کد خبر: ۸۵۸۰۹۸
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵

نکاتی درباره تغذیه پیاده‌روی اربعین

یک متخصص تغذیه گفت: افرادی که قصد پیاده‌روی اربعین دارند از پرخوری و در هم خوری و خوردن غذاهای سنگین، چرب و پُرادویه خودداری و در صورت امکان بیشتر غذاهای آبکی مثل سوپ و آش استفاده و از مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار مانند چای پررنگ و قهوه پرهیز کنند.
نکاتی درباره تغذیه پیاده‌روی اربعین
آفتاب‌‌نیوز :

بهناز ملاوردی اظهار کرد: خوردن نوشیدنی‌هایی مانند شربت‌های سکنجبین و خاکشیر، آب لیمو، آلبالو، بیدمشک، گلاب، تخم شربتی و تخم خرفه از گرمازدگی جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: اضافه کردن مقدار کمی آب لیمو یا سرکه به آب می‌تواند به رفع تشنگی شما کمک کند، همچنین اسپری کردن گلاب به سر و صورت و شست و شوی سر و گردن و سینه با آب خنک یا گلاب نیز در پیشگیری از بروز گرمازدگی تأثیر زیادی دارد.

ملاوردی با اشاره به این‌که در پیاده‌روی اربعین فعالیت بدنی عملاً زیاد می‌شود تصریح کرد: افرادی که به این مقدار فعالیت عادت ندارند، قبل از سفر فعالیت بدنی خود را زیاد کنند و بعد از بازگشت از سفر نیز حتماً به ورزش ادامه دهند.

این متخصص تغذیه بیان کرد: افرادی که قصد پیاده‌روی اربعین دارند از پرخوری و در هم خوری و خوردن غذاهای سنگین، چرب و پُرادویه خودداری کرده و در صورت امکان بیشتر غذاهای آبکی مثل سوپ و آش استفاده و از مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار مانند چای پررنگ و قهوه پرهیز کنند.

وی ادامه داد: همراه داشتن مقداری انجیر، بادام خام، پسته و مویز یا برگه میوه‌های خشک مانند هلو و زردآلو و یا آلوبخارا نیز توصیه می‌شود.

ملاوردی تصریح کرد: برای رفع مشکل احتمالی پادرد که موضوعی شایع در پیاده روی اربعین است، شب‌ها پاها را با آب و نمک به اضافه روغن بادام یا زیتون ماساژ بدهید، ماساژ باید از نوک و لا به لای انگشتان پا شروع شده و به سمت زانو و کمی بالاتر باشد، تا درد و ورم را رفع کند و نیز وقتی نشسته و خوابیده‌اند پاها را کمی بالاتر از سطح بدن بگذارند.

این متخصص تغذیه بیان کرد: برای پیشگیری از یبوست، از نان‌هایی که سبوس بیشتری دارند به جای نان لواش استفاده کنید، مواد غذایی ملین مثل انجیر، آلو و ... برای جلوگیری از یبوست به همراه خود داشته باشید.

وی افزود: در طول راه مقداری آجیل مثل نخودچی، کشمش، خرما، توت خشک، انجیر خشک و انواعی از مغزهایی که بسته بندی بهداشتی دارند و لیموترش به‌عنوان تنقلات به همراه داشته باشید.

ملاوردی بیان کرد: به دلیل گرمی هوا از مصرف غذاهای حاوی نمک زیاد و چای خودداری کنید چرا که مصرف نمک زیاد باعث افزایش تشنگی و از دست دهی آب بدن می‌شود و می تواند شما را مستعد گرمازدگی کند، برای پیشگیری از گرمازدگی شربت‌های خاکشیر و تخم شربتی را تهیه و میل کنید.

این متخصص تغذیه تأکید کرد: بهتر است هنگام سفر شیر مصرف نکنید چراکه علاوه براینکه سریعاً فاسد می‌شود باعث نفخ و مشکلات گوارشی خواهد شد لذا بهتر است به جای آن برای تأمین کلسیم بدن  از دوغ، ماست و پنیراستفاده کنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین