آفتابنیوز : آفتاب: ابراهيم جميلي، عضو هيات رئيسه اتاق بازرگاني تهران در گفتوگو با ايلنا ميگويد: با آنكه بيمه نكردن كالاهاي صادراتي مشكلاتي را براي صادركنندگان به وجود ميآورد با اين حال صادركنندگان رغبتي براي بيمه محصولات خود ندارند.
او به ريشهيابي اين موضوع ميپردازد: مهمترين علت اين است كه در ايران فرهنگ بيمه وجود ندارد. اين موضوع تنها درايران اتفاق نميافتد بلكه تمام كشورهاي در حال توسعه با اين معضل روبرو هستند. دليل دومي كه منجر به عدم بيمه كالاهاي صادراتي ميشود، بالا بردن هزينه تمام شده كالاها در ايران است.
در صورتيكه صادركنندگان بخواهند كالاهاي خود را بيمه كنند، قيمت تمام شده كالاها افزايش مييابد. اين در حالي است كه صادركنندگان ايراني بدون بيمه كردن محصولات خود توان رقابت با كالاهاي مشابه خارجي را ندارند. دليل سوم موجود در اين بخش، عدم همكاري شركتهاي بيمه با صادركنندگان است. در صورتي كه صادركنندگان بخواهند محصولات خود را بيمه كنند، بايد بوروكراسي جديدي را پشت سرگذارند كه شركتهاي بيمه آنرا تصويب كردهاند.
جميلي ميافزايد: تمامي اين سه عامل باعث ميشوند كه صادركنندگان به ندرت كالاهاي خود را بيمه كنند. زيرا زمان و هزينه بيمه محصولات براي صادركنندگان مهم است.
در حال حاضر، صندوق ضمانت صادرات ايران، بيشترين حجم بيمه كالاهاي صادراتي را به عهده دارد و شركتهاي بيمه بازرگاني چندان در اين بخش فعال نيستند.
اين صندوق كالاهاي صادراتي را در برابر خطرات سياسي بيمه ميكند.
براي نمونه در صورتيكه خريداران كالاهاي ايراني بخواهند با سوء استفاده از تحريم، وجه آنرا نپردازند اين صندوق خسارت احتمالي را پرداخت ميكند.
با اين حال صادركنندگان ايراني كه توان رقابت با كالاهاي مشابه ساير كشورها به ويژه چين را ندارند، خطراتي چون تحريم و آسيبديدگي كالاها حين حمل را ميپذيرند و از بيمه كالاهاي خود اجتناب ميكنند.