کد خبر: ۹۴۴۰۴۷
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۴

بازگشت باران به کارون

یک ماه از آغاز سال آبی می‌گذرد و سامانه‌های جهانی هواشناسی پیش‌بینی کرده‌اند حوضه آبریز کارون تا ۱۰ روز آینده اولین بارندگی خود را تجربه می‌کند.
بازگشت باران به کارون
آفتاب‌‌نیوز :

یک ماه از پاییز می‌گذرد و غرب کشور شامل کرمانشاه، کردستان، لرستان و خوزستان حتی یک قطره باران دریافت نکردند.

صاحب یک نخلستان در اهواز حاج عبدالله می‌گوید که «چشممان به آسمان است و منتظر رحمت خدا هستیم».

حالا یک مدل جهانی معتبر هواشناسی موسوم به ECMWF پیش‌بینی کرده که طی ۱۰ روز آینده سامانه‌ای، باران را به حوضه آبریز کارون بزرگ و کرخه می‌آورد.

بارندگی این سامانه در شهر اهواز ممکن است به آبگرفتگی معابر منتهی شود.

سال گذشته علی‌رغم بارندگی خوب در ایران سد‌های حوضه کارون ۲.۷ میلیارد مترمکعب یعنی چیزی معادل نیاز شرب ۳۰ میلیون نفر کمتر باران دریافت کردند.

حداکثر بارندگی تجمعی سامانه پیش‌رو طی ۱۰ روز آینده در حوضه کارون به ۳۰ میلیمتر می‌رسد. این میزان یعنی روی ۸ مترمربع زمین یک بشکه ۲۲۰ لیتری آب ریخته شود.

پیش‌بینی هواشناسی به دلیل دخالت متغیر‌های زیاد یکی از سخت‌ترین فعالیت‌های علمی دنیاست که اخیراً هوش مصنوعی به آن راه‌یافته است.

محقق هواشناسی شهریار راستیه اعتقاد دارد که هوش مصنوعی توانایی کمک به پیش‌بینی هواشناسی را ندارد، زیرا اطلاعات مدام در حال تغییر هستند و امکان یادگیری ماشین عملاً ممکن نیست.

اما استاد دانشگاه رحمان رضوی می‌گوید که هوش مصنوعی نه‌تن‌ها اطلاعات را یاد می‌گیرد، بلکه رویه‌ها را هم فهم کرده و به‌واسطه همین ویژگی می‌تواند انقلابی در علم پیش‌بینی هواشناسی رقم بزند.

توسعه استفاده از ابزار‌های هوش مصنوعی در مراکز پیش‌بینی و مدیریت منابع آب ایران از جمله سازمان هواشناسی و وزارت نیرو راهکاری است که اندیشکده حکمرانی شریف آن را پیشنهاد داده است؛ این اندیشکده جذب نخبگان هوش مصنوعی و گسترش چارت این مراکز به منظور تجهیز به هوش مصنوعی را امری ضروری می‌داند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین