آفتابنیوز : آفتاب: برنامههای کروبی برای جامعه دانشگاهی منتشر شد.
به گزارش گروه سیاسی آفتاب، متن بیانیه کروبی در این مورد به شرح زیر است:
دانشگاه و نخبگان دانشگاهی:
در فرهنگ و ایدئولوژی اسلام و گفتمان انقلاب اسلامی و امام، دانش و دانشگاه جایگاه و نقش ویژهای دارد، اما تحقق این جایگاه مستلزم ساختار سیاسی، سیاستها و سیاستمدارانی است که اعتقاد و آگاهی به این جایگاه داشته و به آن تعهد و پای بندی داشته باشد.
آنچه که در چهار سال اخیر مشاهده شده است بی اعتقادی به جایگاه و نقش رفیع دانشگاه است. مواضع و سیاستهایی که در زمان زعامت دولت نهم ملاحظه گردید نشانگر نگرشی منفی نسبت به این نهاد ارزشمند علمی و اجتماعی است که می توان به چند مورد اشاره نمود:
1- تمرکزگرایی:
یکی از بسترها و زمینههای رفعت دانشگاهها عدم تمرکز گرایی در مدیریت این نهاد است. بنابراین در دولتهای پیشین، بویژه در دوران اصلاحات، بسیاری از امور به دانشگاهها واگذار گردید. ولی این امر در دولت نهم متوقف شده و تمرکزگرایی شدیدی در حوزه مدیریت دانشگاهها متداول گردید که موارد زیر از نمونههای آن است:
الف) سلب اختیار دانشگاههای دارای هیأت ممیزه برای تأسیس رشتههای علمی و تدوین سرفصل دروس
ب) سلب اختیار دانشگاهها در امور مالی در حالیکه دانشگاهها مستقیم از برنامه و بودجه اعتبارات خود را دریافت می کردند و تمرکز آن به وزارت و شخص وزیر
ج) سلب اختیار و آزادی در استخدام اعضاء هیأت علمی و گزینش اساتید توسط دانشگاهها و واگذاری آن به شورای انقلاب فرهنگی
د) کاهش وظایف و مسئولیتهای هیأتهای امناء و متمرکزکردن تصمیمات به شخص وزیر و وزارتخانه
ه) سلب اختیار دانشگاهها در انتخاب روسای دانشگاهها، روسای دانشکدهها و حتی گروههای آموزشی و ملزم نمودن آنها به هماهنگی با وزارت علوم
و) گسترش سیطره حراست وزارت علوم بر تصمیمات فرهنگی و سیاسی دانشگاهها و لغو بسیاری از فعالیتهای فرهنگی و سیاسی دانشگاهها از سوی حراست وزارت علوم
2- کاهش و تنزل موقعیت آموزش عالی در سطوح تصمیم سازی کشور:
الف) تنزل نقش دانشگاهها و وزارت علوم از فرابخشی به سطح یک وزارت بخشی، در حالیکه برای وزارت علوم در لایحه نقش تصمیم سازی در فرایند آموزش و پژوهش کشور در نظر گرفته شد.
ب) تعطیل نمودن شورای عالی علوم و تحقیقات که به ریاست جمهوری و قائم مقامی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و حضور 8 وزیر توسعهای کشور تکشیل می شد و مسئولیت بررسی تصمیم گیری در مورد سیاستهای کلان آموزش و پژوهش و توزیع منابع و جلوگیری از موازی کاری و طراحی استراتژی توسعه علمی کشور را برعهده داشت.
ج) واگذاری بودجه پژوهش کشور(60%) به معاونت علمی ریاست جمهوری علیرغم فقدان موقعیت قانون این مفاد، که نتیجه آن رجوع وزارت علوم به این معاونت برای گرفتن سهم پژوهش دانشگاهها بجای نقش وزارت علوم در توزیع سهم پژوهش کشور شد.
د) تعطیل نمودن و یا واگذاری بسیاری از مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری به بخشهای دیگر دولت.
ه) تکشیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حال آنکه می توانست با هدف فرابخشی و هماهنگ کننده سیاستهای علمی کشور تأسیس شود به یک سازمان موازی و اجرایی با وظایف وزارت علوم و فناوری تبدیل شد. که از آن جمله تهیه نقشه علمی کشور که مقام معظم رهبری در اواخر سال 1384 دستور تهیه آن را صادر نمودند و در سازمان وزارت علوم و معاونت فن آوری شروع به تهیه نمودند و متاسفانه تاکنون به هیچ نتیجه نرسیده است.
خ) کاهش بودجه پژوهش کشور از برنامه 3 درصدی به میزان 48%
ز) کاهش تعداد بورسیههای مورد نیاز کشور به حداقل 150-100 نفر، آنهم از طریق انتخاب افراد خاص
3- برخورد امنیتی با محیط دانشگاه
الف) تعلیق بسیاری از اساتید پیمانی و قراردادی و بورسیههای دکتری
به اتهام واهی نداشتن صلاحیتهای عمومی
ب) بازنشسته کردن سلیقه ای و حساب شده بسیاری از اساتید سرشناس کشور
ج) بازنمودن دست دستگاههای امنیتی مانند وزارت اطلاعات، نیروهای انتظامی در دانشگاهها
د) ستاره دار کردن تعداد قابل توجهی از دانشجویان
ه) صدور احکام شدید تنبیهی – انضباطی برای بسیاری از دانشجویان
و) تعطیل نمودن و یا انحلال تعداد 22 انجمن اسلامی دانشجویان در
دانشگاهها
ز) تقویت شدید جریانات همسو و بازکردن دست سپاه در دانشگاهها و تقویت شدید بسیج دانشجویی
4- تضعیف موقعیت اساتید و اعضاء هیأت علمی
الف) کاهش حقوق اعضاء هیآت علمی از طریق کاهش ضریب افزایش حقوق آنان در مقایسه با دیگر کارمندان دولت برخلاف مصوبات برنامه چهارم
ب) برخوردهای تحقیرآمیز و نسبت دادن ویژگیهای ناروا نسبت به اساتید.
در چنین شرایطی، برای ارتقاء جایگاه و نقش دانشگاه چشم انداز و اهداف و استراتژیهای زیر را در نظر دارد.
1- چشم انداز ( مقصد):
- کسب مقام اول تولید علم و فناوری در منطقه
- تبلور یافتن کنشهای عقلانی مبتنی بر ارزشهای اسلامی و ملی در دانشگاهها
- استقلال دانشگاهها از دولت
- تامین زندگی مطلوب برای اساتید و پژوهشگران
2- اهداف برنامه چهارساله:
- ارتقاء سطح علم در حوزههای مورد نیاز کشور
- بالا بردن کیفیت آموزش و پژوهش در دانشگاهها
- بازسازی حیثیت و حرمت مادی و معنوی اساتید و دانشجویان
3- ارزشهای و اصول:
- اصالت قایل شدن به حق آزادی اندیشه و بیان در همه حوزهها
- حاکمیت قوانین و مقررات کارشناسی شده به جای سلیقههای شخصی و گروهی
- جهت گیری تولیدات علمی در راستای حق معضلات جامعه
- اعتقاد به نهادینه کردن ارزشهای دینی و ملی با مشارکت دانشگاهیان
- ارتقاء جایگاه دانشگاه در تعیین سرنوشت سایسی کشور و تصمیمات استراتژیک ملی
- اعتماد به دانشگاهیان و حذف نگاه امنیتی از فعالیتهای دانشگاهیان
4- استراتژیهای اصلی(راهبردهای عمومی)
1-4: استراتژیهای توسعه
- توسعه روابط ساختاری میان دانشگاهها و نهادهای جامعه
- توسعه روابط علمی با مجامع علمی معتبر جهان
- توسعه سیستمهای مدرن آموزشی، پژوهشی و مدیریتی در دانشگاهها
- توسعه مشارکت اساتید و دانشجویان در امور مدیریت دانشگاهها
- توسعه خدمات علمی و رفاهی برای اساتید و پژوهشگران
- توسعه و تقویت شوراهای صنفی دانشجویان
- توسعه فضای فعالیتهای سیاسی و فرهنگی دانشگاهیان
- توسعه فناوریها و نوآوریهای علمی و تکنولوژیهای برتر
2-4: استراتژیهای بازسازی و نوسازی
- کاهش تنوع رشتهها در دانشگاهها و توسعه تخصصی آنها به استثناء دانشگاههای جامع .
- برون سپاری فعالیتهای عیر مرتبط با تولید علم
- کاهش اندازه و حجم وزارت علوم و واگذاری اختیارات به هیاتهای امنا و دانشگاهها.
- کاهش سرمایه گذاریهای فیزیکی توام با افزایش سرمایه گذاریهای نرم افزاری.
- بازسازی روابط دانشگاهیان با دولت
3-4: استراتژیهای بهینه سازی وضع موجود
- استفاده بهتر از ظرفیتهای موجود و خالی دانشگاه
- ایجاد دورههای شبانه در دانشگاهها و حذف دورههای نوبت دوم به صورت فعلی
- بهینه سازی وضعیت دانشگاه پیام نور
- الزام دستگاههای اجرایی برای استفاده از توان علمی دانشگاهها
- دخالت دادن اساتید در نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری کشور
- توسعه همکاری و هماهنگی میان دانشگاههای دولتی، آزاد و غیر دولتی
- ایجاد یکپارچگی میان کارکرد مراکز تحقیقاتی مختلف با دانشگاهها