کد خبر: ۶۷۵۳۹۵
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۳

معاون وزیر بهداشت:افرادبدون ماسک شناسایی می‌شوند

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در سطح تهران ناظران متعددی از جمله نیروهای انتظامی، ضابطان قضایی و نیروهای بهداشت داریم و نیروهای انتظامی ابزاری مثل دوربین‌ها را در اختیار دارند و افرادی که ماسک نزده باشند، پس از شناسایی از طریق شماره ملی و شماره تلفن جریمه خواهند شد.
معاون وزیر بهداشت:افرادبدون ماسک شناسایی می‌شوند
آفتاب‌‌نیوز :

علی رضا رییسی شنبه شب در یک برنامه زنده تلویزیونی درباره جریمه‌های در نظر گرفته شده برای عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ماسک نزدن در شرایط شیوع ویروس کرونا افزود: افراد مبتلا به کرونا که در جامعه تردد می‌کنند، بمب ویروس هستند و می‌توانند در جمع حاضر شده و بقیه افراد را مبتلا کنند.

وی ادامه داد: ستاد ملی مقابله با کرونا و رییس جمهوری تلاش زیادی کردند که جریمه‌ای در نظر گرفته نشود، اما در حال حاضر یکی از مطالبات آن دسته مردم که پروتکل‌های بهداشتی کرونا را رعایت می‌کنند این است که چرا با وجود رعایت کردن، باید به علت سهل انگاری عده دیگری، درگیر بیماری کرونا شویم.

تنها راه مقابله با کرونا، بهداشت فردی و اجتماعی است

رییسی گفت: در بیش از ۷ ماه گذشته با فراز و نشیب فراوانی مواجه بودیم. برای مبارزه با ویروس کرونا که درمان مشخص و موثر و واکسن موثری ندارد، تنها راه موجود، رعایت بهداشت فردی و بهداشت اجتماعی است. این موضوع به مسئولیت پذیری مردم، دولت و همه افراد در حوزه سیاست گذاری و همه شهروندان دارد. این یک مسئولیت اجتماعی است که همه باید داشته باشیم. در این مدت که هیچ نوع جریمه‌ای وضع نشده بود نیز نصف مردم در تمام این مدت، پروتکل‌های بهداشتی کرونا را رعایت کرده و حتی سفر نرفته‌اند و شرایط را رعایت کردند.

کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی

وی بیان کرد: در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا ۷۶ درصد رسید و در برخی استان‌ها بیش از ۸۰ درصد بود، اما در اواخر اردیبهشت ماه، سقوط معنی داری داشتیم. حدود یک ماه پیش، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۷۲ درصد رسیده بود و در حال حاضر این میزان حدود ۴۲ درصد است.

پنهان کردن علائم کرونا جریمه دارد

معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار کرد: بخشی از جریمه‌ها فقط برای استان تهران تعریف شده است. پس از رفع نقص‌ها می‌توان این موارد را در سراسر کشور اجرا کرد. مهم‌ترین موضوعی که روی آن تاکید شده این است که بخشی از افراد مبتلا به کرونا، علائم خفیف دارند و حتی تست داده و تست مثبت را دارند، اما بیماری خود را پنهان کرده و در اداره و جمع حاضر می‌شوند و این بسیار خطرناک است.

وی افزود: وقتی در اپیدمی کرونا هستیم، حتی علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا هم اگر مشاهده شود، اول باید بگوییم کروناست تا خلاف آن ثابت شود.

رییسی ادامه داد: افرادی که علائم کرونا دارند و آن را مخفی می‌کنند و اگر آگاهانه این کار را انجام بدهند، ‌مشمول جریمه می‌شوند. اگر فردی که ابتلای او به کرونا ثابت شده، در محل کار حاضر شود، مشمول جریمه خواهد شد.

ثبت نتایج کرونای آزمایشگاه‌های خصوصی در سامانه‌های وزارت بهداشت

معاون وزیر بهداشت گفت: امروز در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شد که همه آزمایشگاه‌های خصوصی باید نتیجه آزمایشگاه‌ها را در سامانه‌های وزارت بهداشت ثبت کنند. هر تست کرونا باید در سامانه وزارت بهداشت ثبت شود. ما از اپلیکیشن ماسک استفاده می‌کنیم و افرادی که مثبت باشند این اپلیکیشن را روی تلفن همراه خود نصب می‌کنند. مورد دیگر، مراقبان سلامت و بهورزان هستند که هر ۲۵۰۰ نفر در کشور تحت پوشش یک مراقب سلامت است و اگر فردی مبتلا به کرونا باشد، تحت کنترل مراقب سلامت خواهد بود. اگر مراقب سلامت متوجه شود که فرد مبتلا به کرونا به سفر رفته، اطلاع داده شده و آن فرد در مرحله اول ۲۰۰ هزار تومان جریمه خواهد شد.

جریمه افرادی که ماسک نمی‌زنند

وی بیان کرد: اگر راننده تاکسی ماسک نزده باشد، در صورتی که پلیس راهنمایی و رانندگی متوجه شود، جریمه برای آن فرد راننده تاکسی اعمال می‌شود که ۱۰۰ هزار تومان است. اگر مسافری سوار شود و ماسک نزده باشد، راننده ۲۰ هزار تومان و خود مسافر نیز ۵۰ هزار تومان جریمه خواهد شد.

پول جریمه‌ها کجا هزینه می‌شود؟

رییسی اظهار کرد: محل پرداخت جریمه‌ها در ستاد ملی این طور تصویب شده که فرد بدهکار می‌شود. شماره حسابی نیز مربوط به وزارت بهداشت است که افراد به این شماره حساب بدهکار خواهند شد و باید بدهی خود را پرداخت کنند. این مبالغ فقط خرج کرونا و حوزه پیشگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: این اقدام به علت پول نیست، زیرا هر بیمار که وارد بیمارستان می‌شود، علاوه بر مشکلات اقتصادی که برای کشور ایجاد می‌کند، برای بیمارستان نیز هزینه ایجاد می‌کند.

وضعیت کرونا در کشور

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در ابتدا موج کرونا از قم و گیلان شروع شد. در اردیبهشت ماه وضعیت بسیار آرامی از نظر کرونا داشتیم و از هفته اول تا آخر اردیبهشت، وضعیت خوبی بود. در این بازه زمانی میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور فوق العاده بالا بود؛ نتیجه آن، کاهش شدید بیماری و مرگ و میر بود. از عید فطر که مسافرت‌ها و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی شروع شد، دچار پیک شدیدی در هفته اول مرداد شدیم و به رقم ۱۲ هزار بیمار در هفته رسیدیم.

وی افزود: از ۱۵ تیر ماه استفاده از ماسک اجباری شد و مردم بسیار خوب رعایت کردند. میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۷۰ تا ۸۰ درصد رسید و بعد دوباره شاهد افت بودیم. در نتیجه آینده کاملا به نوع برخورد ما با ویروس بستگی دارد. ویروس همان ویروس قبلی است، آنچه تغییر کرده، تغییر رفتار اجتماعی است. هر زمان که رفتار تغییر می‌کند، ویروس تسلیم شده و هر وقت جدی نگیریم، بیماری افزایش پیدا می‌کند.

رییسی ادامه داد: ۴۵ شهر داریم که باعث بروز مشکلاتی شدند. مردم در این ۴۵ شهر دچار بیشترین بروز بیماری کووید ۱۹ شده‌اند. شهرهایی مثل آذرشهر، جلفا، عجب شیر، مراغه در آذربایجان شرقی از جمله این موارد است. اصفهان، خمینی شهر، کاشان و نجف آباد در استان اصفهان، دره شهر در استان ایلام نیز شامل این موارد است.

وضعیت فوت بیماران کرونایی

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: قبلا از هر ۱۰۰ بیمار بستری، ۲۸ بیمار فوت می‌کرد و در حال حاضر حدود ۱۲ نفر فوت می‌کنند. تعداد تست‌ها در برخی کشورها بسیار بالاست، اگر تعداد تست‌ها در کشور افزایش پیدا کند، مبتلایان بیشتری را پیدا می‌کنیم. امروز رییس جمهوری نیز اعلام کرد که قرار است ۱۰ هزار تست روزانه اضافه شود تا بتوانیم بیماران را زودتر شناسایی کرده و قرنطینه و درمان کنیم.

وی افزود: همه ممکن است مبتلا شوند، اما افراد سالمند و بالای ۷۰ سال بیشتر فوت می‌کنند. همه مردم متوجه باشند که مادر بزرگ و پدر بزرگ و سالمندان نیازمند مراقبت بیشتری هستند. نوه‌ها مبتلا شده و علائمی ندارند و به آغوش مادر بزرگ و پدر بزرگ رفته و آنها را مبتلا می‌کنند. از هر دو نفر در سن ۸۰ تا ۹۰ سال، یک نفر فوت می‌کند.

نسبت رعایت پروتکل‌ها و رفتار کرونا

رییسی اظهار کرد: وقتی میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۷۷ درصد بود، نمودار بیماری کاهش یافت. وقتی پروتکل‌ها کاهش یافت، بیماری افزایش پیدا کرد. ویروس کرونا یک نوع صداقت دارد که اگر در قلمرو آن وارد شویم، حتما مبتلا می‌شویم. اگر رعایت نکنیم، حتما به آن مبتلا می‌شویم.

اخطار و پلمب به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی

وی بیان کرد: در حدود ۱۰ روز، ۲۵۲ هزار بازدید انجام شد. حدود ۹ هزار اخطار و معرفی به مراجع قضایی شده و ۶۵۶ واحد نیز به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پلمب شدند. اخطارها بیشتر به نانوایی‌ها داده شد که یکی از مشکل‌دارترین اصناف هستند. بعد از آن، مدارس، رستوران‌ها، بانک‌ها، اداره‌ها، جایگاه سوخت، پیشخوان دولت، فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین