کد خبر: ۹۲۴۱۰۹
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰

تکرار تراژدی کوهرنگ در دنا

فعال محیط زیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با اجرایی شدن مصوبه شورای عالی محیط زیست در آینده نزدیک تراژدی خشک شدن کوهرنگ را در «دنا» شاهد خواهیم بود.
تکرار تراژدی کوهرنگ در دنا
آفتاب‌‌نیوز :

هادی سینایی فعال محیط زیستی استان در خصوص زمزمه‌های شنیده شدن مصوبه جدید شورای عالی محیط زیست مبنی بر «اقدامات چراغ خاموشی محیط زیست اصفهان در بدست گرفتن مدیریت ضلع شمالی پارک ملی و منطقه حفاظت شده دنا» گفت: شواهد و نیات پشت پرده این اقدام نشان می‌دهد در صورت اجرایی شدن این مصوبه، یقینا در آینده نزدیک، شاهد تکرار تراژدی غم انگیز کوهرنگ در «دنا» خواهیم بود.

وی گفت: همانگونه که از سال ۱۳۷۰ تا کنون دیده، شنیده و لمس شده، تنها نسخه حراست از دنا که هیچ نسخه مشابه دیگری ندارد سیستم مدیریت یکپارچه خواهد بود.

سینایی تصریح کرد: به گواه حبس‌های «هشت» ساله‌ای که کشیده ایم و تا پای چوبه اعدام رفته ایم، به گواه گلوله‌هایی که خورده ایم و دست و پا‌هایی که برای همیشه از دست داده ایم.

به گواه سرب‌هایی که برای همیشه در بدن‌های ما مانده و اطباء گفتند: بیرون نمی‌آیند الا در قبر، فرزندان این مرزو بوم «دنا» کهگیلویه و بویراحمد در این ۳۳ سال نشان دادند که هم توانسته‌اند و هم «می توانند» بخوبی از عهده این کار برآیند.

فعال محیط زیستی کهگیلویه وبویراحمد ادامه داد: سوالی که مطرح بوده و بی پاسخ مانده اینکه محیط زیست استان اصفهان طی این ۳۳ سال در کجای بحث حفاظت مشارکتی و حراست از دنا قرار داشته و چه کمک دلسوزانه‌ای به دنا در این سه دهه روا داشته که الان بفکر نسخه پیچی برای دنا افتاده است تا خود را قانع کنیم و بگویم نیتشان حفاظت است؟

وی ادامه داد: این اقدام ما را بیشتر به یاد جمله معروف «ما را به خیر شما امیدی نیست شر مرسان» می‌اندازد. بی تردید طراحان این مصوبه سودای دیگری در سر دارند که ما بعنوان، فعالین محیط زیستی، تشکل‌های مردمی، مردم طبیعت دوست دنا و استان، اصحاب رسانه و مسئولین در راس دستگاه محترم قضا بعنوان مدعی العموم، با اتحاد و همدلی، همانگونه که جلوی سد خرسان ۳ را گرفتیم نخواهیم گذاشت، تراژدی غم انگیز خشک شدن کوهرنگ بر سر دنا و «رودخانه خرسان» بیاید.

وی با اشاره به اینکه در یاداشت‌های بعدی مفصل به تبعات این اقدام در حوزه‌های محیط طبیعی، محیط انسانی، تعهدات ملی و بین المللی و چرایی بی‌توجهی سازمان به مخالفت‌های کتبی و شفاعی استان خواهیم پرداخت گفت: درصورت عملی شدن این مصوبه علاوه بر بحث مشکلات حقوقی که در حوزه تعقیب متخلفین زیست محیطی خواهیم داشت، یقینا سد سازی و انتقال آب را نیز در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود.

وی گفت:اصفهان از لحاظ حدود و اربعه آنقدر وسیع است که یقینا سینه چاک حفاظت از طبیعت دنا نخواهد بود، طمع مسئولین اصفهان به رودخانه «ماربر» در قالب واگذاری مدیریت ضلع شمالی دنا برای سهل الوصول کردن دریافت مجوزات درون استانی و انتقال آب آن، هدفی است که آن‌ها برای آینده خود ترسیم و دنبال می‌کنند.

سینایی تصریح کرد:در جلسه‌ی سازمان مرکزی که با حضور مدیرکل و معاون محیط طبیعی محیط زیست کهگیلویه و بویر احمد و نمایندگان اصفهان برگزار و موضوع مطرح شد محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد به صراحت مخالفت خود را اعلام کرد.

این فعال محیط زیست یادآور شد: مخالفت شدید محیط زیست استان باعث شد در اقدامات بعدی، بدون اطلاع استان ما و با حضور استاندار اصفهان جلسه شورای عالی محیط زیست تشکیل و در این جلسه موضوع مصوب گردد.

این فعال محیط زیست در ادامه گفت: محیط زیست استان پس از شنیدین موضوع با ارسال نامه‌ای به سازمان مرکزی با ذکر دلایل کارشناسی نسبت به این مصوبه مجددا مخالفت خود را اعلام نمود، اما گویا بایگانی کردن این نامه، حداکثر اقدام سازمان مرکزی بوده که انجام داده است.

وی با یادآوری این نکته که کشور در مقابل دنا بعنوان ذخیره گاه زیست کره تعهدات بین المللی دارد که هر ۱۰ سال یکبار بازنگری می‌شوند گفت: دنا «دهمین» ذخیرگاه کشور و «نخستین» ذخیرگاه بعد از انقلاب است که در شانزدهم تیر ۱۳۹۰ ثبت بین المللی شده است. محیط زیست استان موظف است هر ۱۰ سال یک بار با حضور نمایندگان یونسکو اقدامات خود را در راستای مدیریت و حفاظت از آن مستند تشریح نماید تا بتواند حمایت سازمان‌های بین المللی را برای یک دوره ۱۰ ساله دیگر بدست آورد، کما اینکه در اول خرداد ۴۰۲ چنین اقدامی طی سه روزه مداوم در سازمان مرکزی با حضور مسئولان سازمانی و بین المللی از طرف محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت و فرزندان استان با افتخار توانستد برای یک دوره ۱۰ ساله دیگر آن را در فهرست جهانی یونسکو تمدید نماید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین