کد خبر: ۹۵۹۴۹
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۶:۴۰
ارزیابی محیط زیست و عمران شهری تهران در سال 88 در گفت و گو با آفتاب؛

آقایی: استمرار عملکرد سال 88 دولت منجر به بحران عمران شهری و محیط زیست در سال 89 می‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - فروزان آصف نخعی: امروز درهمه دنیا بخشی از هزینه‌های ایجاد و توسعه زیرساخت های شهری توسط دولت تامین می شود که همه شواهد وقرائن حاکی از این است که درسال 89 این مساله یکی از نیازهای ضروری شهر تهران خواهد بود ، از این رو با توجه به فرآیند تصویب بودجه کل کشور درمجلس شورای اسلامی ، نمایندگان محترم عنایت ویژه ای باید به این امر بنمایند در غیر این صورت وجود بحران و مشکلات عدیده در این بخش طبیعی به نظر می‌رسد. 

مهندس علی‌رضا آقایی کارشناس ارشد محیط زیست وعمران شهری در گفت و گو با آفتاب با بیان مطلب بالا در باره ارزیابی وضعیت محیط زیست و عمران شهری در سال 88 گفت : این ارزیابی در چند سرفصل قابل ارزیابی است که نخستین آن، سرفصل گسترش حمل ونقل عمومی است اعم از گسترش و توسعه خطوط مترو و یا گسترش خطوط اتوبوس رانی و افزایش ناوگان اتوبوسرانی. همچنین است تکمیل شبکه های شریانی و بزرگراهی شهر تهران من جمله تکمیل اتوبان شهید چمران و افتتاح تونل مترو دربخش جنوبی این بزرگراه، ادامه اتوبان صیاد شیرازی به سوی میدان سپاه، و توسعه بزرگراهی درغرب تهران. 

وی با اشاره به این که سرفصل بعدی ارزیابی عملکرد در سال 1388 بحث تکمیل سیستم مالی و نظام جامع درآمد شهرداری تهران در بخش تجهیز منابع و ایجاد درآمدهای پایدار است که استفاده بهینه از آن‌ها می تواند به تاسیس بانک شهر و تصویب لایحه نظام جامع درآمدهای پایدار شهرداری تهران و لایحه ارزش افزوده املاک و مستغلات در شورای شهر منجر شود اشاره کرد و گفت : همچنین دراین بخش ساماندهی نیروی انسانی و ادغام و ساماندهی شرکت ها و سازمان های شهرداری قابل ذکر است که این مسئله تا پایان خرداد ماه 88 عملیاتی شد و در انتهای سال 88 شرکت ها وسازمان های جدید با اساسنامه های اصلاح شده و ساختار نیروی انسانی اصلاح شده مشغول فعالیت هستند.
آقایی در ادامه سخنان خود محور اصلی درمدیریت شهری درسال 88 را اصلاح فضای زیستی و سکونت شهری ذکر کرد و افزود: این محور در سیاست‌های مدیریت شهری در سال 88 از جمله نوسازی بافت‌های فرسوده شامل بخشودگی عوارض ساخت و ساز دربافت های فرسوده ، اعطای تسهیلات ویژه به مالکان و ساکنان این بافت ها برای تجمیع و نوسازی منازل و املاک خود اجرایی شده است . وی افزود : در همین زمینه می توانم به ارتقای فضای سکونت شهری می توانم با اجرای قانون مدیریت پسماندها شهری که خود بخشی از نظام جامع مدیریت مواد زائد جامد درشهر تهران است اشاره کنم که در افق 5 ساله این نظام جامع باید محقق شود. 

درصد برنامه‌های محقق شده 

مهندس آقایی در ادامه به میزان تحقق سرفصل‌های مربوطه در سال 88 اشاره کرد وگفت : با توجه به رکود ساخت و ساز در شهر تهران و کاهش درآمدهای شهرداری درسال 88 ، متاسفانه برنامه‌هایی که به نحوی وابسته به منابع مالی بوده اند دراجرا با مشکل مواجه شده اند و به همین دلیل دربخش هایی شاهد عدم تحقق اهداف پیش بینی شده هستیم . وی افزود : خصوصا در نوسازی بافت های فرسوده و ادامه شبکه های بزرگراهی در مناطقی که به بافت های ریزدانه و فرسوده برخورد داشته اند مانند ادامه بزرگراه یادگار امام دربخش جنوبی بزرگراه امام علی ، و همچنین طرح های سازمان نوسازی شهر تهران برای مناطق دارای بافت فرسوده با عدم تحقق برنامه مواجه‌اند . 

وی در ادامه با اشاره به این که شبکه حمل ونقل درحوزه مترو نیز به دلیل کاهش اعتبارات و کمک های دولتی و نیز کمبود منابع واعتبارات شهرداری تهران عملکرد این شبکه به کندی پیش می‌رود گفت که درعین حال پیشرفت نیز قابل توجه بوده است . 

طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و چشم‌انداز 89 

مهندس آقایی در ادامه این گفت و گو با اشاره به این که در سال 89 ابلاغ واجرای طرح تفصیلی شهر تهران در چارچوب طرح جامع یکی از اولویت های اصلی مدیریت شهری خواهد بود گفت : گسترش سیستم حمل ونقل عمومی ، با تاکید بر گسترش خطوط مترو و اصلاح عملکرد شبکه اتوبوسرانی و تاکسی رانی یکی دیگر از اولویت های شهرداری تهران است . 

وی با تاکید بر این که درسال 89 با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بخشی از منابع مالی مدیریت شهری باید به جبران افزایش هزینه‌های انرژی اعم از نفت ، بنزین ، گاز ، برق و گازوییل معطوف شود گفت : با توجه به این که بخشی از منابع درآمدی باید در این حوزه ها هزینه شود قطعا مدیریت شهری نیاز به کمک دولت برای جبران این افزایش هزینه ها دارد درغیر این صورت وقوع مشکلات عدیده دراین بخش قطعی است . 

وی افزود : ضمنا تورم احتمالی ناشی از قانون هدفمند کردن یارانه ها دراجرای پروژه های عمرانی و خدماتی شهرداری تاثیر منفی خواهد داشت که مدیریت شهری با برنامه ریزی درجهت کاهش هزینه های جاری و اجرا وپیاده سازی نظام مهندسی ارزش در پروژه های عمرانی و افزایش بهره وری منابع انسانی درجهت کاهش این هزینه ها می تواند اقدام کند .

وی افزود : ضمنا ابلاغ و اجرای طرح تفصیلی در شهر تهران یکی از منابع اصلی درآمدی شهرداری را به چالش خواهد کشید زیرا از این پس شهرداری فقط درچارچوب ضوابط طرح های تفصیلی مجاز به اعطای پروانه ساخت و ساز به متقاضیان خواهد بود و درآمد ناشی از فروش تراکم به عنوان یکی از درآمد های اصلی شهرداری تهران در دو دهه گذشته از منابع درآمدی شهرداری حذف خواهد شد . وی در ادامه گفت : البته با اجرای لایحه ارزش افزوده املاک و مستغلات ، و استفاده بهینه از منابع مالی موجود بخشی از این کاهش درآمدها احتمالا جبران خواهد شد. 

وی در ادامه با اشاره به یکی از شاخص‌های اثبات شده در فرآیند نظام مدیریت شهری یعنی لزوم کمک دولت به شهرداری ومدیریت شهری گفت : امروز درهمه دنیا بخشی از هزینه‌های ایجاد وتوسعه زیرساخت های شهری توسط دولت تامین می شود که همه شواهد و قرائن حاکی است در سال 89 این مساله یکی از نیازهای ضروری شهر تهران خواهد بود ، از این رو با توجه به فرآیند تصویب بودجه کل کشور درمجلس شورای اسلامی ، نمایندگان محترم باید عنایت ویژه ای به این امر کنند در غیر این صورت وجود بحران ومشکلات عدیده در این بخش طبیعی به نظر می‌رسد. 

آقایی در ادامه افزود : مسئله دیگری که در چند سال اخیر در شهر تهران تقریبا به فراموشی سپرده شده بحث آلودگی هوا وآب و خاک بوده که به نظر می‌رسد در سال 89 یکی از اولویت های مدیریت شهری رسیدگی به این حوزه واصلاح نظامات حاکم در این حوزه های سه گانه است . هوا ، آب و خاک به دلیل تمرکز جمعیت و آلودگی ناشی از این مسئله در شهر تهران به یک اقدام فوری برای اصلاح و پالایش نیاز دارد. اجرا وایجاد نظام مدیریت مواد زائد جامد ، تکمیل شبکه فاضلاب ، و کاهش آلودگی ناشی از خودروها بخشی از این طرح است که بخش زیادی از تحقق آن نیازمند همکاری وکمک دولت و بقیه دستگاه های مسئول همچون دستگاه قضایی و قانونگذاری است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین