علیرضا کاظمی در گفتگوی ویژه خبری درخصوص اقدامات انجام در جنگ ۱۲ روزه گفت: به ۳۶ مدرسه که در ۱۶ استان درگیر بودند آسیب وارد شده است که تقریبا تمام مدارس تعمیر و بازسازی شدهاند و روند عادی خود را دنبال میکند.
وی با بیان اینکه نگاه به آینده در سه سناریو طراحی شده است، افزود: شرایط را به گونهای پیش بینی کردیم که ممکن است برخی استانها درگیر باشند، برخی استانها شرایط عادی داشته باشند، طبیعتاً در استانهایی که شرایط عادی باشد به دلیل تفویض اختیاراتی که انجام خواهیم داد در اختیار خود استانها قرار خواهیم داد تا به هر شکلی که میتوانند و اگر میتوانند بصورت حضوری مدارس را باز نگه دارند. در مدارس درگیر سناریوهای دیگری طراحی شده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بستر شاد، خوب جواب داده و در ایام کرونا پوشش خوبی داشته است، ادامه داد: طی صحبت با رییس جمهور و وزیر ارتباطات، قول داده شده که این سامانه تقویت شود و در شرایط خاص بتواند نیازهای ما را برطرف کند ولی ممکن است این اتفاق نیفتد.
تهیه ویژهنامه جنگ ۱۲ روزه برای تمام مقاطع تحصیلی
کاظمی با بیان اینکه تجربه خوبی در دوران کرونا داریم، گفت: استفاده از ظرفیت صدا و سیما و راه اندازی مدرسه ایران است. با همکاری شبکه آموزش که معمولا محوریت برنامه ریزی آموزش را در صدا و سیما را برعهده دارد ارتباط خوبی برقرار شده، زیرا صدا و سیما به دلیل پوشش صد درصدی بخشهای مختلفی که در کشور بر عهده دارد به عنوان یک سناریو در نظر گرفتهایم که میتواند در بخشهایی که پوشش ندارد به عنوان برنامه اصلی در نظر گرفته شود و در جاهایی که پوشش دارد به عنوان ظرفیت تکمیلی و تقویتی استفاده شود.
وی با بیان اینکه جای هیچ نگرانی نیست، قطعا اگر سامانه شاد نباشد و حتی در صدا و سیما هم نتوانیم این پوشش را دهیم راههایی پیدا خواهیم کرد و آموزش را در هیچ شرایطی تعطیل نخواهیم کرد افزود: کتابهای درسی معمولا از مهر سال گذشته شروع به چاپ میشود. تقریبا ۹۴۸ عنوان کتاب درسی داریم که ۱۵۸ میلیون تیراژ چاپ میشود و اکنون چاپخانهها در سه شیفت کار میکنند تا بتوانند نیاز مدارس را تامین کنند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تا الان حدود ۷۵ درصد کتابهای درسی در اختیار مناطق قرار گرفته و آماده توزیع و تحویل به دانش آموزان است، ادامه داد: عدد ۲۵ درصد خیلی عدد مهمی نیست طی روزهای آینده سعی میکنیم این عدد افزایش دهیم. چون کتابها چاپ شده امسال نمیتوانیم موضوعاتی درباره جنگ ۱۲ روزه در کتابها بگنجانیم اما ویژهنامه مخصوص برای جنگ ۱۲ روزه برای تمام مقاطع تحصیلی آماده میشود تا به ابعاد مختلف این جنگ بپردازد و برداشت دقیقی از این جنگ به دانش آموزان کشور منتقل شود. از سال تحصیلی آینده قطعا در کتابهای درسی قرار خواهیم داد.
کاظمی درخصوص پوشش بیمهای و خسارت در جنگ ۱۲ روزه گفت: دانش آموزان و همکاران معمولا در آغاز سال تحصیلی تحت پوشش بیمه دانشآموزی و حوادث قرار میگیرند و هر اتفاقی بیفتد دانشآموزان مشمول بیمه حوادث میشوند.
۱۵ درصد کلاسها با معلمان حقالتدریس پر کردهایم
وی با بیان اینکه یکی از مسائلی که خانوادهها نگران هستند ثبت نام دانش آموزان است، افزود: خوشبختانه با تمهیداتی که در شرایط سخت اندیشیده شد و فداکاری معلمان و مدیران به جهت اینکه در شهر تهران در تمام ایام هفته ثبتنام دانشآموزان را انجام میدهند. تا الان حدود ۸۵ درصد دانشآموزان پایه اول ثبتنام کردند و ۹۹ درصد نوآموزان پایه اول ابتدایی غربالگری شده و سنجش بدو ورود را انجام دادهاند و نسبت به سال گذشته تقریبا ۱۰۰ هزار دانشآموز در همین زمان بیشتر ثبتنام کردهاند که اتفاقات خوبی است که در آموزش و پرورش رقم خورده است.
وزیر آموزش و پرورش درخصوص کمبود معلم ادامه داد: آموزش و پرورش همیشه کمبود معلم دارد و بایدم داشته باشد و باید درصدی را با حقالتدریس تامین کنیم، همین الان ۱۵ درصد کلاسها را با حق التدریس نیروهای شاغل، بازنشسته و آزاد پر کردهایم.
کاظمی با بیان اینکه در آموزش و پرورش دو کمبود داریم گفت: کمبود نیروهای کیفیت بخشی و اداری مدارس و دیگری کمبود در کلاس درس و معلم است. حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار معلم برای سال تحصیلی آینده کم داریم که طبق برنامهریزیهای انجام شده برای جذب معلم در سال جدید نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد مثبت شده است. کمبود مدرسه نیز نداریم و همه دانشآموزان در مدرسه حضور دارند اما در فضای استاندارد آموزشی و دستیابی به سرانه استاندارد طبق سند تحول بنیادین، به ازای هر دانشآموز تقریبا ۸.۱ متر مربع باید فضای آموزشی داشته باشیم که الان میانگین ۵.۴ است که فاصله زیادی است و برنامه ششم تکلیفی داده تا بتوانیم به ۶.۱ برسیم که برای این عدد به ۱۴ میلیون متر مربع فضا نیاز داریم.
وی با بیان اینکه رییس جمهور یکی از اولویتهای خود را آموزش و بهداشت کردهاند، افزود: در حوزه آموزش و پرورش وقت گذاری بسیار زیادی داشتند و تا الان بیش از ۳۵ جلسه برگزار کردند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دو سیاست مهم در آموزش و پرورش وجود دارد که رییس جمهور شخصا دنبال میکنند، ادامه داد: کیفیت بخشی به آموزش و پرورش و محرومیت زدایی و نهضت توسعه عدالت آموزشی مرتبط و ناظر به فضا از اهمیت ویژهای برخوردار است که برای آنها برنامهریزی های وسیع انجام شده است، ۷۲۰۰ مسئله فضای آموزشی در سطح کشور شناسایی و برش منطقهای و استانی زده شده، دقیقا در شش محور مدارس کانکسی، مدارس سنگی، مدارس و پروژههای نیمه تمام، مدارس با تراکم بالای ۳۵ دانشآموز، مناطقی که سرانه فضای آموزشی آنها زیر ۲ و ۳ متر است و مدارسی که با استاندارد فاصله دارند تقسیم شدهاند.
کاظمی با بیان اینکه رییس جمهور در سال اول با استفاده از ظرفیتهای مردمی، مسیولیتهای اجتماعی، کمکهای خیرین و دستگاههای دولتی این ۷۲۰۰ مسئله را حل میکنند، گفت: سامانهای تشکیل شده تا تمام مسایل لحظه به لحظه در سطح کشور رصد میشود. تقریبا ۲۱۵۰ پروژه برای آغاز سال تحصیلی و هفته دولت افتتاح میکنیم.
وی با بیان اینکه در شرایط سخت کشور و قبل از شروع سال تحصیلی دو همت بابت سرانه دانشآموزی از سوی سازمان برنامه و بودجه اختصاص داده شده است که در تاریخ آموزش و پرورش سابقه ندارد، افزود: با این مبلغ میتوانیم اتفاقات خوبی را در مدارس روستایی، مدارس محروم و شبانه روزی رقم بزنیم.
وزیر آموزش و پرورش درخصوص کیفیت مدارس ادامه داد: حدود ۲۰ هزار مدرسه غیردولتی داریم و دو میلیون و ۵۰۰ هزار دانشآموز تحت پوشش این مدارس هستند. باز بزرگی از نظام تعلیم و تربیت را این مدارس به دوش میکشند و دولت و آموزش و پرورش سرمایهای را که باید صرف این تعداد دانشآموز کند در مناطق محروم انجام میدهد و به دانش آموزانی که از امکانات کمتری برخوردارند، خدمت میکند. در واقع این نوعی عدالت آموزشی است اما تلاش میکنیم مدارس دولتی به سطح مطلوبی از مدارس غیردولتی برسند.
کاظمی با بیان اینکه مدارس دولتی از تنوع برخوردار هستند، گفت: بسیاری از مدارس دولتی از مدارس غیردولتی جلوترند. ۱۵۰ هزار دانشآموز در مدارس سمپاد تحصیل میکنند که تمام نخبگان ما از این مدارس بلند میشوند. مدارس نمونه که سالانه حدود ۷۰ هزار دانشآموز را ثبتنام میکنند جایگاه بسیار برجستهای دارند. بسیاری از خانوادهها برای ثبتنام در مدارس هیئت امنایی و خوب رقابت دارند.
وی با بیان اینکه مهمترین برنامه رییس جمهور ارتقای کیفیت مدارس دولتی است، افزود: برنامهای با کمک رییس جمهور طراحی شده تا کیفیت مدارس دولتی را با دو کاری که در حال انجام است ارتقا دهیم، ارتقای کیفیت کلاس درس که در قالب آن آموزش ویژه تمام معلمان مدارس دولتی، آشنایی معلمان با روشهای جدید و نوین و فعال یاددهی و یادگیری، تغییر در چیدمان کلاس و ارتقای تجهیزات و فناوریهای کلاس درس انجام شود، و دیگری ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهیست تا مدیران مدارس دولتی به یک سطح کیفیت برسانیم. اگر دو مولفه در یک مدرسه دولتی به استانداردهای خود برسد کیفیت در مدرسه رشد میکند. معلمی که برخوردار از دانش، مهارت و تواناییهای لازم باشد و کلاسی که امکانات لازم را برای بهره وری داشته باشد و مدیری که بتواند از تمام ظرفیتهای موجود استفاده کند و دانش برنامهریزی و تحلیل شاخصها و دانش برنامه حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب را طراحی کند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هفته گذشته ۴۰۰ مدرس کشوری در مشهد و در شرایط جنگی دوره آموزشی را گذراندند، ادامه داد: تا قبل از آغاز سال تحصیلی تمام معلمان را آموزش میدهیم، همین الان هم شکل جدیدی از ارتقای توانمندی های معلمان را در قالب اجتماعات یادگیری طراحی کردهایم به گونهای که معلمان هم پایه، در یک منطقه در یک گروه به یکدیگر متصل شوند و با نگاه از هم آموزی، به هم آموزی و با هم آموزی تجربیات را به اشتراک بگذارند.
کاظمی در خصوص افت تحصیلی گفت: کیفیت تابعی از متغیرهای متعدد از جمله معلم، انگیزه معلم، تجهیزات و امکانات کلاسی است که با برنامهریزی های انجام شده میتوان در جهت رشد قدم برداشت. در کیفیت بخشی هدف ارتقای سطح تحصیلی است، سال گذشته طرحی در دوره ابتدایی به نام حامی پیاده شد که مشمول دانشآموزان نیازمند به تلاش بیشتر بودند یعنی دانشآموزان در ارزشیابی توصیفی نیازمند به تلاش بیشتر بودند. حدود ۸۰۰ هزار دانشآموز در نوبت اول نیازمند به تلاش بودند که برای آنها کلاسها و برنامههای ویژه گذاشته شد و در نوبت دوم ۴۰۰ هزار نفر بهبود پیدا کردند و برای ۴۰۰ هزار نفر دیگر در تابستان برنامه داریم. در دوره متوسطه و آزمونهای نهایی معمولا نگرانیهای جدی وجود دارد که برنامههای مفصلی داریم.
وی اظهار کرد: افت کیفیت مسئلهای است که صرفا به آموزش و پرورش برنمیگردد و بخشی به مسایل خانوادگی و فضای جامعه و ... مربوط است اما ما به سهم خودمان کارها را انجام میدهیم تا رشد محقق شود اما لازم به ذکر است در دوسال گذشته میانگین معدل دانشآموزان رشد قابل ملاحظهای داشته است.