کد خبر: ۶۷۱۶۵۴
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۷

عکس | کشف بقایای سالم یک خرس عصر یخبندان

دانشمندان روس موفق به کشف یک خرس و یک توله خرس غارنشین ۳۹ هزار ساله در سیبری شده اند.
آفتاب‌‌نیوز :

بخش‌هایی از بدن خرس بالغ از جمله دندان‌های آن به خوبی حفظ شده‌اند. از این کشف به عنوان کشفی پراهمیت یاد شده است. تا پیش از این تنها استخوان‌هایی از خرس‌های غارنشین، گونه‌هایی پیشاتاریخی که از ۱۵ تا ۳۰۰ هزار سال پیش ساکن منطقه اوراسیا بوده‌اند کشف شده بودند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ کشف تازه حائز اهمیت است. این دو کشف در اکتشافات جداگانه صورت گرفته‌اند. بافت‌های نرم خرس بالغ به دلیل یخ‌زدگی‌های مداوم حفظ شده و در یاکوتیا سیبری کشف شده است. این کشف و دی ان‌ای به دست آمده از خرس‌های غارنشین به دانشمندان در شناخت بهتر شکارچیان عصر یخبندان کمک خواهد کرد. دانشمندان می‌گویند لاشه خرس کشف شده با اندام‌های حفظ شده کمک بزرگی به تحقیقات بعدی خواهد کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند کاهش خرس‌های غارنشین از ۵۰ هزار سال قبل آغاز شده و علت آن بیشتر به گسترش جوامع انسانی مربوط است تا به تغییرات آب و هوایی.

کاهش جمعیت این خرس‌ها ۵۰ هزار سال پیش و بسیار قبل از آنچه فکر می‌شد اتفاق افتاد. در آن زمان هیچ تغییر آب و هوایی خاصی وجود نداشته، اما با آغاز دوره گسترش جوامع انسانی تطابق دارد.

خرس‌ها به طور میانگین ۵۰۰ کیلوگرم وزن داشته و از مقدار زیادی گیاهان تغذیه می‌کردند و برای خواب زمستانی به غار‌های آهکی پناه می‌بردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین