کد خبر: ۹۴۰۰۳
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۸۸ - ۲۳:۱۲
در ماه‏های بهمن و اسفند؛

اتاق بازرگانی با توپ پر می‏آید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نشست مطبوعاتی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران درباره چهار ‌نمایشگاه تخصصی بین‌المللی در بهمن و اسفند ماه سال‌جاری با حضور معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، جمعی از مسؤولان اجرایی برپایی این نمایشگاه‌ها و خبرنگاران رسانه ها در محل اتاق ایران برگزار شد. 

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، «مهدی فاخری» در این نشست با اشاره به برنامه‌های اتاق ایران برای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی گفت: اتاق ایران در نظر دارد چهار ‌نمایشگاه تخصصی بین‌المللی را برای اولین بار در بهمن و اسفند امسال برگزار کند که دو ‌نمایشگاه «توانمندی‌های تشکل‌های صادراتی» و «صدور خدمات» را از 27 تا 30 بهمن و دو نمایشگاه «حلال» و «انرژی‌های تجدیدپذیر» را از 11 تا 14‌ اسفند ماه برگزار خواهد کرد. 

معاون بین‌الملل اتاق ایران با تأکید بر اهمیت نقش تشکل‌ها در توسعه اقتصادی کشور گفت: حدود 500‌تشکل در کشور فعال هستند که از این تعداد 82‌تشکل در اتاق ایران و 400‌تشکل در خارج از اتاق ایران ثبت شده‌اند. 

وی افزود: این تشکل‌ها توان تولیدی و صادراتی کشور را به نمایش می‌گذارند و از 10‌کشور اروپایی، آسیایی و آمریکای لاتین هیأت‌هایی برای شرکت در نمایشگاه «توانمندی‌های تشکل‌های صادراتی» ابراز آمادگی کرده‌اند. 

فاخری با اشاره به حضور مطلوب تشکل‌های صنعتی در نمایشگاه‌ تشکل‌های صادراتی خاطر‌نشان کرد: تاکنون به غیر از اتحادیه گل‌و‌گیاه‌و‌میوه‌و‌صیفی‌جات، عمدتاً تشکل‌های صنعتی و خدماتی در این نمایشگاه، حضور پیدا کرده‌اند. 

وی سپس به موضوع «نمایشگاه صدور خدمات» پرداخت و تصریح کرد: طبق تقسیم‌بندی سازمانWTO در بخش خدمات 11 ‌گروه و 155‌زیر‌گروه وجود دارد. 

وی افزود: تاکنون متولی ویژه‌ای برای امر صادرات خدمات در کشور نداشته‌ایم و وزارت بازرگانی بیشتر متولی تجارت کالا بوده است و در این نمایشگاه بخش خدمات بانکی، بخش ساختمان‌ و ‌خدمات فنی و مهندسی حضور خواهند داشت. 

معاون بین‌الملل اتاق ایران در ادامه از حضور کنفدراسیون صادرات، انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی، بانک‌های خصوصی و دولتی، شرکت‌های بیمه، شرکت‌های خدمات انرژی، ساختمان و گروه‌های مشاوره‌ای در نمایشگاه «صدور خدمات» خبر داد. 

وی با اشاره به تأمین 45‌درصد از تولید ناخالص ملی کشور از بخش خدمات یادآور شد: خدمات از بعد داخلی و از بعد پیوستن ایران به سازمان WTO حائز اهمیت است. 

فاخری با اشاره به برگزاری «نمایشگاه انرژی‌های تجدیدپذیر» گفت: انرژی‌های تجدیدپذیر از اولویت‌های دولت است و دولت سیاست‌های حمایتی را در این باره در نظر گرفته است. 

وی افزود: بخش خصوصی در حوزه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر پیش‌قدم شده است و در راستای توسعه ادبیات در این حوزه تلاش خواهد کرد. 

وی از حضور نمایندگانی از سازمان ملل، طرح کلمبو، آژانس‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و اعضای سازمان اکو در این نمایشگاه خبر داد. 

فاخری سپس از برگزاری نمایشگاه «حلال» در حوزه‌های غذا، دارو، لوازم آرایشی و بهداشتی و خدمات حلال خبر داد و تصریح کرد: نمایشگاه و همایش حلال با همکاری بانک توسعه اسلامی برگزار خواهد شد و 11‌کشور برای حضور در این همایش ابراز تمایل کرده‌اند که این امر برای دولت و بخش خصوصی حائز اهمیت است. 

وی با اشاره به حجم 600 ‌میلیارد دلاری صادرات محصولات و خدمات حلال در جهان یادآور شد: ترکیه و مالزی در این امر پیش‌قدم بوده‌اند و ایران نیز باید اقدامات لازم را در این خصوص ساماندهی کند.
معاون بین‌الملل اتاق ایران تصریح کرد: در بحث حلال متولی ویژه‌ای در دولت وجود ندارد و وزارت بهداشت و وزارت کشاورزی هر کدام به نحوی در این امر دخیل هستند اما تجارب حلال نیازمند پشتوانه قانونی، حمایت دولت و فعالیت بخش خصوصی است. 

وی با اشاره به نتایج نمایشگاه «غذای حلال» در سال گذشته گفت: نمایشگاه سال گذشته در سطح ملی و فقط در حوزه غذا بود، اما نمایشگاه امسال در سطح بین‌المللی و در حوزه غذا، دارو، لوازم بهداشتی و خدمات حلال است. 

فاخری در پاسخ به پرسشی در مورد «میزان مشارکت زنان در نمایشگاه‌ها» ابراز کرد: تا این لحظه تشکلی از زنان برای حضور در نمایشگاه اعلام آمادگی نکرده است؛ با توجه به دعوت اتاق از شورای بانوان بازرگان برای حضور در این نمایشگاه و نیز وجود شرکت‌های موفق با مدیریت زنان، شرکت در این نمایشگاه‌ها می‌تواند برای معرفی فعالیت‌هایشان مفید باشد. 

وی همچنین درباره میزان حمایت بخش دولتی از برگزاری نمایشگاه‌ها تصریح کرد: در برگزاری نمایشگاه‌ها به‌طور خاص و در بحث‌های صادراتی به‌طور عام، تعامل خوبی با سازمان توسعه تجارت داشته است و این سازمان از دو طریق ارائه تسهیلات در واگذاری فضا و تأمین بخشی از هزینه‌های شرکت‌کنندگان خارجی در برگزاری نمایشگاه‌ها همکاری می‌کند و تاکنون حمایت‌های اخلاقی، اداری و مالی خوبی با اتاق داشته است. 

فاخری در پاسخ به سؤالی درباره «میزان حضور تشکل‌های صنعتی» توضیح داد: تشکل‌های صنعتی حضور خوبی داشته‌اند و عمده شرکت‌کنندگان نمایشگاه‌ها، شرکت‌کنندگان صنعتی و خدماتی بوده‌اند، البته برخی شرکت‌های صنعتی به‌صورت جداگانه ابراز علاقه‌مندی به حضور در نمایشگاه کرده‌اند که ترجیح می‌دهیم از طریق تشکل حضور یابند، اما اگر تشکل موافقت کند، اتاق نیز می‌پذیرد. 

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران درباره آمار بازدید از نمایشگاه‌ها نیز اذعان کرد: تلاش کرده‌ایم نمایشگاه‌ها جنبه بین‌المللی داشته باشند، همچنین اعلام مشارکت کشورهای غیر‌مسلمان در نمایشگاه حلال می‌تواند نشان‌دهنده موفقیت آن باشد و در این راستا از مشاوره کلیه تشکل‌های درگیر بهره گرفته‌ایم. 

وی به موضوع میزان مشارکت تشکل‌ها نیز پرداخت و گفت: تأکید اول بر روی تشکل‌های عضو اتاق بوده است، بعضی تشکل‌ها، نمایشگاه تخصصی خود را دارند که تا حدی بر روی میزان مشارکت آن‌ها در این نمایشگاه تأثیرگذار بوده است، اما اگر در مسیر تشکل‌گرایی بخواهیم فعالیت کنیم، باید با سازمان توسعه تجارت در مورد عناوین و نحوه برگزاری نمایشگاه‌ها مذاکره شود. 

وی افزود: برخی تشکل‌ها اگر حمایت مالی از آن‌ها صورت گیرد، حضور پر‌رنگ‌تری خواهند داشت، اما اتاق در این دوره توان تأمین مالی از تشکل‌ها را نداشت و امیدواریم دست‌آوردهای این نمایشگاه‌ها بتواند باعث حمایت‌های آتی از تشکل‌ها برای حضور در نمایشگاه‌ها شود. 

فاخری در پاسخ به سؤال دیگری درباره «میزان تأثیرگذاری نمایشگاه حلال در ارتقای جایگاه ایران در بازارهای جهانی»، خاطر‌نشان کرد: در برگزاری این نمایشگاه مؤسسه استاندارد و وزارتخانه‌های صنایع‌و‌معادن، بهداشت و جهاد‌کشاورزی همکاری خوبی داشته‌اند. در بعد امکانات صادراتی غذای ایران باید تبلیغ کیفیت کالا کنیم و دولت باید سیاست‌هایی برای افزایش مشارکت در این نمایشگاه‌ها اتخاذ کند. 

وی با اعلام این‌که «قانون و متولی دولتی مشخصی در بحث حلال وجود ندارد» تأکید کرد: باید ابتدا قانون‌گذاری و منسجم‌کردن فعالیت‌ها در مجلس و دولت صورت گیرد تا اتاق بتواند به‌عنوان حامی بخش خصوصی فعالیت‌های خود را ادامه دهد. 

«داوود آدینه» دبیر ستاد برگزاری نمایشگاه‌های توانمندی صادراتی تشکل‌ها و توانمندی صادرات خدمات فنی- مهندسی ضمن اعلام برگزاری همزمان این دو نمایشگاه از 27‌تا‌30 ‌ بهمن ماه سال‌جاری اظهار کرد: اطلاع‌رسانی از برگزاری نمایشگاه‌ها در رسانه‌ها بسیار مهم است تا به این ترتیب افرادی که در حوزه‌های مرتبط فعال هستند، بهتر مطلع شوند. 

«سیدعلاءالدین قاسمی» دبیر ستاد اجرایی نمایشگاه حلال نیز یادآور شد: «حلال» بخش اعظمی از تجارت جهانی را پوشش داده است و برند حلال می‌تواند نقش عمده‌ای از تجارت جهانی مواد غذایی را بر عهده گیرد. 

وی با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها، بهترین راه برای رسیدن به اهداف اقتصادی را انتقال پیام عنوان کرد. 

«برمکی» مجری نمایشگاه و همایش انرژی‌های تجدیدپذیر نیز در سخنانی در این نشست مطبوعاتی تصریح کرد: ایران یک کشور نفتی و از بزرگترین تولید‌کنندگان نفت جهان است، اما نباید نسبت به سایر منابع انرژی در کشور بی‌تفاوت باشیم. 

وی تأمین انرژی را مسأله‌ای مهم برای هر کشوری عنوان کرد و گفت: مصرف بیشتر انرژی در هر کشور نشان‌دهنده شکوفایی صنعت و اقتصاد آن کشور است. 

به گفته برمکی ایران با وجود داشتن منابع سرشار نفتی نیازمند توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر نیز است و لازم است که بخش خصوصی هم وارد این عرصه شود. 

وی در این باره گفت: اتاق بازرگانی ایران ورود به عرصه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را آغاز کرده است و حمایت‌های مالی و سیاسی خوبی هم از بخش دولتی داشته‌ایم. 

به گفته مجری نمایشگاه و همایش انرژی‌های تجدیدپذیر، در این بخش تنها به بحث تجاری و اقتصادی موضوع توجه نشده بلکه از بخش‌های دانشگاهی هم درخواست شده است تا دریافت‌های خود را از بحث انرژی‌های تجدیدپذیر به این نمایشگاه عرضه کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین