کد خبر: ۶۱۲۱۲۴
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
سایت "استرتفورد" در گزارشی به عظمت و قدرت ایران پرداخته است

چرا نمی‌توان ایران را فتح و اشغال کرد؟ چه عواملی ایران را قدرتمند ساخته‌اند؟

ایران یک دژ است که از سه طرف با کوه‌ها و از طرف چهارم با اقیانوس احاطه شده است و دارای بیابان‌هایی در مرکز است که تسخیر آن کشور را دشوارتر می‌سازد. مغول‌ها از شمال شرقی وارد ایران شده بودند و عثمانی‌ها به رشته‌کوه‌های زاگرس نفوذ کردند اما هیچ یک نتوانستند به درون سرزمین ایران و قلب آن کشور وارد شده و نفوذ کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- در تعیین راهبردهای استراتژیک، ایران به تاریخ و جغرافیای پیرامون‌اش توجه خاصی دارد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سایت تحلیلی "استرتفورد" در گزارشی به عظمت و قدرت ایران پرداخته و می‌نویسد: "برای درک این که ایران چقدر بزرگ است، باید بدانید که ایران هفدهمین کشور بزرگ جهان است. مساحت آن کشور یک میلیون و 684 هزار کیلومتر مربع است. این بدان معناست که قلمروی سرزمینی ایران بزرگتر از مناطق مشترک فرانسه، آلمان، هلند، بلژیک، اسپانیا و پرتغال است. همچنین، ایران شانزدهمین کشور پرجمعیت جهان با حدود 80 میلیون نفر جمعیت است. جمعیت ایران از جمعیت فرانسه و بریتانیا نیز بیشتر است.

چرا نمی‌توان ایران را فتح و اشغال کرد؟

در شرایط فعلی مقایسه وضعیت ایران با عراق و افغانستان می‌تواند دید بهتری را از موقعیت ایران ارائه دهد. عراق 433 هزار کیلومتر مربع مساحت و 25 میلیون نفر جمعیت دارد. در نتیجه، ایران تقریبا چهار برابر بزرگتر از عراق و با سه برابر جمعیت بیشتر از آن کشور است. افغانستان در حدود 652 هزار کیلومتر مربع مساحت و 30 میلیون نفر جمعیت دارد. در نتیجه، ایران 68 درصد بزرگتر از عراق و افغانستان است و 40 درصد جمعیت بیشتری در مقایسه با کل جمعیت آن دو کشور دارد.

موضوع توپوگرافی و جغرافیا نیز عامل مهم‌تری است. ایران رشته‌کوه‌های بسیاری دارد. برای درک عظمت ایران به رشته کوه‌های آن کشور توجه کنید. مهم‌ترین رشته‌کوه ایران زاگرس است که در حدود 900 مایل از مرز شمال غربی ایران با ترکیه و ارمنستان و از جنوب شرقی از بندر عباس و تنگه هرمز را در بر می‌گیرد. ایران مرزهای گسترده‌ای با ترکیه و کردستان عراق دارد و از سمت شرق نیز ایران خوزستان را دارد که قوم عرب در آنجا زندگی می‌کنند.

از سوی دیگر رشته‌کوه‌های البرز وجود دارند که تا دریای خزر امتداد پیدا می‌کنند. البرز در امتداد سواحل جنوبی خزر به مرز افغانستان می‌رسد و همچنین به مرز ترکمنستان. ایران حدود 800 مایل خط ساحلی دارد. تقریبا نیمی از آن در ساحل شرقی خلیج فارس و مابقی در امتداد خلیج عمان است. مهمترین بندر آن کشور بندرعباس است که در تنگه هرمز واقع شده است. البته تنگه هرمز آسیب‌پذیر است. ایران همواره یک قدرت زمینی بوده و خواهد بود. ایران مسیری است که شبه قاره هند را به دریای مدیترانه وصل می‌کند. به دلیل موقعیت جغرافیایی، ایران کشوری نیست که به راحتی بتوان آن را فتح یا اشغال کرد. همچنین، موقعیت ایران از نظر دارا بودن ذخایر نفتی قابل توجه است. نفت مهمترین و استراتژیک‌ترین صادرات ایران است. از سوی دیگر، ایران داری سومین ذخایر نفتی جهان است و چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان است.

این سایت البته اشاره می‌کند که جغرافیا و جمعیت یکی از موانع پیشرفت اقتصادی ایران هستند چرا که تامین خدمات را دشوارتر می‌سازد و بخش مهمی از جمعیت ایران در نواحی کوهستانی زندگی می‌کنند که صعب‌العبور هستند و هزینه حمل و نقل کالا در آنجا بالاست.

این سایت در ادامه می‌افزاید: "ایران یک دژ است که از سه طرف با کوه‌ها و از طرف چهارم با اقیانوس احاطه شده است و دارای بیابان‌هایی در مرکز است که تسخیر آن کشور را دشوارتر می‌سازد. مغول‌ها از شمال شرقی وارد ایران شده بودند و عثمانی‌ها به رشته‌کوه‌های زاگرس نفوذ کردند اما هیچ یک نتوانستند به درون سرزمین ایران و قلب آن کشور وارد شده و نفوذ کنند.

مناطق کوهپایه‌ای در ایران باعث می‌شوند ملت ایران از خود محافظت کنند. ریشه‌کن ساختن یک فرهنگ دشوار است. در اکثر مناطق کوهستانی ایران، تعداد زیادی از ملیت‌ها و قومیت‌ها سکونت دارند. اگرچه ایران کشوری مسلمان است با این حال، اقوام زیادی در آن کشور زندگی می‌کنند.

ایران از نظر ژئوپولیتیک به اهداف مهمی دست یافته است. این کشور از ثبات مرزهایش مطمئن شده است. امروز بزرگترین تهدید برای ایران حضور نیروهای خارجی به خصوص امریکا در عراق و افغانستان است. نگرانی ایران آن است که امریکا از این مواضع برای ایجاد اختلافات قومیتی در ایران استفاده کند. امریکا در عمل نیز این کار را در منطقه انجام داده است؛ برای مثال، در جنوب شرقی ایران در بلوچستان، امریکایی‌ها از جنبش‌های تجزیه‌طلب حمایت کرده‌اند. آنان این کار را در بین اعراب خوزستان نیز انجام داده‌اند و سعی کرده‌اند اقدام مشابه‌ای را در آن نواحی از ایران انجام دهند. شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند امریکا از جمهوری آذربایجان به عنوان پایگاهی برای ایجاد اختلاف میان آذری‌های ایران با بسیاری از اقوام دیگر در آن کشور استفاده کرده است."

این سایت در پایان می‌نویسد: "ایران دارای مرزهایی قابل دفاع، دولت مرکزی منظم و با انضباط و دستگاه اطلاعاتی و امنیتی داخلی عالی است. ایران از همین نقاط قوت برای بی‌ثبات کردن موقعیت امریکا در خارج از مرزهایش استفاده می‌کند. ایران نشان می‌دهد که غیر‌قابل‌پیش‌بینی است؛ در نتیجه، ایران کاری کرده تا از تهاجم مصون بماند. ایران نشان داده در صورتی که برای مثال، به تاسیسات اتمی‌اش حمله شود واکنش غیرقابل پیش‌بینی‌ای خواهد داشت و همین موضوع باعث بازدارندگی شده است".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
2
6
جمعیت ایران از جمعیت فرانسه همراه با بریتانیا نیز بیشتر است.!!!!؟؟؟

مطمئنی این جمله درسته؟
پاسخ ها
پدرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
اره مطمئنم
Iran is the 16th most populous country in the world, with about 70 million people. Its population is larger than the populations of either France or the United Kingdom.
برات عجیب نباشه چون جمعیت ۸۰ میلیونی زیاد محسوب میشه کشورهای اروپایی اکثرا خیلی جمعیت شون زیاد باشه ۳۰ تا ۴۰ میلیونه تازه دست بالا رو میگم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
کیفیت مهمتراز کمیت است
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
2
1
مغول‌ها از شمال شرقی وارد ایران شده بودند و عثمانی‌ها به رشته‌کوه‌های زاگرس نفوذ کردند.

....
ناشناس
|
Azerbaijan
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
0
16
دوران فتح و کشورگشایی موند تو عصر جاهایت. الان عصر تکنولوژی فن آوری اطلاعاته.
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
1
6
چرا این غربی های لعنتی دست از سر این کشور بر نمیدارن؟!
اون از دوران پهلوی اینم از الان!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
24
9
اتفاقا دلیل اصلی که دشمن جسارت ندارد به ایران چشم چپ نگاه کند دو چیز است یکی رشادت مردم ایران (نمونه دفاع مقدس و مدافعان حرم) و دیگری داشتن رهبر باهوش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
15
7
رشادت مردم ایران و داشتن رهبری باهوش و عملگرا است که دشمن را ترسانده وگرنه در طول تاریخ عظمت جغرافیای ایران بوده است پس چرا بحرین از ایران جداشده است؟این گزارش برای پوشاندن ضعف دشمن است نه نشان دادن عظمت ایران.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
3
13
عجب پس مغولها اصلا ایران رو فتح نکردن؟ سلجوق ها و ازبک ها و غزنین ها و عرب ها هم همینطور.. پس ببخشید امپراطوری های تیموریان و سلجوقین و ایلخانان و عباسیان و ...... کی بودند.؟
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
حرف حساب.
امپراطوری های تیموریان و سلجوقین و ایلخانان و عباسیان و عربها ...
mehdi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
0
1
در مورد اختلاف قومیتی قظعا عوامل داخلی هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
1
0
الان حاضرم کل ایران به دست آمریکا بیوفته ولی از جمهوری اسلامی خلاص شم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین