کد خبر: ۹۹۹۹۰
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۶
در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی به رنگ ارغوان

جلیلی: صدا و سیما را جز مبادی فساد سیاسی در کشور نمی‌دانم

از زمان دوم خرداد یک تصویر سانسور شده از دانشجو ارائه می‌کنند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سردبیر سابق نشریه سوره با بیان اینکه برخی ارزش‌های خبری در صدا و سیما؛ ارزشی نیستند و این رسانه را جز مبادی فساد سیاسی در کشور نمی‌دانم، تاکید کرد: بیشتر فیلم‌های توقیف شده با بودجه دولت یا به سفارش بعضی مدیران آن است. 

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی به رنگ ارغوان در پژوهشگاه فرهنگ ـ هنر و ارتباطات برگزار شد. 

وحید جلیلی(روزنامه‌نگار و سردبیر سابق نشریه سوره) با اشاره به روند فیلمسازی حاتمی‌کیا گفت: فیلم‌های حاتمی‌کیا را می‌توان به دو دسته اجتماعی و دفاع مقدس تقسیم‌ کرد. آژانس، دیده‌بان، از کرخه ‌تا راین در دسته اول و فیلم‌های دیگری در دسته دوم قرار دارند. فیلم به رنگ ارغوان نیز در دسته دوم قرار دارد. فیلم‌های دفاع‌مقدس حاتمی‌کیا از روی حقیقت ساخته می‌شود. 
در این فیلم‌ها سینمای حاتمی‌کیا رسانه‌ای است که واقعیت را بیان می‌کند اما دسته دوم بیشتر از واقعیت مجازی و رسانه‌ای نشات می‌گیرد. 

وی ادامه داد: ‌فیلم‌هایی مانند به رنگ ارغوان و به نام پدر در فضای رسانه‌ای کشور قرار دارد. حاتمی‌کیا در به رنگ ارغوان خودش نبود و از واقعیت مجازی متاثر شده بود. 

جلیلی با اشاره به تصویری که از دانشجویان در این فیلم نمایش داده شده است، گفت: نحوه نشان دادن تصاویر از دانشجویان در کشور یک معضل همیشگی است. متاسفانه در رسانه‌ها و از زمان دوم خرداد یک تصویر سانسور شده از دانشجو ارائه می‌کنند. 

وی ادامه داد: در به رنگ ارغوان نیز تصویری که از دانشجویان نشان داده می‌شود؛‌ یک تصویر فانتزی است البته این نوع نگاه در فیلم به سایر بخش‌ها هم وجود دارد. به طور مثال نیروی انتظامی تصویر خوبی ندارد و تماشاگر با دید نیروی انتظامی؛ یاد فیلم‌های صمد می‌افتد. 

جلیلی با اشاره به نشان دادن نیروهای اطلاعاتی در فیلم‌های سینمایی گفت: باتوجه به ظرفیت و همچنین حوادثی که در طول تاریخ معاصر انقلاب ایران رخ داده است؛ دستگاه اطلاعاتی ایران مورد توجه دستگاه‌های اطلاعاتی دنیا است اما در ایران فیلم‌سازان کمتر به آن توجه کرده‌اند. امروز درون‌مایه دراماتیکی برای فیلم‌سازی در این حوزه وجود دارد که روی آن کار شده است و ما حتی 10 فیلم هم درباره انقلاب اسلامی و شرایط آن نداریم. 

جلیلی ادامه داد: جذابیت نشان دادن نیروهای اطلاعاتی در فیلم؛ یک جذابیت ژورنالیستی است و استقبال تماشاگر به دلیل اطلاعاتی است که فیلم به ما می‌دهد. 

وی گفت: من هنوز هم حاتمی‌کیا را سینماگر انقلاب اسلامی می‌دانم و اگر انتقادی به وی می‌کنم از همین منظر است زیرا معتقدم حاتمی‌کیا در فصل دفاع مقدس از انقلاب اسلامی تاثیر گرفته است. 

وحید جلیلی در ادامه سخنان خود از فضای رسانه‌ای کشور انتقاد کرد و افزود: امروز فضای رسانه‌ای کشور قناس است و در این فضای رسانه‌ای صدا و سیما نیز سهم دارد. صدا و سیما به دلیل تصویر ناقصی که از ایران ارائه می‌کند؛ مقصر است. امروز بعضی ارزش‌های خبری در صدا و سیما اصلا ارزشی نیستند و من صدا و سیما را جز مبادی فساد سیاسی در کشور نمی‌دانم. 

وی ادامه داد: اگر فضای رسانه‌ای کشور کامل بود؛ مطمئن بودم که حاتمی‌کیا خط فیلمسازی‌اش عوض می‌شد زیرا فیلمساز تابع فضای پیرامونی است و اگر فضای پیرامونی را عوض نکنیم هر چقدر که بودجه تزریق شود سودی نخواهد داشت. 

جلیلی درباره سیاست‌های سینمایی در کشور گفت: دیگر مدیریت گلخانه‌ای در حوزه فرهنگ و هنر پاسخگو نیست. 

امروز بیشتر فیلم‌های توقیف شده یا با بودجه دولت ساخته شده یا به سفارش بعضی مدیران دولتی تولید می‌شود. به عنوان مثال حوزه هنری و بنیاد فارابی فیلمی مانند زادبوم را به صورت مشترک سرمایه‌گذاری می‌کنند و بعداز تولید؛ خودشان فیلم را توقیف می‌کنند. 

جلیلی افزود: معاونت سینمایی مدعی است که آمده تا به این وضعیت پایان دهد البته من نمی‌دانم که با اکران فیلم‌هایی مانند صد سال به این سال‌ها که دفاع مقدس را بهانه‌ای برای تعریف و تمجید از حکومت گذشته کرده؛ چگونه هدف به دست می‌آید. امروز باید سینمای ایران به واقعیت خود نزدیک شود نه اینکه در فیلم‌های ایرانی فقط شمال تهران نمایش داده شود و تاریخ ایران در آن قید باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین