در پژوهشی که توسط محققان کشورمان انجام شده است، نقش ویتامین D در کاهش اختلال روانشناختی «کمتوجهی/ بیشفعالی» در کودکان مورد مطالعه قرار گرفته است. به گزارش ایسنا، در این پژوهش ۸۵ نفر از دانشآموزان ۶ تا ۱۳ ساله مبتلابه اختلال کمتوجهی/بیشفعالی مراجعهکننده به مرکز روانپزشکی خورشید وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، براساس تشخیص پزشک فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، وارد مطالعه شده و در دو گروه (مداخله و بدون مداخله)، بهمدت سه ماه تحت درمان مکمل ویتامین D قرار گرفتند. در این تحقیق قد و وزن کودکان اندازهگیری و ثبت شد. ظرفیت آنتیاکسیدانی، مالون دیآلدیید (ترکیبی برای اندازهگیری استرس در فرد) و آنزیمهای کاتالاز و گلوتاتیون (نوعی آنتیاکسیدان) نیز در دو گروه اندازهگیری شد.
نتایج این پژوهش نشان داد که پس از مداخله در گروه دریافتکننده ویتامین D در مدت سه ماه، توانایی آنتیاکسیدانی افزایش مییابد. این نتایج نشان میدهد که با افزایش ظرفیت آنتیاکسیدانی در بدن و همچنین کاهش مالون دیآلدئید، بدن بهطور موثرتری با استرس مقابله میکند. هرچند در این تحقیق تغییر چشمگیری در کاتالاز و گلوتاتیون ایجاد نشده است. با توجه به بهبود وضعیت آنتیاکسیدانی در بدن به دنبال استفاده از مکمل ویتامین D، به نظر میرسد مصرف این ویتامین میتواند به بهبود مشکلات روانشناختی نظیر کمتوجهی/ بیشفعالی کمک کند.