کد خبر: ۸۳۹۹۶۰
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲
مرگ ١٩ هزار و ۴٩٠ نفر در حوادث رانندگی ۱۴۰۱

افزایش نگران کننده آمار قربانیان تصادفات| پلیس: ایمنی خودروهای داخلی در ۱۰ سال گذشته یک‌درصد هم افزایش نداشته!

رئیس پلیس راهور فراجا از ارائه پیشنهاد رنگبندی گواهینامه‌های رانندگی به دولت خبر داد و گفت: بر اساس این پیشنهاد که در کمیسیون زیربنایی دولت در حال بررسی است گواهینامه رانندگان قانونمند از سفید به نقره‌ای و مدتی بعد به طلایی تبدیل می‌شود. سردار تیمور حسینی جانشین پلیس راهور گفت: در ۱۰ سال گذشته حتی به‌اندازه یک‌درصد هم شاهد افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل در راستای ایمنی و ارتقای ایمنی نبوده‌ایم! وی با بیان اینکه همچنان "پراید" و "پژو ۴۰۵" علی‌رغم اینکه خط تولیدشان متوقف شده است، در صدر تصادفات فوتی هستند، تصریح کرد: به‌جز پژو ۲۰۶ و ۲۰۷، بن‌سازه (پلت‌فرم) تمام خودرو‌ها یکی است یعنی ما همچنان شاهد تولید خودرو‌هایی با بن‌سازه پراید و پژو ۴۰۵ هستیم!
افزایش نگران کننده آمار قربانیان تصادفات| پلیس: ایمنی خودروهای داخلی در ۱۰ سال گذشته یک‌درصد هم افزایش نداشته!
آفتاب‌‌نیوز :

سردار سید کمال هادیانفر در نشست خبری که صبح امروز در شهرک آزمایش برگزار شد، گفت: در ابتدا از مردم عزیز که تقریبا همگی کاربر ترافیک هستند و ٩۵ درصدشان نیز قانونمند هستند تقدیر و تشکر می‌کنم. همکاران من در ایام مختلف و به طور شبانه‌روزی در تمامی شهر‌ها و جاده‌های کشور در حال خدمت به مردم هستند.

به ازای هر دو نفر در کشور یک نفر وسیله نقلیه دارد

وی با اشاره به ضرورت توجه به سهم دستگاه‌ها در تصادفات گفت: برابر قانون ٣٢ دستگاه در امر تصادفات نقش دارند که باید به وظایف خود عمل کنند.

رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه ٢۵ هزار کیلومتر از ٢٩٧ هزار کیلومتر راه کشور از نوع اصلی است، گفت: در مرز ۵٢ میلیون گواهینامه در کشور هستیم که بیش از ٨٠ درصد آن مربوط به خودرو است. ما امروز در مرز ۴٠ میلیون وسیله نقلیه هستیم و به عبارتی به ازای هر دو نفر در کشور یک نفر وسیله نقلیه دارد که این نسبت به توازن دنیا یک مقدار زیاد است.

به نوشته ایسنا،هادیانفر از افزایش ٣.١ درصدی دارندگان گواهینامه در سال ١۴٠١ خبر داد و گفت: ٢۵ درصد نیز تردد‌های جاده‌ای افزایش داشت.

هنوز در بحث ایمنی خودرو‌ها دچار مشکل هستیم

وی با اشاره به برگزاری شورای‌عالی ترافیک گفت: تنها یک جلسه از این شورا با حضور رئیس جمهوری و مابقی با حضور معاون اول ایشان برگزار شد. واقعیت این است که دیگر صرفا برگزاری جلسه چاره‌ای را حل نخواهد کرد و باید تصمیمات درست گرفت و اعتبارات دستگاه‌هایی مانند اورژانس، هلال احمر و ... تامین شده و افزایش یابد. انتظار ما از دولت مردمی و انقلابی دکتر رئیسی این است که به این موارد توجه کنند.

هادیانفر از پیگیری برای توقف تولید خودرو‌های ناایمن از سوی پلیس خبر داد و گفت:، اما متاسفانه هنوز و علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری و شخص ریاست جمهوری ما هنوز در بحث ایمنی خودرو‌ها دچار مشکل هستیم و اقدامی در راستای ایمنی انجام نشده است و ما تقریبا هر روز شاهد تصادفات شدید هستیم، متاسفانه در تصادفات هنوز در‌ها قفل می‌شود، خودرو دچار حریق می‌شود.

آزادسازی ۳۲ میلیون پلاک خودرو

رئیس پلیس راهور فراجا همچنین درباره آزادسازی پلاک خودرو‌های سواری نیز گفت: بیش از ٣٢ میلیون پلاک را هم از نظر شماره و هم از نظر پلاک آزادسازی کردیم و این پلاک‌ها به طور رندوم به خودرو‌ها داده می‌شود.

