کد خبر: ۹۳۳۴۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱

پیام‌هایی برای درگذشت جلیل تجلیل

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در پیام‌هایی جداگانه درگذشت جلیل تجلیل را تسلیت گفتند.
پیام‌هایی برای درگذشت جلیل تجلیل
آفتاب‌‌نیوز :

جلیل تجلیل، مترجم، مصحح و استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران متولد ۱۳۱۳، در ۹۰ سالگی بر اثر کهولت سن از دنیا رفت و در پی درگذشت این چهره ماندگار ادبیات فارسی، غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، پیام تسلیتی صادر کرد.

در متن پیام آمده است: «استاد پیشکسوت و چهرهٔ ماندگار ادبیات فارسی، شادروان دکتر جلیل تجلیل، پس از عمری پربرکت و سرشار از تلاش علمی و شاگردپروری و خدمت فرهنگی به دیار باقی شتافت.

او زادهٔ آذربایجان و از دل‌بستگان سخن دل‌انگیز فارسی بود و برای اعتلای زبان و ادب فارسی به جان کوشید. بسیاری از استادان کنونی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌ها افتخار نشستن بر سر درس و بهره بردن از افاضات او را داشته‌اند و از او که شناخته شده به دیانت، تقوا و اخلاق بود، ادب و شیوهٔ معلمی آموخته‌اند.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی درگذشت دکتر جلیل تجلیل را به جامعۀ علمی و دانشگاهی، همکاران و شاگردان او در دانشگاه تهران، به‌ویژه بازماندگان ارجمندشان تسلیت می‌گوید و برای این استاد درگذشته از درگاه پروردگار مهربان آمرزش و آرامش روان آرزو می‌کند.»

همچنین اکبر ایرانی، مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در پیامی نوشته است: «درگذشت دکتر جلیل تجلیل استاد زبان فارسی دانشگاه تهران را تسلیت می‌گویم. ایشان صاحب تألیفاتی چند از جمله معانی و بیان، اسرار البلاغه، تصحیح معیار الاشعار خواجه نصیر طوسی و نقشبند سخن بودند.

زمانی ریاست کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه و یکدوره مدیر گروه زبان فارسی دانشکدۀ ادبیات را برعهده داشتند. اینجانب یک‌سالی در دانشگاه توفیق شاگردی و بهره‌مندی از محضر ادبی ایشان را داشتم.

وی از معدود استادان ادبیات فارسی‌ای که بنده دیده‌ام بود که با لهجۀ شیرین آذربایجانی، ادبیات کلاسیک و متون کهن فارسی را با بیانی مسجع و گاه موزون با لرزش خاصی که در جوهرۀ صدای ایشان مستور بود، همراه با زبان بدن و حرکات دست، به شیوایی تدریس و در مخاطب خود تأثیر می‌گذاشت.

یادش گرامی و روحش قرین رحمت الهی باد.»

برخی از آثار جلیل تجلیل در زمینه‌های تألیف، ترجمه و تصحیح عبارت‌اند از «الغدیر»، «معیار الاشعار خواجه نصیرالدین طوسی»، «برگزیده متون ادب فارسی»، «معانی و بیان»، «جناس در پهنه ادب فارسی»، «نقشبند سخن»، «فنون و صنایع ادبی»، «تحلیل اشعار اسرارالبلاغه»، «مهدی کیست؟»، «شرح مشکلات تاریخ وصاف»، «کتابداری نوین در اسلام».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین