کد خبر: ۹۵۴۶۹
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۱
اختلاف دو متحد استراتژیک بر سر مساله هسته‏ای ایران؛

ایهود باراک: ابزار را به ما بدهید، خودمان کار را انجام می‏دهیم

هیلاری کلینتون: آمریکا همچنان به حل مسالمت آمیز و دیپلماتیک برنامه هسته‏ای ایران متعهد است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب – سرویس بین الملل: وزیر دفاع امریکا که در امریکا به سر می‏برد، دیروز در موسسه سیاستگذاری خاور نزدیک، در واشنگتن، از اختلاف خود با امریکا بر سر برنامه هسته‏ای ایران سخن گفت. هیلاری کلینتون نیز در ملاقات با باراک، بر حل دیپلماتیک و مسالمت آمیز این موضوع تاکید کرد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایهود باراک، وزیر دفاع اسراییل، در خصوص نگرش اسراییل به موضوع هسته‏ای ایران، با تاکید بر این نکته که اسراییل هرگز از امریکا درخواست نکرده است که برای این کشور بجنگد، گفت که در عین حال اسراییل نیازی به هماهنگی در همه امور با امریکا ندارد. وی همچنین معتقد است که اسراییل خود از پس ایران بر می‏آید، البته وی با جمله‏ای این را تلویحا به عدم دخالت سایرین منوط کرد؛ آنجا که گفت: "ابزار را به ما بدهید، ما خود کارمان را انجام می‏دهیم". 

وزیر دفاع اسراییل، درباره تاثیرات برنامه هسته‏ای ایران، آن را به طور کلی چندان مهم ندانست و ادعا کرد که برنامه‏های اتمی ایران تغییر چندانی در منطقه ایجاد نمی‏کند اما از نگاه اسراییل، این موضوع را باید در چارچوب نظم منطقه‏ای و پیامدهای آن در همه جهان مورد بررسی قرار داد. 

در واقع، ایهود باراک، موضوع هسته‏ای ایران را به امنیت جهانی مرتبط دانست و به نظر می‏رسد در راستای ایران هراسی که چند کشور غربی به ویژه ایالات متحده اخیرا در منطقه دنبال می‏کنند، حرکت کرده است. پروژه‎‏ای که با تبلیغات بر استقرار سامانه موشکی ایران در چهار کشور حوزه خلیج فارس آغاز شد و با سفر هیلاری کلینتون به قطر و عربستان، به اوج خود رسید. 

وزیر دفاع اسراییل، در عین حال ضمن این که به این موضوع اذعان داشت که ایران در صورت داشتن بمب اتم، بعید است که از آن در منطقه استفاده ‏کند، تلویحا به تلافی کشورش نیز اشاره کرد. موضوعی که اسراییلی‏ها در جنگ روانی در منطقه همواره از آن سخن گفته‏اند. ضمنا وی نگفت که اسراییل چه نوع تلافی‏ای خواهد کرد. ناگفته نماند که مقامات کشورمان نیز بارها بر این که اسراییل احتمالا بیش از 200 کلاهک هسته‏ای دارد تاکید کرده و خواستار خاورمیانه‏ای عاری از سلاح‏های هسته‏ای شده‏اند. اسراییلی‏ها با این بیانات نیز عملا خود را مسلح به بمب اتم نشان داده‏اند، اما کشورهای غربی هیچگاه به این موضوع توجهی نشان نداده‏اند. 

ایهود باراک، همچنین در سخنان خود، از تصمیمات اوباما درباره تحریم بیشتر ایران حمایت کرد ولی خواستار آن شد که همه گزینه‏ها درباره ایران بررسی شود. وی نیز مانند وزیر خارجه عربستان، تحمل صبر در برابر ایران را نداشت و از تحریم‏های کوتاه و موثر سخن راند. وزیر خارجه عربستان نیز چندی قبل در ملاقات با هیلاری کلینتون، از تحریم‏های کوتاه مدت و موثر در برابر ایران حمایت کرده بود. در عین حال هم باراک و هم سعودالفیصل، هر دو خواهان آن بودند که امریکا باید گزینه‏های جانشین نیز در این خصوص داشته باشد، موضوعی که بسیاری از تحلیلگران آن را مساوی با درخواست حمله نظامی می‏دانند. 

ایهود باراک همچنین علیرغم اذعان به تحولات شدید در ایران، از فروپاشی نظام ناامید شده است. وی این را در سخنانی به وضوح بیان کرد، لذا طبیعی است که از ایالات متحده خواستار تلاشی بیش از تلاش‏های فعلی باشد. در عین حال سخنان باراک نشان داد که اسراییل اساسا موضوع هسته‏ای را بهانه‏ و بازیچه‏ای بیش قرار نداده و بیشتر به دنبال اهدافی چون سرنگونی نظام و فروپاشی ایران است. 

این سخنان وزیر دفاع اسراییل در حالی است که وزارت خارجه امریکا دیروز همچنان بر مساله تحریم بر سر موضوعاتی خاص درباره ایران تاکید کرده بود. وزیر خارجه ایالات متحده امریکا، هیلاری کلینتون، نیز در ملاقات با باراک، بر حل مسالمت آمیز و دیپلماتیک موضوع هسته‏ای ایران تاکید کرد. 

به نظر می‏رسد اختلاف امریکا و اسراییل در برنامه‏ هسته‏ای ایران همچنان حل نشده و این دو کشور همچنان بر مسیرهای متفاوت یکدیگر پافشاری می‏کنند. در عین حال نباید از یاد برد که به هر حال این دو، در نهایت متحد استراتژیک یکدیگر هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۸
0
0
وزیر دفاع اسراییل در آمریکا به سر میبرد نه وزیر دفاع آمریکا
لطفا در دو جا اصلاح کنید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین