توضیحات وزیر علوم درباره موضوع حذف پایاننامه
آفتابنیوز :
آفتاب: وزیر علوم، تحقیقات وفناورى گفت: «حذف پایاننامه در دوره کارشناسىارشد شایعه است و هیچ برنامهاى براى این امر وجود ندارد».
به گزارش سرویس اجتماعی آفتاب، محمد مهدى زاهدى در گفتو گو با واحد مرکزى خبر، با انتقاد از عملکرد برخى رسانهها درباره انعکاس نادرست این موضوع افزود: «برخى از رسانهها به دور از شان و رعایت امانت، اضافه شدن روش جدیدى براى ادامه تحصیل در دوره کارشناسىارشد را به عنوان حذف پایاننامه عنوان کردند و موجب تنش در فضاى دانشگاهى شدند».
وى افزود: «هم اکنون 3 روش" آموزشْ پژوهش محور" ، "آموزش محوری" و "پژوهش محوری" براى تحصیل در دورههاى آموزش عالى جهان وجود دارد که تاکنون در کشور ما از شیوه "آموزشْ پژوهش" محور استفاده مىشد».
وزیر علوم گفت: «از امسال روش آموزش محور که در کشورهایى همانند استرالیا، آمریکاى شمالى وبرخى کشورهاى اروپایى همانند انگلستان رواج دارد نیز براى استفاده بیشتر از امکانات کشور وارد نظام آموزش عالى کشور شد».
زاهدی افزود: «اختلاف این روش با دوره" آموزش پژ,هش محور" نداشتن درس 4 تا 6 واحدى پایاننامه یا رساله است و همه واحدهاى دانشجو بصورت درسهاى مورد نیاز ارایه مىشود».
وی گفت: «این روش پس از دوسال آزمایش در دانشگاه صنعتى شریف که یکى از دانشگاههاى معتبر کشور محسوب مىشود، از امسال در چند دانشگاه معتبر کشور به اجرا در مىآید و دوره کارشناسى ارشد در بقیه دانشگاهها به همان شیوه قبل اجرا مىشود».
وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری افزود: «براساس آنچه در دفترچه آزمون نیز آمده، انتخاب شیوه ادامه تحصیل به یکى از دو شیوه آموزش پژوهش محور یا آموزش محور براساس انتخاب خود دانشجوست و هیچ تحمیلى در این امر وجود ندارد».
زاهدی گفت: «با اجراى این روش، شیوه گذشته و ارایه پایان نامه نهتنها حذف نمىشود، بلکه در آن افزایش پذیرش نیز خواهیم داشت».
وى درباره ویژگىهاى شیوه آموزش محور در نظام آموزش عالى کشور افزود: «تربیت نیروى آماده وکارآمد براى کار در مدارس وتدریس در دانشگاههاى پیام نور، علمى کاربردى و غیر انتفاعى از جمله ویژگىهاى این شیوه آموزشى است».
زاهدى گفت: «در حال بررسى روش سوم ادامه تحصیل در آموزش عالى یعنى روش پژوهش محور که هم اکنون در کشورهاى پیشرفته اجرا مىشود، نیز هستیم که در آینده بهتدریج براساس نیاز سنجى وارد نظام آموزشى کشور خواهد شد».
آفتاب: وزیر علوم، تحقیقات وفناورى گفت: «حذف پایاننامه در دوره کارشناسىارشد شایعه است و هیچ برنامهاى براى این امر وجود ندارد». به گزارش سرویس اجتماعی آفتاب، محمد مهدى زاهدى در گفتو گو با واحد مرکزى خبر، با انتقاد از عملکرد برخى رسانهها درباره انعکاس نادرست این موضوع افزود: «برخى از رسانهها به دور از شان و رعایت امانت، اضافه شدن روش جدیدى براى ادامه تحصیل در دوره کارشناسىارشد را به عنوان حذف پایاننامه عنوان کردند و موجب تنش در فضاى دانشگاهى شدند».
وى افزود: «هم اکنون 3 روش" آموزشْ پژوهش محور" ، "آموزش محوری" و "پژوهش محوری" براى تحصیل در دورههاى آموزش عالى جهان وجود دارد که تاکنون در کشور ما از شیوه "آموزشْ پژوهش" محور استفاده مىشد».
وزیر علوم گفت: «از امسال روش آموزش محور که در کشورهایى همانند استرالیا، آمریکاى شمالى وبرخى کشورهاى اروپایى همانند انگلستان رواج دارد نیز براى استفاده بیشتر از امکانات کشور وارد نظام آموزش عالى کشور شد».
زاهدی افزود: «اختلاف این روش با دوره" آموزش پژ,هش محور" نداشتن درس 4 تا 6 واحدى پایاننامه یا رساله است و همه واحدهاى دانشجو بصورت درسهاى مورد نیاز ارایه مىشود».
وی گفت: «این روش پس از دوسال آزمایش در دانشگاه صنعتى شریف که یکى از دانشگاههاى معتبر کشور محسوب مىشود، از امسال در چند دانشگاه معتبر کشور به اجرا در مىآید و دوره کارشناسى ارشد در بقیه دانشگاهها به همان شیوه قبل اجرا مىشود».
وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری افزود: «براساس آنچه در دفترچه آزمون نیز آمده، انتخاب شیوه ادامه تحصیل به یکى از دو شیوه آموزش پژوهش محور یا آموزش محور براساس انتخاب خود دانشجوست و هیچ تحمیلى در این امر وجود ندارد».
زاهدی گفت: «با اجراى این روش، شیوه گذشته و ارایه پایان نامه نهتنها حذف نمىشود، بلکه در آن افزایش پذیرش نیز خواهیم داشت».
وى درباره ویژگىهاى شیوه آموزش محور در نظام آموزش عالى کشور افزود: «تربیت نیروى آماده وکارآمد براى کار در مدارس وتدریس در دانشگاههاى پیام نور، علمى کاربردى و غیر انتفاعى از جمله ویژگىهاى این شیوه آموزشى است».
زاهدى گفت: «در حال بررسى روش سوم ادامه تحصیل در آموزش عالى یعنى روش پژوهش محور که هم اکنون در کشورهاى پیشرفته اجرا مىشود، نیز هستیم که در آینده بهتدریج براساس نیاز سنجى وارد نظام آموزشى کشور خواهد شد».
گزارش خطا
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره عضویت در خبرنامه انتشار یافته: ۰
جناب آقاي وزير علوم احتمالا نمي دانندكه همين وضعيت به فرمايش ايشان" آموزش . پژوهش محور"! تاچه اندازه در ايجاد روحيه پژوهشي لازم جهت پيشرفت متناسب علمي ايران ناكارآمد وناگافي است واگر نبود استعدادهاي درخشان وتلاش پيگير فردي خود دانشجويان . سيستم علمي دانشگاههاي ما از آن دسته امام زاده هايي است كه كور مي كند ولي شفا نمي دهد! كه مي خواهند همين نيمچه پژوهش را هم از سيستم دانشگاهي بگيرند آيا فقط آمار بالاي فارغ التحصيلان براي ايشان كافي است اگر واقعا به اصلاح وضعيت علمي مي انديشند چرا به ايجادروش به قول خودشان "پژوهش محور" كه اعتراف دارند روش كشورهاي پيشرفته است نپرداخته واولويت نمي دهند ؟ آياجز اين است كه تحقيق وپژوهش عليرغم اهميت وكارآيي واقعي وغير قابل انكار آن در پيشرفت علمي يك كشور براي سيستم مدرك محور كشور بسيار ناخوشايند ونامطلوب است وفقط بااين روشهاي سطحي وبقولي " آموزش محور" جناب وزير مي توان نسبت به آموزش فله اي اساتيد !! باسوادو فاضل ! براي دانشگاههاي پيام نوروعلمي كاربردي و ديگر دانشگاههاي پر طمطراق ! كشور اقدام نمود ؟! آيا وقت آن نيست كه از تعارف وتملق كم كرده و واقعا به حل مشكلات علمي دانشگاهها پرداخته شود ؟