رنگبندی گواهینامه‌های رانندگی؛ صدور گواهینامه‌های طلایی و نقره‌ای برای رانندگان قانونمدار

هادیانفر از ارائه پیشنهاد پلیس راهور برای رنگبندی گواهینامه‌های رانندگی به دولت خبر داد و گفت: بر اساس این پیشنهاد که در کمیسیون زیربنایی دولت درحال بررسی است اگر راننده‌ای رانندگی درستی داشته باشد بعد از مدتی گواهینامه‌اش از سفید به نقره‌ای مدتی بعد از نقره‌ای به طلایی تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: این طرح در واقع یک سرمایه اجتماعی برای راننده است ویکی از تسهیلاتی که ما در آن پیش‌بینی کردیم امکان تخفیف در جرایم و حتی حذف شدن برخی از جرائم برای دارندگان گواهینامه طلایی یا نقره‌ای است.

رئیس پلیس راهور فراجا در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه آیا رانندگان باید برای تعویض رنگ گواهینامه خود مراجعه کنند، گفت: ما به طور سیستمی این موارد را رصد کرده و هنگامی که زمان ارتقای گواهینامه فرا برسد دارنده گواهینامه فراخوان شده و مثلاً گواهینامه سفید از وی دریافت و گواهینامه نقره‌ای به او داده می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که این طرح به زودی اجرایی شود.

مرگ ١٩ هزار و ۴٩٠ نفر در حوادث رانندگی ۱۴۰۱

افزایش ۲۷۱۲ نفری آمار فوتی‌های تصادفات نسبت به ۱۴۰۰

هادیانفر در ادامه موضوع تصادفات رانندگی اشاره کرد و گفت: در سال ١۴٠١ حدود یک میلیون و صدهزار تصادف رخ داد که ما برای ۵٧٢ هزار و٣۵۴ مورد کروکی صادر کردیم. اما آنچه که ما را نگران و ناراحت کرد مرگ ١٩ هزار و ۴٩٠ نفر در حوادث رانندگی بود که دو هزار و ٧١٢ مورد بیشتر از سال ١۴٠٠ بود.

وی افزود: این آمار نگران کننده است و سال‌ها بود که چنین آماری نداشتیم، من عاجزانه از مردم اعم از راننده، مسافر و عابر پیاده تقاضا می‌کنم که مراقب خودشان باشند. قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند.

رئیس پلیس راهور فراجا افزود: من امروز هشدار می‌دهم که اگر با همین روند جلو برویم تا پایان سال ١۴٠٢ شمار فوتی‌های تصادفات ما از ٢٠ و ٢١ هزار نفر فراتر خواهد شد. این اصلا خوب نیست از دولت و مجلس خواهش می‌کنیم که ورود کنند. ما ٢٠ تا ٣٠ راهکار ساده دادیم برای کاهش تصادفات، دولت و مجلس وظیفه‌اش کمک کردن است، منتی نیست. اینکه شب عید یک جلسه بگذاریم که نمی‌شود، اگر نیاز به تغییر قانون و مقررات است باید اقدام شود.

۴٢ درصد فوتی‌های تصادفات در بیمارستان است

هادیانفر ادامه داد: حتما قانون مستهلک و ناکارآمد است و باید بازنگری شود، دولت حتما باید منابع ویژه بگذارد. ما در نوروز تمام توان خود را می‌گذاریم و ٩٠ هزار نفر را در حالت آماده‌باش در می‌آوریم، اما باز هم روند افزایشی است. ۴٢ درصد فوتی‌های تصادفات در بیمارستان است، چرا امکانات کم است که نتوان تروما را تشخیص داد؟ طرف با طحال پاره می‌رود بیمارستان ابزار تشخیص ندارد و مرخص می‌کنند و یک ساعت بعد فوت می‌کند، بیمارستان‌ها باید تجهیز شود.

هادیانفر ادامه داد: شش درصد در حین انتقال جان خود را از دست می‌دهند که لازم است برای کاهش آن اورژانس و هلال احمر تقویت شود. ۵٢ درصد هم در دم و صحنه تصادف کشته می‌شوند که لازم است همه دستگاه‌ها در این خصوص اقدام کنند.

وی بار دیگر از ایمنی خودرو‌ها انتقاد کرد و گفت: بسیار متاسفم که برغم تاکیدات مسئولان عالی به ایمنی خودرو‌ها اهمیتی داده نشد و هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

انتقاد پلیس از توقف روند اسقاط خودرو‌ها

رئیس پلیس راهور فراجا از توقف روند اسقاط خودرو‌ها نیز انتقاد کرد و گفت: امروز گنجایش تهران ١.٩ میلیون دستگاه وسیله نقلیه است. اما هشت میلیون وسیله نقلیه داریم خب معلوم است که شهر قفل می‌شود. چرا فرآیند اسقاط متوقف شده است؟ امروز حداکثر سن خودرو هفت سال است، اما مثلاً نیسانی که ٧۴ سال است تولید می‌شود می‌تواند با یک برگه معاینه فنی بازهم تردد کند.

