کد خبر: ۸۶۰۸۹۴
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
تبلیغات

معیارهای اصلی انتخاب شغل در مشاوره شغلی

توجه به مهارت‌های فرد هم از جمله معیار‌های انتخاب شغل است. مهارت‌های هر فرد، نقطه قوت آن فرد است که به اون کمک میکند تا کار مورد نظر را به بهترین نحو ممکن انجام دهد.
معیارهای اصلی انتخاب شغل در مشاوره شغلی
آفتاب‌‌نیوز :

معیار‌های انتخاب شغل در حال حاضر، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین محرکه‌های نیروی جوان برای ورود به بازار کار محسوب می‌شوند. با این حال، طبیعی است که برای پیدا کردن بهترین جایگاه شغلی، کمی سردرگم و نگران شوید؛ چون جامعه‌ای که ما امروزه در آن زندگی می‌کنیم، به خدمات و محصولات مختلفی نیاز دارد. مهم‌ترین این معیار‌ها عبارت اند از:

۱. در دسترس بودن شغل

از جمله مهمترین اصول انتخاب شغل می‌توان به در دسترس بودن شغل اشاره کرد. منظور از در دسترس بودن شغل در مشاوره شغلی، این است که، شغلی را انتخاب کنید که در اکثر فصول سال و به طور طولانی مدت بتوانید آن را انجام دهید. هنگام انتخاب شغل باید تحقیق کنید، تا بدانید چه شغلی را می‌توانید به طور طولانی مدت ادامه دهید.

۲. اشتیاق و علاقه

یکی دیگر از ده اصل برای انتخاب شغل، داشتن اشتیاق و علاقه به شغل موردنظر است که از طریق تست علاقه شغلی قابل شناسایی است. از جمله مهمترین سوال‌هایی که قبل از انتخاب مسیر شغلی باید از خود بپرسید این است که به چه رشته و یا شغلی علاقمند هستیم؟ انجام چه شغلی به من حس خوبی می‌دهد؟ علایق من در زمینه شغلی چیست؟ خیلی از افراد از شغل خود و کاری که انجام می‌دهند راضی نیستند، این نارضایتی سبب شده تا شغل خود را یک کار طاقت فرسا بدانند، اما موضوع اینگونه نیست! نارضایتی افراد از کاری که انجام می‌دهند به دلیل عدم علاقه به آن کار است.

۳. توجه به مهارت

توجه به مهارت‌های فرد هم از جمله معیار‌های انتخاب شغل است. مهارت‌های هر فرد، نقطه قوت آن فرد است که به اون کمک میکند تا کار مورد نظر را به بهترین نحو ممکن انجام دهد. یکی از رایج‌ترین سوال‌هایی که در مصاحبه‌های استخدامی پرسیده می‌شود این است که، کارفرما از شما می‌پرسد شما در چه زمینه‌ای مهارت دارید؟ یا اینکه مهارت شما چیست؟ هدف کارفرما از پرسیدن این سوال، این است که بداند شما در چه زمینه‌ای می‌توانید به پیشرفت کار کمک کنید، به بیانی بهتر کارفرما با پرسیدن این سوال می‌خواهد بداند که حضور شما در آن شرکت می‌تواند چه موفقیت‌ها و پیشرفت‌هایی را به ارمغان بیاورد.

۴. استعداد

استعداد هر فرد به اون کمک می‌کند تا در کار خود موفق‌تر باشد. هر شخصی یک، دو و یا به تعداد بیشتری استعداد دارد. نکته مهم این است که افراد استعداد خود را کشف کنند، با توجه به استعداد خود مسیر شغلی مناسب را انتخاب کنند. انتخاب شغلی که در آن استعداد دارید سبب می‌شود تا پیشرفت بهتری در کار خود داشته باشید. تست استعداد تحصیلی یکی از روش‌هایی است که می‌توانید استعداد خود را شناسایی کنید.

۵. سطح تحصیلات

از سطح تحصیلات هم می‌توان به عنوان یکی از ده اصل برای انتخاب شغل یاد کرد. داشتن تحصیلات مرتبط با شغل یکی از کلید‌های موفقیت و پیشرفت در شغل مورد نظر است. حتی اگر بدون داشتن مدرک در یک شغل استخدام شده‌اید، برای پیشرفت شغلی و موفقیت در کار باید در آن رشته تحصیلات خود را ادامه دهید و مدرک تحصیلی مرتبط با شغل خود را کسب کنید. در برخی از مشاغل داشتن مدرک تحصیلی مرتبط بسیار مهم است و افراد برای کار در شغل مورد نظر حتما باید مدرک تحصیلی آن را داشته باشند. در عوض شغل‌هایی هم هستند که نیاز به مدرک تحصیلی ندارند و افراد برای کار در آن شغل باید مهارت لازم را کسب کنند. نقطه اشتراکی که بین این دو دسته شغل وجود دارد این است که در هر دو باید یک نوع آموزش وجود داشته باشد. در برخی این آموزش از طریق مدرک تحصیلی و محیط آموزشی دانشگاهی داده می‌شود، در برخی دیگر هم از طریق مهارت آموزی تجربی.

۶. نوع نگرش به کار

تفاوت در علایق افراد و طرز تفکر سبب شده تا وقتی افراد مختلف در یک محیط یکسان کار کنند نگرش‌های متفاوتی به آن کار داشته باشند. از جمله مهمترین معیار‌های انتخاب شغل توجه به نگرش فرد به آن شغل مورد نظر است. اگر از آن دسته از افراد هستید که تجربه هیجان و استرس را دوست دارید انتخاب شغل‌های پر تنش، می‌تواند برای شما هیجان انگیز باشد، و اگر از استرس بیزارید و محیط شغلی آرام را دوست دارید باید به شغل‌هایی روی بیاورید که استرس شغلی کمتری دارند. توجه به این نکات سبب می‌شود تا رضایتمندی شما از شغلتان بیشتر شود.

۷. تجربه شغلی

داشتن تجربه شغلی سبب می‌شود تا شانس شما برای استخدام در آن شغلی که تجربه آن را دارید بیشتر شود. بسیاری از کارفرما‌ها و شرکت‌ها تمایل بیشتری دارند تا افرادی را استخدام کنند که تجربه شغلی بیشتری دارند، به عبارتی بهتر باید گفت کارفرما علاقمند به استخدام فردی است که قبلا هم سابقه کار در آن شغل و حرفه را داشته باشد. علت این رفتار کارفرما هم این است که، استخدام افراد با تجربه سبب می‌شود تا شرکت پیشرفت شغلی بهتری را تجربه کند. شخصی که تجربه کافی داشته باشد دیگر زمانی را برای آزمون و خطا صرف نمی‌کند و می‌داند که از چه طریقی می‌تواند پیشرفت بهتری داشته باشد. 

۸. حقوق و دستمزد

در ابتدا باید گفت حقوق و دستمزد از جمله موارد مهم نیست که آن را در راس تصمیم گیری مسیر شغلی خود قرار دهید. اما توجه به آن هم لازم است. بهتر است قبل از انتخاب شغل در مورد حقوق و دستمزد آن هم تحقیق کنید. دستمزد یک شغل خوب باید به میزانی باشد که هزینه‌های ضروری زندگی شما را تامین کند. از طرفی دیگر ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که برای انتخاب بین چند شغل دچار شک و تردید شوید در این شرایط می‌توان از حقوق و دستمزد هم به عنوان یکی از معیار‌های مقایسه استفاده کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین