خواستار کناره‌گیری وی شدند و فروش هماهنگ برخی از حقوقی‌ها را به عنوان نشانه‌ای از برنامه‌ریزی هدفمند تعبیر نمودند.

با توجه به اینکه هیچ اتفاق سیاسی، اقتصادی یا اجتماعی خاصی در کشور رخ نداده و در روز‌های قبل هم هیچ سیاست نوسان‌سازی ابلاغ نشده بود، تعدادی از تحلیلگران مانند علی عصاری را بر آن داشت تا به احتمال دستکاری در بازار اشاره نمایند.

هر چند ریزش شدید قبلی، سرمایه‌های زیادی را از بازار سرمایه فراری داد، اما با توجه به نقد شوندگی بالای  بورس و رکود حاکم بر بخش مسکن و ریسک بالای  فعالیت در بازار ارز، بسیاری در یک سال اخیر دوباره به این بازار جذب شدند. علاوه بر سهام‌های بنیادی، سهم‌های شرکت‌های عجیب بسیاری هم شاهد رشد غیرمتعارف بود، برای نمونه شرکت پتروشیمی ممسنی سهام خود را در بورس عرضه کرده است. در حالی که این شرکت تنها یک دیوار و دروازه درون یک زمین خالی وسیع است و اصولاً پتروشیمی داخل آن احداث نشده است! ممسنی همچنین به نوبه خود سهامدار گچساران نیز هست که این شرکت هم فعالیتی ندارد، اما سهام آن به شکل سریعی رشد کرد.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار‌های مالی نیز طی توییتی نوشت: آقای رئیسی شما قرار بود ناف دلار را ببرید، زدید ناف بورس را بریدید. بر اساس برآورد‌ها بیش از ۴ تریلیون تومان تنها طی چند روز اخیر از بازار خارج شد. پیش‌بینی می‌شود با خروج سرمایه‌های خٌرد از بازار سرمایه و جذب آن‌ها به بازار‌های مانند مسکن، طلا و ارز و خودرو، قیمت این کالا‌های سرمایه‌ای هم به نوبه خود بیش از گذشته افزایش پیدا کند.

برخی فعالان بازار سرمایه خواهان تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و باطل کردن معاملات شدند. پیش‌بینی می‌شود که سهامداران خٌرد هزاران میلیارد تومان تا کنون زیان‌دیده باشند.

ساماندهی بازار سرمایه از وعده‌های اصلی انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی بود. قاضی‌زاده هاشمی از اعضای فعلی کابینه نیز در دوره انتخابات اظهار کرد که مشکل بورس «در عرض ۳ روز قابل حل است» سید یاسر جبرئیلی و عبدالملکی نیز در اظهاراتی مشابه تاکید کردند که اگر لیبرال‌ها از بورس بروند و مدیران جهادی پای کار بیاییند، می‌توان اوضاع بورس را به سرعت سامان داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
0
9
خسته نباشند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
8
7
آفتاب تو که جرات نداری کامنت های مردم را منتشر کنی ادای سمت مردم بودن را در نیار و یا رو بازی کن یا تعطیلش کن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
1
12
والا معلوم نشد که به این ...رای داد. بیچاره کردن ملت رو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
14
2
اصلاح طلبان از جمله سایت آفتاب نیوز که اینقدر دغدغه مسکن را دارند پیشنهاد می شود بی لیاقتی و ترک فعل آخوندی که مسکن مهر را مزخرف نامید گرآوری و جهت ارسال به قوه قضائیه آماده نمایند اگر زحمتشان می شود ما حاضریم آنها را کمک کنیم و مدارک و اسناد آنها را که حتما همراه با نوشته ها و فیلمهای ثبت شده توسط صدا و سیما و ... می باد را به قوه قضائیه ارسال کنیم و وکلای خداشناس و بی ریای بدون مزد هم در کشور بسیارند که این بانیان وضع موجود را که آقای روحانی و جهانگیری و تعدادی از وزرا را هم شامل می شود را جهت محاکمه تا حصول نتیجه اجرای حکم کمک کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
21
3
وقتی بورس در کمتر از یک ماه نزدیک 500 هزار واحد رشد کرد همه منتظر اصلاح شارپ بودن که رخ داد
با نوشتن این مطالب سواد و اعتبار خودتون رو زیر سوال نبرید یه خرده به شعور مخاطب احترام بذارین تا به محتوای سایت شما اعتبار بده
در مورد نرخ تورم هم این تورم یادگار دولت روحانی هست
اگر 60 درصد دولت روحانی به 70 یا 80 می رسید می گفتیم دولت ناکارآمد هست
ولی وقتی تورم به 45 رسیده یعنی هر چی بوده کمتر شده
فهم این مسائل اونقدر هم سخت نیست اگر تمایل به فهمیدن داشته باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
1
9
در دولت عشق شما اپارتمان در محله ما از 2700تا3200 در سال1394 ولی دولت عشق شما رساند به متری 60 میلیون پس زیاد اشک تمساح برای مردم نریزید که مردم دل پر خونی از خیانتهای تمام نشدنی یتان دارند خیر. خواه مردم شماها نیستید اگر چه این دولت هم مردم را اذیت کرده
مجتبی قاسمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
1
9
من که چهار میلیون خانه را برای مورچه ها میسازن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین