کد خبر: ۹۳۲۹۵۵
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۶

گرانی بنزین یعنی مرگ معیشت مردم؛ تدریجی و ناگهانی فرق ندارد

یک جمله پزشکیان درباره قیمت بنزین چنان ولوله به پا و جامعه را نگران کرده که هرچه دولتی‌ها سعی می‌کنند، فضا آرام نمی‌شود! در این بین برخی نیز گزینه افزایش تدریجی قیمت را پیش روی دولت قرار می‌دهند که قطعا تبعات و خسارات بسیاری در ابعاد مختلف خواهد داشت.
گرانی بنزین یعنی مرگ معیشت مردم؛ تدریجی و ناگهانی فرق ندارد
آفتاب‌‌نیوز :

یکی از موضوعات داغ و نگرانی‌هایی که در روز‌های اخیر ایجاد شده، طرح احتمال افزایش قیمت بنزین است. این گمانه بعد از اظهارات مسعود پزشکیان مبنی بر اینکه منطقی نیست بنزین را گران بخریم و ارزان بفروشیم ایجاد شد. هر چه هم که همکاران پزشکیان در دولت سعی در آرام کردن فضا دارند، فایده ندارد! مثلا عارف تاکید می‌کند که دولت درباره افزایش قیمت بنزین تصمیم عجولانه نخواهد گرفت یا عبدالناصر همتی در برنامه تلویزیونی این نقد که «آیا قیمت خودرو بین‌المللی است که قیمت بنزین را بین‌المللی کنید» می‌پذیرد و می‌گوید: «درست است که اگر بنزین را گران کنیم قاچاق نمی‌شود، اما اثر تورمی آن را که نمی‌توان نادیده گرفت».

هیچ یک از این حرف‌ها، اما از نگرانی‌های ایجاد شده نمی‌کاهد. دلیلش هم روشن است. وضعیت اقتصادی مملکت و معیشت مردم آنقدر بد است که هر تلنگری منجر به خسارات غیرقابل جبران خواهد شد. ضمن اینکه این مردم باور دارند تا نباشد چیزکی، نگویند چیزها لذا اگر دولت قصدی برای تجدید نظر در قیمت بنزین نداشته باشند، دلیلی ندارد که از آن سخن بگوید. 

همین است که وقتی مهدی رباطی، کارشناس اقتصادی نزدیک به همتی توییت می‌کند: «تحلیل‌های مبتنی بر گرانی بنزین و تک‌بعدی دیدن این موضوع پوست موز زیر پای جمهوری اسلامی است و عایدی هم برای کشور نخواهد داشت، تا زمانیکه بسیاری از پیش نیاز‌ها از جمله بهبود سرمایه اجتماعی، تغییر ساختار منابع و مصارف بودجه فراهم و از تنش‌های بین الملل کاسته شود. هر تغییر قیمتی در حامل‌های انرژی باید تدریجی و پس از حل شدن پیش نیاز‌ها باشد.» صرفا این نکته مورد توجه قرار می‌گیرد که دولت برنامه تدریجی برای افزایش قیمت بنزین خواهد داشت! گمان می‌رود که برخی از مشاوران دولت سعی دارند به مرگ بگیرند که مردم به تب راضی شوند. یعنی اول شوک احتمال افزایش قیمت را بدهند و بعد بگویند که نه عجولانه نیست و گام به گام خواهد بود!

دولت پزشکیان تازه از راه رسیده و قطعا هنوز برنامه مشخصی در این زمینه ندارد لذا لازم است که دقت کند، یک جمله رئیس جمهور درباره افزایش قیمت بنزین چه ولوله‌ای به پا کرده و اقدام در این زمینه ولو اینکه تدریجی باشد، چه تبعاتی خواهد داشت.

نگاهی به واکنش‌ها در فضای مجازی به احتمال گرانی بنزین قطعا به دولت محترم برای سیاست‌گذاری بهتر در این زمینه کمک خواهد کرد. مثلا پدارم سلطانی، فعال اقتصادی نوشته: «افزایش قیمت بنزین در شرایط تحریم‌های گسترده و سیاست‌های مالی و پولی تورم‌زا یک تجربه چندین‌بار شکست‌خورده است.

تا تحریم و اقتصاد دستوری باشد، نرخ تورم بالا می‌رود، نرخ ارز بالا می‌رود و بنزین گران شده باز هم ارزان قلمداد می‌شود. تا زمانی که جرأت اعتراف به سیاست غلط تعامل با جهان را ندارید و اجازه حل اساسی مشکلات با دنیا را نگرفته‌اید و اولویت قرارداده‌شده برایتان ایران نیست، دم از افزایش نرخ بنزین نزنید!»

ویدیویی نیز در فضای مجازی منتشر شده که یک کشاورز در پاسخ به اظهارات اخیر پزشکیان درباره منطقی نبودن گران خریدن و ارزان فروختن بنزین، می‌گوید: «منطقی نیست شما انشعاب برق به من کشاورز فروختید و الان روزانه ۷ تا ۹ ساعت برق را قطع می‌کنید. منطقی نیست که وقتی من گلخانه زده‌ام تا برای خانواده‌ام آورده داشته باشد، اما الان به خاطر قطعی برق ضرر می‌دهم. منطقی نیست شما لگن‌هایی را تولید می‌کنید که صدی ۱۲ لیتر و روزانه یک لیتر روغن مصر می‌کند و ما ملت برای ثبت نام آن صف می‌کشیم و پول سپرده می‌کنیم! منطقی نیست که شما را بنزین گران کنید و ما روستایی‌ها و کشاورز‌ها را روز به روز فقیرتر و بیچاره‌تر می‌کنید».

منبع: رویداد۲۴

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین