کد خبر: ۸۹۷۲۲۷
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴

توصیه‌های تغذیه‌ای برای روزه‌داری در نوروز

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: با توجه به اینکه دید و بازدیدهای نوروز در ماه رمضان معمولا بعد از افطار یا برای صرف افطار یا سحری انجام می‌شود، روزه‌داران باید دقت داشته باشند که پرخوری نکنند و به ویژه برای افطار و یا پس از آن باید مراقب مصرف غذاهای پرچرب و پرکالری و یا مغزها و شیرینی‌ها باشند.
توصیه‌های تغذیه‌ای برای روزه‌داری در نوروز
آفتاب‌‌نیوز :

ندا فرح‌بخش اظهار کرد: با توجه به همزمانی ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، در روزه‌ داری در ایام نوروز باید در برنامه غذایی روزانه دو اصل تعادل و تنوع رعایت شود. تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و تنوع به معنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی است که در شش گروه اصلی غذایی نان و غلات، سبزی‌ها، میوه‌ها، شیر و فرآورده‌های آن، گوشت و تخم مرغ و حبوبات و مغز دانه‌ها قرار دارند.

وی با تاکید بر لزوم صرف وعده سحر، افزود: در وعده سحر باید علاوه بر مصرف غذاهای دارای کربوهیدرات، از ترکیبات پروتئینی مانند تخم مرغ، حبوبات، لبنیات و گوشت و میوه‌ها و سبزی‌ها مانند سالاد استفاده شود.

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: انتخاب آجیل‌ها در وعده غذایی سحر به دلیل فیبر بالایی که دارند می‌تواند منجر به احساس سیری در افراد شود.

وی بیان کرد: وعده افطار باید نسبتا سبک باشد و اگر قرار است شام میل شود، باید نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه بین شام و افطار فاصله باشد تا بدن بتواند تطابق یا آماده‌سازی تغییرات آنزیم‌ها و هورمون‌های گوارشی را برای خوردن شام انجام دهد.

فرح‌بخش گفت: بهترین حالت این است که افطار، ساده و سبک و از مواد غذایی کم‌کالری باشد و شیرینی و آجیل هم کمتر مصرف شود.

وی افزود: بهتر است که افطار با توت خشک و خرما همراه با نصف لیوان آب ولرم باز شود. می‌توان از مایعات ولرم دیگر مانند چای ولرم نیز استفاده کرد. معمولا غذاهای سبک‌تری مانند سوپ، آش و چند لقمه نان و پنیر همراه با سبزی، گزینه‌های بسیار خوبی برای افطار هستند.

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: در وعده شام، استفاده از گوشت‌ها، کوکو، کتلت، نان سبوس دار و نوشیدنی آب و دوغ کم‌نمک توصیه می‌شود.

وی افزود: بین افطار و سحر باید حتما مایعات کافی میل شود. اگر کسی در مدت روزه‌داری  به ویژه بعد از ظهر احساس تشنگی زیادی دارد، برای کاهش این حس باید مایعات اضافی بین افطار تا سحر میل کند. مصرف میوه‌ها و سبزی‌های آبدار می‌تواند در کاهش حس تشنگی کمک کند.

فرح‌بخش گفت: در ایام نوروز حتما باید مراقب غذاهایی که چاق می‌کنند مانند شیرینی‌، آجیل و مغزها که معمولا چربی زیاد دارند، باشیم و فعالیت بدنی هم ‌داشته باشیم.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه دید و بازدیدهای نوروز در ماه رمضان معمولا بعد از افطار یا برای صرف افطار یا سحری انجام می‌شود، روزه‌داران باید دقت داشته باشند که پرخوری نکنند و به ویژه برای افطار و یا پس از آن باید مراقب مصرف غذاهای پرچرب و پرکالری و یا مغزها و شیرینی‌ها باشند.

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: در نوروز مصرف شیرینی‌ها بالا می‌رود و با توجه به اینکه مصرف مواد شیرین موجب تشنگی می‌شود، توصیه می‌شود از شیرینی‌های با اندازه کوچک‌تر استفاده شود و یا میوه را جایگزین آن‌ها کرد.

وی عنوان کرد: توصیه می‌شود در ماه رمضان که با نوروز مقارن شده است آجیل کم‌نمک و یا بدون نمک استفاده شود تا از کم‌آبی بدن جلوگیری شود. زیاده‌روی در مصرف شیرینی، شکلات و تنقلات نیز در این ماه توصیه نمی‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین