یک کارشناس آموزش با اشاره به کاستیهای موجود در امور آموزش و پرورش گفت: آنقدر خیرین مدرسه ساز وارد میدان شدند و دست گدایی دراز کرده ایم که دولت خوشش آمده و عادت کرده است.
محمدرضا نیک نژاد کارشناس آموزش، درباره عدم ثبت نام ۷۹۰ هزار دانش آموز در سال تحصیلی جدید، گفت: ارزیابیهای پیش از آن نشان داده که بخش بزرگی از آنها به دلیل درگیریهای اقتصادی و حساسیتهای اجتماعی و همچنین عدم وجود مدرسه در برخی مناطق، به ویژه برای دختران که بخش بزرگی از این آمار را تشکیل میدهند، بازمانده از تحصیل هستند. این موارد باعث شده که در سال تحصیلی جدید ثبت نام نکنند.
وی ادامه داد: متأسفانه هر سال این آمار در طی سال تحصیلی نیز بیشتر میشود. البته این برای مناطق حاشیهای کلانشهرها یا مناطق نابرخوردار در استانهای مختلف مانند روستاها و شهرهای کوچک است. بخش قابل ملاحظهای هم بچههایی هستند که درس را برای زندگی کنونی و آینده شان اقناع کند. ولی باید گفت مهترین دلیل اقتصادی است.
این کارشناس درباره راهکاری که آموزش و پرورش در این زمینه باید پیاده کند گفت: حتما راهکار وجود دارد. مگر میشود وجود نداشته باشد؟! متأسفانه بیشترین ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل را در دوره دبیرستان و متوسطه اول و دوم داریم. اگر رفع موانع اقتصادی باشد شاهد چنین ترک تحصیلی نیز نخواهیم بود.
وی در ادامه تصریح کرد: طبق قانون اساسی و معاهدات بین المللی و دستاوردهای آموزشی که در کشورهای آسیایی (سنگاپور، ژاپن و کشورهای عربی) اجرا میشود، وظیفه دولت فراهم کردن آموزش رایگان برای دانش آموزان است. اما متأسفانه مسئولین پیگیری نمیکنند که چرا این تعداد ار داشن اموز بازمانده از تحصیل هستند و ثبت نام نکرده اند؟! اگر ریشه اقتصادی است، وظیفه دولت و حاکمیت که مسأله اقتصادی را به طور نسبی حل کند.
نیک نژاد اضافه کرد: در ژاپن خانوادههایی که به لحاظ اقتصادی محرومیت دارند و نمیتوانند فرزندان خود را به مدرسه بفرستند دولت این کشور خانواده را حمایت مالی برای تحصیل دانش آموز میکند و این حمایت تا زمانی ادامه دارد که دانش آموز به مدرسه برود. ایران نیز میتواند چنین اقدامی را انجام بدهد.
وی افزود: طبق برآوردهای سازمان مردم نهاد، سه میلیون دانش آموز بازمانده از تحصیل داریم. شاید این دو آمار با هم منافاتی نداشته باشند شاید یکی در کل مقاطع و دیگری فقط آمار امسال باشد. باید ترک تحصیل و عدم ثبت نام هر کدام علت یابی شود. اگر مساله اقتصادی است که حمایت اقتصادی صورت بگیرد. نبود سرویس مدرسه بخش مهمی از دانش آموزان روستای ما را بازمانده از تحصیل میکند. بنا به شرایطی که هر روستا نمیتواند یک مدرسه داشته باشد چند روستا را در نظر گرفته اند و یک مدرسه ابتدایی و متوسطه اول و دوم در یک روستا قرار داده اند. عموما این بچهها که از روستاهای خود به روستای مدرسه میخواهند بروند مساله ایاب و ذهاب را دارند که وظیفه آموزش و پرورش این ایاب و ذهاب را سامان بدهد.
وی اظهار کرد: آنقدر خیرین مدرسه ساز وارد میدان شدند و دست گدایی دراز کرده ایم که دولت خوشش آمده و عادت کرده است. نباید به این شکل باشد. باید مسئولیت به سمت دولتها و حاکمیتها برود. مالیات برای چه گرفته میشود، باید آموزش و پرورش سرویس مناسب به دانش اموزان بدهد. حق بچه هاست که درس بخوانند.
نیک نژاد در ادامه با اشاره به کمبود معلم در سال تحصیلی جدید داریم اضافه کرد: ظاهرا ۱۷۶ هزار نفر کمبود نیرو داریم. افراد را مانند بسیجیهای دوره جنگ جذب میکنند و سه، چهار ماه آموزش میدهند که مساله کیفیت معلم را خواهیم داشت. شاهد بودم برای فرد ۸۰ ساله پیامک دعوت به کار فرستاده بودند.
وی خاطرنشان کرد: ما معلمها بعد از بر سر کار آمدن رها شدیم و طی آزمون و خطا روندی را به دست آوردیم و آن روند الزاما درست نیست. این وظیفه دولت است که افرادی که جذب معلمی میشوند را آموزش بدهد و پایش مداوم داشته باشد و حتی گزینش انجام شود. گاهی فرد مشکل روحی و روانی دارد، اما معلم شده است. باید در حین کار نظارت داشت که اگر چنین مسائلی پیش آمد یا مداوا شود یا سراغ شغلی برود که متناسب با شرایطش است.
این کارشناس تصریح کرد: ظاهرا ۱۷۶ هزار نفر کمبود معلم داریم که وزیر گفته جبران کردیم، اما اینکه چطور جبران شده مهم است/ جذب معلم بازنشسته بود؟! اگر بازنشسته توان داشت و اگر نیازش برطرف میشد، چرا باید بازنشسته میشد؟ عموما تا ۳۵ سالگی اضافه خدمت میکردند. اما بازنشسته میشوند تا کمک خرج دیگری داشته باشند.