رایزنی با ١٠ کشور برای به رسمیت شناختن گواهینامه‌های رانندگی طرفین

هادیانفر از رایزنی با ١٠ کشور برای تبدیل گواهینامه‌های رانندگی خبر داد و گفت: با کشور‌های اسپانیا، نیکاراگوئه، قطر، ایتالیا، چین، بلغارستان، ترکیه، ارمنستان، گرجستان و قزاقستان رایزنی کردیم و بنا شد بزودی گواهینامه‌های رانندگی ما در این کشور‌ها به رسمیت شناخته شود و گواهینامه این کشور‌ها نیز در ایران رسمیت پیدا کند.
وی افزود: در واقع با این اقدام اگر مثلاً فردی گواهینامه رانندگی ایرانی داشته باشد و به پلیس ایتالیا مراجعه کند، می‌تواند گواهینامه رانندگی خود را به گواهینامه رانندگی معتبر در آن کشور تبدیل کند.

هادیانفر همچنین به کنوانسیون تبادل گواهینامه با ٧۶ کشور جهان اشاره کرد و گفت: بر اساس این کنوانسیون می‌توان در ٧۶ کشور جهان گواهینامه شش ماهه بین‌المللی دریافت کرد و این موضوع با توافق با آن ١٠ کشور متفاوت است.

به گفته رئیس پلیس راهور فراجا پلیس در حال پیگیری است تا امکان درج متن انگلیسی روی گواهینامه هم فراهم شود.

ایمنی خودروهای داخلی در ۱۰ سال گذشته یک‌درصد هم افزایش نداشته

جانشین پلیس راهورنیز گفت: در ۱۰ سال گذشته حتی به‌اندازه یک‌درصد هم شاهد افزایش کیفیت خودرو‌های تولید داخل در راستای ایمنی و ارتقای ایمنی نبوده‌ایم!

به نوشته تسنیم، ایمنی خودرو‌های داخلی و تأثیر آن بر آمار بسیار بالای فوتی‌های تصادفات جاده‌ای کشورمان موضوعی است که از سوی پلیس راهور و کارشناسان برجسته این حوزه در چند سال اخیر مطرح شده است؛ در برخی از تصادفات مانند تصادف زنجیره‌ای بهبهان که کیسه هوای هیچ‌کدام از خودرو‌ها باز نشده بود، مسئله ناایمن بودن خودرو‌های تولید داخل هرچه بیشتر در صدر توجهات افکار عمومی قرار گرفت.

البته خودروسازان به‌روال معمول خود تا امروز در تصادفات مرگباری مانند بهبهان که به‌وضوح، پای عدم ایمنی و استاندارد حداقلی خودرو‌های داخلی در میان بوده است، ادعا‌های عجیبی مانند ارتقای چشمگیر استاندارد‌ها و ایمنی خودرو‌های داخلی را داشته‌اند یا حتی در موارد تصادفات سنگینی که به‌علت عدم باز نشدن ایربگ خودروها، شهروندان زیادی را به کام مرگ کشانده است، توجیه غیرقابل تصوری مانند "عدم‌تصادف با زاویه مناسب" را مطرح کرده‌اند!

در همین رابطه و برای بررسی ابعاد مسئله حیاتی ایمنی خودرو‌های داخلی و نقش این مسئله در میزان تصادفات مرگبار، گفت‌وگویی با سردار تیمور حسینی جانشین پلیس راهور داشتیم؛ سردار تیمور حسینی گفت: در ۱۰ سال گذشته حتی به‌اندازه یک درصد هم شاهد افزایش کیفیت خودرو‌های تولید داخل در راستای ایمنی و ارتقای ایمنی نبوده‌ایم.

وی با بیان اینکه همچنان "پراید" و "پژو ۴۰۵" علی‌رغم اینکه خط تولیدشان متوقف شده است، در صدر تصادفات فوتی هستند، تصریح کرد: به‌جز پژو ۲۰۶ و ۲۰۷، بن‌سازه (پلت‌فرم) تمام خودرو‌ها یکی است یعنی ما همچنان شاهد تولید خودرو‌هایی با بن‌سازه پراید و پژو ۴۰۵ هستیم!

به‌گفته جانشین پلیس راهور، علی‌الظاهر تولید یک خودرو متوقف می‌شود، اما با همان بن‌سازه، خودرو‌های دیگری تولید می‌شود که فقط در ظاهر با هم متفاوت هستند و از نظر ایمنی هیچ تفاوتی با خودرویی که تولیدش متوقف شده است، ندارد!

سردار حسینی تأکید کرد: خودرو می‌تواند به‌گونه‌ای طراحی شود که قادر به پیشگیری از تصادف باشد و در صورت تصادف بتواند جان سرنشینان خود را حفظ کند؛ بر اساس آمار اعلام‌شده در سال ۱۴۰۱ متأسفانه ۱۹ هزار و ۴۹۱ نفر از هموطنان جان خودشان را در سوانح رانندگی از دست دادند که نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد افزایش داشته است.

بنا به گفته فرماندهان پلیس، خستگی و خواب‌آلودگی از مهم‌ترین دلایل تصادفات منجر به فوت در ایران است چراکه اکثر جاده‌ها طولانی است و فرد درگیر خستگی و خواب‌آلودگی حین رانندگی می‌شود؛ در اینجا خودرو‌های ایمن می‌توانند جان راننده را در صورت بروز تصادف حفظ کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
پرطرفدار ترین عناوین