کد خبر: ۹۴۵۹۳
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۸:۴۵
مهمانپرست در گفت و گوی هفتگی؛

رویکرد ارسال پرونده به شورای امنیت درست نیست

در مسئله افغانستان، غرب رویکرد مناسبی نداشته است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهمان پرست در مورد این كه آیا ایران در روابطش با این كشورها تجدید نظر نمی‌كند گفت: ما از تاریخ و فرهنگ و اعتقادات مشتركی برخورداریم فرصتها و زمینه‌های بسیاری میان كشورهای منطقه وجود دارد در رویكرد منطقه‌ای منافع مردم منطقه و صلح و آرامش تامین خواهد شد.

وی همچنین در مورد حضور ایران در نشستی با حضور كشورهای فعال در غنی سازی اورانیوم در مانیل برگزار می‌شود گفت: به بحثهایی كه منجر به تامین حقوق هسته‌ای صلح‌آمیز كشورها می‌شود رویكرد مثبتی داریم و می‌تواند موثر باشد. همه‌ی كشورها باید در جهت تامین منافع ملی خود و در چارچوب توانایی و امكاناتشان اقدام كنند.

یكی از خبرنگاران پرسید: ضرب‌الاجل ایران به غرب برای تامین سوخت رآكتور تهران به پایان رسیده است آیا ایران غنی‌سازی خود را آغاز می‌كند؟ سخنگوی دستگاه دیپلماسی كشورمان پاسخ داد: با توجه به این كه این رآكتور در جهت اهداف انسانی و حل مشكل بیماران زیادی فعالیت می‌كند بحث تامین سوخت آن همچنان در دستور كار است امیداریم با رویكرد واقع بینانه به طور مناسبی این سوخت آماده شود و رویكرد واقع بینانه كشورها منجر به تعامل سازنده شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد این كه آیا ایران تولید سوخت را آغاز می‌كند گفت: قرار شد خبرهای خوش را بعدا آقای احمدی‌نژاد بدهد.

مهمان‌پرست در توضیح رایزنی ‌ها در حاشیه‌ی اجلاس داووس با مقامات برزیلی و فرانسوی گفت: گفتگوهای مستمری با دوستانمان انجام می‌شود كه همه‌ی اینها نشان دهنده‌ی علاقه‌ی كشورهایی است كه برای حل مشكل تامین نیازهای سوخت هسته‌ای برای كشورهای مختلف تحركات دارند. تحركات در این زمینه صورت می‌گیرد. امیدواریم رایزنی ‌ها به نتایج مثبتی برسد و حقوق هسته‌ای كشور ما به نحو مطلوبی تامین شود.

یكی دیگر از خبرنگاران پرسید: رئیس سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا گفته است كه 1+5مسائل مربوط به ایران را در اختیار شورای امنیت قرار داده است موضع شما در این رابطه چیست؟

مهمان‌پرست پاسخ داد: مسائلی مربوط به فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ما باید در چارچوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دنبال شود معتقدیم جایگاه قانونی برای پیگیری این مساله در شورای امنیت وجود ندارد. این رویكرد را رویكرد درستی نمی‌دانیم.

وی همچنین در مورد حضور و دستگیری دو دیپلمات آلمانی در حوادث روز عاشورا كه پیش از این از سوی وزارت اطلاعات اعلام شده بود گفت: مسائلی كه پس از مراسم عاشورا و وضعیت برخی از افرادی كه بازداشت شده بودند توسط مسوولان پیگیری شده است. نسبت به بررسی وضعیت برخی از افرادی كه از پوشش دیپلماتیك برخوردار بوده‌اند و احراز هویتشان اقدام شده است. اگر مشكلی هم در نوع فعالیتشان بوده است توسط دستگاههای مسوول در دست بررسی است.

وی در مورد این كه آ‌یا به دلیل این موضوع در روابطتان با آلمان تغییر می‌دهید گفت:موضوع كاهش یا افزایش روابط با كشورهای دیگر جزو وظایف اصلی دستگاه سیاست خارجی است و دائما در حال بررسی است. اگر در مورد نیاز به تغییر جهت و روابط بود با مشورت با ارگانهای مختلف در دستور كار قرار می‌گیرد.

وی همچنین در مورد پیگیری كاهش روابط با انگلیس كه از سوی مجلس اعلام شده بود نیز گفت: این موضوع در دست بررسی است.

مهمان‌پرست همچنین در مورد واكنش هیلاری كلینتون به رویكرد چین در قبال ایران آن را مساله جدیدی ندانست و گفت: موضوع دانش هسته‌ای برای فعالیت هسته‌ای در ایران بومی شده است. و این كاملا در چارچوب حقوق ما به عنوان عضو آژانس و معاهده‌ی ان ‌پی تی است تصمیم‌گیریها و اظهاراتی كه در جهت نقض حقوق ما باشد را درست تلقی نمی‌كنیم.

استفاده از روشهای تهدید و فشار به هیچ كشوری را كارآمد نمی‌دانیم. هر نوع اقدامی كه در این جهت صورت گیرد نمی‌تواند مانع ما برای دسترسی به حقوق اساسی ملتمان شود و ما راهمان را ادامه خواهیم داد.

وی همچنین درمورد طرح موضوع تحریم بنزین علیه ایران آن را طرحی شناخته شده برای مردم ایران به بهانه‌ی فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ایران دانست و گفت: ما همواره در طول 31 سال پس از پیروزی انقلاب همواره با این تحریمها روبرو بوده‌ایم در حالی كه آن زمان بحث فعالیتهای هسته‌ای اصلا مطرح نبود. این نشان می‌دهد كه آنها به عنوان یك ابزار برای فشار سیاسی به كشورها از این مسائل استفاده می‌كند.

مهمان‌پرست همچنین در مورد فعال سازی دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه و رویكرد این وزرات خانه در سال جدید میلادی نیز گفت:‌ دیپلماسی فعالی در جهت گسترش هر چه بیشتر روابط و شناسایی فرصتهای همكاری، استفاده از ظرفیتهای موجود بین كشورمان و سایر كشورها با اولویت كشورهای همسایه و منطقه‌ای و پیدا كردن زمینه‌های بیشتر برای توسعه‌ی همكاری با همه‌ی كشورهایی كه علاقمند به همكاری هستند داریم و این دیپلماسی در سال آ‌ینده پررنگ‌تر خواهد بود.

مهمان‌پرست در مورد این كه چرا لغو روادید آذربایجان یك طرفه بوده است گفت: معتقدیم برای تسهیل روابط بین كشورهای همسایه، نزدیك و دوست كه ظرفیتهای زیادی برای همكاری دارند باید اقداماتی انجام داد كه یكی از آنها مربوط به تسهیل در رفت و آمد اتباع می‌شود. از روز گذشته با حضور آقای قشقاوی، معاون كنسولی وزیر خارجه‌ رسما اعلام لغو روادید یك طرفه برای اتباع آذربایجان اعلام كردیم. امیدواریم سبب تسهیل رفت و آمد شود و به مسائل همكاریها بیشتر توجه شود.

مهمان‌پرست در پاسخ به پرسشی مبنی بر این كه چه اقداماتی برای برخورد با اقدام دیپلمات آرژانتینی برای خروج اشیاء قدیمی و باستانی انجام داده است گفت: در مورد اشیاء باستانی كه دیپلمات آرژانتینی كه قصد خروج آن را از كشورمان داشته است مسوولان مربوطه آن را پیگیری خواهند كرد و اگر اقدام خلاف و جرمی هر فردی مرتكب شود توسط دستگاه مسوول به آن رسیدگی می‌شود و موضوع اقدام دیپلمات آرژانتینی نیز در این راستا قرار دارد.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اینكه سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی آمریكا اعلام كرده است موضوع معاوضه‌ی سوخت همچنان روی میز قرار دارد اما ایران باید برای اعتماد سازی سوخت را به روسیه و سپس فرانسه بفرستد گفت: همواره اعلام كرده‌ایم كه در این زمینه سه راه وجود دارد. خرید سوخت، طبیعی‌ترین حق ما به عنوان عضو آژانس است و باید این سوخت توسط كشورهایی كه تامین كننده‌ی آن هستند در اختیارمان قرار گیرد و ما نسبت به خرید آن اقدام می‌كنیم.

مهمان‌پرست تاكید كرد: ‌بحث معاوضه‌ی سوخت هسته‌ای به عنوان یك فرصت از طرف جمهوری اسلامی ایران برای این كه كشورهای مقابل اعتماد سازی كنند و اعتماد از دست رفته‌ در بین مردم ما را بازسازی كنند پیشنهاد شده است و نباید برای تامین سوخت هسته‌ای رآكتوری كه اهداف پزشكی دارد و بیش از 850 بیمار محتاج تولیدات دارویی آن هستند شرط و شروط گذاشته شود و از آن به عنوان یك اهرم فشار استفاده شود.

مهمان‌پرست ادامه داد: با این حال بحث معاوضه‌ی سوخت به عنوان یك فرصت پیشنهاد شده است ما همچنان آمادگی داریم این معاوضه انجام شود اما شرایطی كه مورد نظر كشور ماست حتما باید احراز شود آن هم به دلیل عملكرد اشتباه گذشته‌ی برخی كشورها بوده است و عدم توجه به تعهداتی كه تاكنون داشته‌اند نوعی قدیمی و عدم اعتمادبه وجود آورده است . اگر در این رابطه اقدام سازنده‌ای انجام دهند ما حتما از آن استقبال خواهیم كرد.

وی ادامه داد: راه حل دیگر تولید سوخت 20 درصد است. تولید سوخت 20 درصد كاملا جزء حقوق شناخته شده‌ی همه‌ی اعضای آژانس است زیرا تولید این سوخت 20 درصد كاملا در راستای اهداف صلح آمیز است و ارتباطی با اهداف غیرصلح آ‌میز ندارد؛ این حق كشور ماست و توانایی آن هم در ایران وجود دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی كشورمان در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران در مورد سفر ولیعهد قطر به ایران گفت:‌ با توجه به روابط نزدیكی كه بین دو كشور قطر و ایران وجود دارد این سفردر راستای رایزنی‌های مستمر و توسعه‌ی همكاریها در زمینه‌های مختلف صورت می‌گیرد و ولیعهد قطر امروز به ایران سفر می‌كند و طبق برنامه ملاقاتهای مختلفی انجام خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به سفر متكی به اتیوپی و در مورد زمان دیدار تروئیكای نم گفت:‌ ایران به عنوان كشور ناظر در اجلاس سران اتحادیه آفریقا در اتیوپی حضور داشت. با توجه به روابط بسیار نزدیك كه بین ایران و كشورهای آفریقایی وجود دارد و پس از پیروزی انقلاب همواره در دستور كار سیاست خارجی ما بوده است با توجه به این كه اجلاس سران در آن كشور برگزار شد فرصت خوبی برای توسعه روابط بود. یكی از مواردی كه مطرح شد برگزاری اجلاس مشترك بین ایران و كشورهای آ‌فریقایی در تهران است كه بررسی‌های كارشناسی آن در دستور كار قرار گرفته است امیدواریم این اجلاس در نیمه‌ی دوم سال 2010 انجام شود.

وی در مورد فعالیت تروئیكای جنبش عدم تعهد نیز گفت: بین ایران، مصر و كوبا این مساله صحبت شده است امیدواریم با فعال‌تر شدن این تروئیكا نسبت به موضوعاتی كه وجود دارد و تماس‌هایی كه می‌تواند بین جنبش عدم تعهد با سایر كشورها و اتحادیه‌ها صورت گیرد قدمهای موثری برداشته شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر این كه تایلند محموله‌ای را توقیف كرده است كه حامل سلاح از جانب كره شمالی برای ایران بوده است و گزارش آن را به شورای امنیت سازمان ملل داده است گفت: هیچگونه ارتباطی بین این هواپیما و كشور ما وجود ندارد. مقامات تایلندی در گزارش ها به این مساله هیچ اشاره‌ای نكردند.

وی تاكید كرد:‌ اصولا ما نیازی به این چیزها نداریم. با توجه به پیشرفتی كه كشور ما در مسائل نظامی دارد این خبرسازیها را در راستای جنگ نرم می‌دانیم.

یكی دیگر از خبرنگاران افزود: در مورد هواپیمای توقیف شده در تایلند عنوان شده كه گزارش محرمانه‌ی تدوین شده كه قرار است در 11 فوریه بررسی شود این گزارش به شورای امنیت سازمان ملل داده شده.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاكید كرد: اصل مساله بی‌اساس است و هیچ مدرك و سندی دال بر این مساله از سوی هیچ فردی اعلام نشده است مقامات تایلندی نیز چنین چیزی نگفته‌اند. آنچه كه گفته شده منشاء حمل این سلاحها بوده است كه در این رابطه از كشور دیگری نام برده شده است و مقصد آن قطعا جمهوری اسلامی ایران نبوده است. ما نه به آن نیاز داریم و نه این كه این مسائل چیزی است كه در دستور كار ما باشد.

یكی از خبرنگاران پرسید روسیه اعلام كرده است غنی سازی در ایران مشكل پرونده ایران است تا زمانی كه این مساله حل نشود مسائل دیگر حل نمی‌شود این موضع گیری روسها را در كنار غربی‌ها قرار می‌دهد. برخی معتقدند بعضی از قراردادهای ایران با روسها موضوع كاپیتولاسیون را به ذهن می‌آورد. رویكرد شما نسبت به این مساله چیست؟

مهمان‌پرست تاكید كرد‌:‌غنی سازی در ایران از حقوق اساسی ما است و ما به عنوان عضو آژانس برای فعالیت صلح آمیزمان از این حق برخورداریم و این حق مورد تایید حداقل 118 كشور عضو جنبش عدم تعهد و بسیاری از كشورها به صورت جداگانه قرار گرفته است اصرار بر احقاق حق كشورما باعث شده است كه كشورهای دیگر هم برای دسترسی به این سوخت هسته‌ای برای فعالیتهای صلح آمیز و انسانی خود قدم بردارند و در منطقه شاهد این مساله هستیم.

وی ادامه داد: اگر رویكرد كشورهای 1+5 واقع بینانه باشد و به احقاق حق كشورها منجر شود سریعترین راه برای خروج از بن‌بست هایی كه ایجاد می شود خواهد بود. امیدواریم با گفتگوهایی كه انجام شده و در حال انجام است حق هسته‌ای مسلم برای كشورمان به رسمیت شناخته شود.

وی در واكنش به ترور مسوولان حماس در دوبی نیز گفت: این نشانه‌ی دیگری از وجود تروریسم دولتی توسط رژیم صهیونیستی و نقض آشكار حاكمیت ملی كشورهای دیگر توسط این رژیم است. سكوت مجامع مختلف بین‌المللی و كشورها نسبت به این جنایات جای سوال و تعجب دارد و معتقدیم بحث عادی سازی روابط با این رژیم نامشروع چنین نتیجه‌ای خواهد داشت.

وی تاكید كرد:‌ كشورهای اسلامی باید با هشیاری بیشتر نسبت به خطر این رژیم نامشروع برخوردهای لازم را انجام دهند. 

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این كه آمانو اعلام كرده است در مورد معامله‌ی سوخت هسته‌ای با ایران به توافق رسیده‌ایم جزئیات این موضوع چیست؟ گفت: ما همچنان آمادگی خود را برای معاوضه‌ی سوخت اعلام كرده‌ایم. بحثهایی در مورد این كه به چه شكلی شرایط مورد نظر ما احراز شود مطرح شده است. امیدواریم با واقع بینی بیشتر طرفهای مقابل شرایط مورد نظر ما تامین شود و این كار انجام شود و ما نسبت به این مساله خوشبین هستیم.

مهمان‌پرست در ادامه در مورد مذاكرات ایران و عراق و پیگیری توافقاتی كه در سفر وزیر امور خارجه به عراق انجام شد و مسائل مربوط به كمیسیون مختلط گفت: موضوع تشكیل كمیته‌های مورد توافق شده به ترتیب در حال انجام است جلسات پیگیری می‌شود نشست بین معاونان كنسولی وزیران خارجه‌ی ایران و عراق هم تشكیل شد و امور كنسولی و اتباع دو كشور بررسی شد همه‌ی موارد به شكل مناسب و خوبی در دستور كار قرار گرفته و دنبال می‌شود. در آینده شاهد توفیق بیشتر این جلسات خواهیم بود.

وی در مورد بررسی پرونده‌ی كلوتید ریس، تبعه‌ی فرانسوی بازداشت شده در ایران پس از حوادث انتخابات و برخی مسائل در مورد معاوضه وی با یكی از زندانیان ایرانی گفت:‌ این موضوع بحثی قضایی است و توسط مسوولان قضایی در دست پیگیری است. نتیجه‌ این بررسی‌ها اعلام خواهد شد.

وی گفت: طرح مساله معاوضه با چارچوب حقوقی و قضایی تطابقی ندارد و رویكرد درستی نیست؛ حق همه‌ی اتباع ما در خارج از كشور باید محترم شمرده شود ما از حقوق آنها دفاع می‌كنیم و در مورد اتباع بیگناهی كه در كشورهای دیگر داریم و اسیر توطئه‌های آمریكایی برای دستگیری شده‌اند اثبات بیگناهیشان را با قدرت تمام دنبال می‌كنیم و آنها را آزاد خواهیم كرد و ربطی به معاوضه ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش كه وزارت دفاع آمریكا در بیانیه‌ای اعلام كرده است كه توانمندی‌های موشكی ایران به عنوان تهدید تلقی می‌شود گفت: تصور آنها اشتباه است. تلاشهایی كه در جهت ایران هراسی در منطقه صورت می‌گیرد تلاشهای ناكارآمدی است تاریخ نشان داده كه حضور قدرتمند ایران در منطقه موجب پیشرفت، صلح، ثبات و امنیت در منطقه خواهد بود. توانمندی موشكی ایران به عنوان عامل بازدارنده كاملا در جهت ایجاد صلح، ثبات و امنیت برای كشور ما و سایر كشورهای منطقه تلقی می‌شود.

وی همچنین در مورد اجلاس لندن و موضوع مذاكره با طالبان نیز گفت: ما موضوع افغانستان را به عنوان مساله‌ی كاملا جدی در دستگاه سیاست خارجی‌مان دنبال می‌كنیم. ایجاد آرامش و ریشه‌كن كردن مساله‌ی تروریسم و مبارزه با فساد اداری و تولید مواد مخدر نكاتی است كه نه تنها برای افغانستان بلكه برای همه‌ی كشورهای منطقه موثر است. از هر رویكردی كه به ایجاد این شرایط كمك كند استقبال می‌كنیم و برای تحقق آن تلاش خواهیم كرد.

مهمانپرست گفت: معتقدیم رویكردهایی كه توسط كشورهای فرا منطقه‌ای تاكنون در مورد افغانستان اتخاذ شده است رویكرد واقع بینانه نبوده است و به اهدافی كه آنها اعلام كرده‌اند كمك نكرده است.

وی توضیح داد:‌ از زمانی كه آمریكا و كشورهای عضو ناتو نیروهای خود را وارد افغانستان كرده‌اند ادعاهایی كردند. اولین آنها مبارزه با تروریسم بود كه نه تنها ریشه كن نشد بلكه توسعه و گسترش یافت و با رویكرد جدید مذاكره با گروههای افراط گرا در دستور كار قرار گرفت. نه تنها مواد مخدر ریشه كن و محدود نشد بلكه از تولید 200 تن در سال به 9000 تن در سال رسید و مسوولیت مستقیم كنترل این مواد مخدر با كشور انگلیس بود. نه تنها نسبت به بازسازی اقتصاد این كشور اقدام نشد بلكه هزینه‌های فراوانی در جهت رویكرد نظامی در دستور كار قرار گرفت و ادامه این رویكرد اشتباه قطعا نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین