کد خبر: ۶۳۴۷۰۹
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۱

در صورت برخورد با شخصی که ویروس کرونا دارد، چه کار کنیم؟

کارشناس آنفلوآنزای دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تاکید کرد: بهداشت دست، اولین و مهمترین خط دفاع است.
آفتاب‌‌نیوز :

پسندیده در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه بعد از آخرین تماس نزدیک با فرد بیمار، 14 باید مراقب تعدادی از علائم بود، گفت: یکی از این علائم تب است، بطوریکه طی مدت مذکور دو بار در روز دمای بدن خود را چک کنید.

وی سرفه، تنگی نفس یا مشکل در تنفس را از دیگر علائم بیان کرد که باید مراقب آن بود.

در صورت برخورد با شخصی که ویروس کرونا دارد، چه کار کنیم؟

پسندیده افزود: لرز، درد بدن، گلودرد، سردرد، اسهال، تهوع، استفراغ، آبریزش بینی از دیگر علائمی است که در صورت انتقال ویروس، در بدن بروز پیدا می کند.

وی با بیان اینکه اگر به تب یا هر یک از علائم مذکور مبتلا بودید، سریع به مراکز درمانی مراجعه کنید، تصریح کرد: اگر علائم مذکور را ندارید، می توانید فعالیت های روزانه خود را ادامه دهید.

این مسئول در ارتباط با اینکه اگر در خانواده نیز فردی دچار ویروس کرونا شد، چه کار کنیم، توضیح داد: فقط افرادی در خانه باشند که حضورشان برای مراقبت از بیمار ضرروی است و سایر اعضای خانواده باید در محل دیگری حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر این امر امکان پذیر نبود در اتاق دیگری بمانند.

پسندیده افزود: افراد سالخورده یا افراد مبتلا به بیماری مزمن قلب، ریه، کلیه و دیابت را از شخص بیمار دور کنید.

وی تاکیدکرد: مطمئن باشید که فضاهای مشترک در خانه از جریان هوای مطلوبی برخوردار است، دست ها را حداقل 20 ثانیه با آب و صابون بشوید، هنگام تماس با خون، ترشحات بدن مانند بزاق، خلط، استفراغ، ادرار یا اسهال بیمار، از دستمال و دستکش استفاده کنید.

کارشناس آنفلوآنزای دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: وسایل یک بار مصرف را بعد از استفاده دور بیندازید، هر روز سطحی مانند پیشخوان، میزکار، وسایل حمام، توالت، تلفن، تبلت و ... را تمیز کنید.

وی ادامه داد: سطوح و لباس هایی که ممکن است خون یا ترشحات بدن روی آن ریخته باشد، ضدعفونی کنید، ماشین لباس شویی کاملا ضدعفونی شود، حین دست زدن به مواد آلوده از دستکش یک بار مصرف استفاده شود و دست ها بلافاصله بعد از برداشتن دست کش با آب و صابون شسته شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین