کد خبر: ۷۲۰۸۸۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
تعطیلی موثر برای مهار کرونا یعنی "لاک داون" واقعی

وضعیت اسفناک بیمارستان‌ها؛ تخت خالی نیست| تاکید بر قرنطینه و برگزاری مراسم "محرم" به صورت مجازی

یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی، وضعیت فعلی بیمارستان‌ها را در پیک پنجم کرونا اسفناک دانست و گفت: باید توجه کرد که تا زمانیکه ورودی بیمارستان‌ها در حال افزایش است، مرگ و میر هم متاسفانه افزایش می‌یابد.
وضعیت اسفناک بیمارستان‌ها؛ تخت خالی نیست| تاکید بر قرنطینه و برگزاری مراسم
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر مسعود مردانی درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: در حال حاضر در پیک پنجم کووید 19 هستیم و وضعیت بیمارستان‌ها اسفناک است. یعنی تخت خالی گیر نمی‌آید و با سختی پیدا می‌شود. آی‌سی‌یوها و ظرفیت پذیرش پر است.

وی با بیان اینکه میزان مراجعه‌کنندگان در این پیک بسیار زیاد است، گفت: بر همین اساس هم متاسفانه میزان مرگ و میر هم همانطور که در آمارها می‌بینید رو به افزایش است. باید توجه کرد که تا زمانیکه ورودی بیمارستان‌ها در حال افزایش است، مرگ و میر هم متاسفانه افزایش می‌یابد.

مردانی درباره تعطیلی موثری که می‌تواند از سرعت شیوع کرونا در کشور پیشگیری کند، گفت: اگر قرار باشد تعطیلی مانند شش روزی باشد که اخیرا تعطیل بود، حتی یک ریال هم ارزش ندارد و نه تنها سرعت انتقال بیماری را کاهش نمی‌دهد، بلکه حتی میزان انتقال بیماری را افزایش هم می‌دهد؛ چرا که همه جا باز است و جاده‌ها نیز باز هستند و مسافرت‌ها انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: لاک‌داون به این معنی است که همه چیز در جامعه باید به صورت واقعی تعطیل باشد. در صورت تعطیلی باید قوانین جدی و سخت، اعمال شود.

مردانی با اشاره به نزدیکی ایام محرم و احتمال برخی تجمعات در عزاداری‌ها نیز گفت: امیدوارم عزاداری همه عزیزان در ایام محرم مورد قبول درگاه خداوند واقع شود، اما باید در این ایام حتما دستورالعمل‌های وزارت بهداشت رعایت شوند. در چنین شرایطی، تجمع و برگزاری هیات عزاداری و برپایی دسته‌های عزاداری نباید اتفاق بیفتد. همچنین ایستگاه‌های صلواتی نباید برپا شوند.

وی تاکید کرد: توصیه ما این است که مردم عزاداری‌هایشان را به صورت مجازی برگزار کرده یا از تلویزیون مشاهده کنند تا بیماری گسترش نیابد.

تعطیلی موثر برای مهار کرونا یعنی "لاک داون" واقعی

همچنین فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران با اشاره به ویژگی‌های موثر برای تعطیلی یا لاک‌داون موقت در کشور، گفت: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه در جلسه قرارگاه کرونا در روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد ماه که با درخواست تعطیلی موافقت نشد، اهمیت این موضوع هنوز خیلی درک نشده است؛ درحالی که فشار زیادی بر کادر درمان وارد است و تاب آوری آنها را تحت تاثیر قرار داده است.

دکتر علیرضا زالی درباره شروط موثر در تعطیلی دو هفته‌ای کشور برای مهار کرونا، گفت: تعطیلی موثر از نظر ما یعنی لاک‌داون و هرنوع تعطیلی غیر از این عملا اثربخشی ندارد. در واقع تعطیلی موقتی یا ناقص اصلا اثربخشی نخواهد داشت. لاک داون به معنای واقعی مدنظر ما است.

وی افزود: لاک داون به معنای تعطیلی کامل است و باید همه‌ شهر تعطیل شده و فعالیت‌های اجتماعی به حداقل برسد و جز مشاغل بسیار ضروری مانند تامین غذا، دارو و امدادی سایر مشاغل باید تعطیل شوند. حتی حمل و نقل عمومی هم در لاک داونی که مدنظر ما است باید تعطیل شود.

زالی با تاکید بر اینکه آنچه در فضای گفتمان شهری وجود دارد با لاک داون فاصله دارد، اظهار کرد: لاک داون تصمیم تلخی است که مانند مُسکن عمل می‌کند و تنها جنبه تسکینی دارد و همانگونه که در اصطلاح جهانی از لاک داون یاد می‌شود، این اصطلاح یعنی سرعت‌گیر و یک تصمیم مقطعی و گذرا خواهد بود که وقتی اثربخشی کافی دارد که در کنار آن کارهای بنیادی‌تری انجام شود.

به گفته وی، ردیابی بیماران، بیماریابی سریع، افزایش تست غربالگری، بالابردن پوشش واکسیناسیون، حمایت از گروه‌های پرخطر، تامین بسته‌های معیشتی برای گروه‌های آسیب پذیر، ایجاد حمایت اقتصادی و مدنی برای گروه‌هایی از مشاغل که در تعطیلی آسیب می‌بینند و... ملاحظاتی است که باید برای لاک‌داون موثر عملی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ادامه داد: اگر تعطیلی اعمال شود اما هیچ‌ بسته حمایتی از مردم نداشته باشیم، همراهی آنها را نخواهیم داشت. لاک داون نیاز به اقناع افکار عمومی دارد تا همراهی کنند. دادن بسته‌های کمک معیشتی به اقشار فرودست در لاک داون بسیار ضروری است.

وی افزود: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه در جلسه قرارگاه کرونا در روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد ماه که با درخواست تعطیلی موافقت نشد، اهمیت این موضوع هنوز خیلی درک نشده است درحالی که فشار زیادی بر کادر درمان وارد است و تاب‌آوری آنها را تحت تاثیر قرار داده است.

زالی گفت: بیماری کرونا مزمن است و شرایط فرسایشی را رقم می‌زند و مهمترین کار اقناع سازی مردم و بالا بردن میزان اعتماد عمومی است که اگر این کار درست انجام نشود، اثربخشی تعطیلی عمومی هم کافی نخواهد بود. برای تحقق مضامین بهداشتی نیازمند همکاری مردم هستیم که این موضوع با تحلیل درست واقعیت‌ها رخ می‌دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
محمد
|
Canada
|
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
0
2
تعطيلى همه گانى ۲ هفته اى هم نمى تواند کارساز باشد اين امر حداقل بايد چندين ماه باشد تا جواب بدهد در ضمن
افرادى که در خارج از کشور هستند از سازمان بهداشت جهانى بخواهند که در امر واکسيناسيون در ايران پيشقدم شود. درخواست کنندگان براى فاميل خود در ايران پيشقدم شوند و هزينه اين کار به وسيله آنها در خارج از کشور پرداخت شود. اين کار اگر انجام گردد صد ها هزار نفر واکسينه خواهند شد و اين خود مى تواند درصد بالائى از ايمنى در کشور ايجاد کند و همچنين مقدارى از بار سنگين روى شانه وزارت بهداشت برداشته خواهد شد. با روند فعلى واکسيناسيون که وجود دارد سال ۱۴۰۰ هم نخواهيم توانست به ۵۰ درصد واکسيناسيون دست پيدا کنيم.
ناشناس
|
Canada
|
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
0
7
من به واکسن هایی مثل فایزر، مدرنا، استرازینکا اعتماد دارم و به روش خوبی که در کشورهایی مثل کانادا که برای مدیریت کرونا انجام شد احترام می گذارم. کانادا می تواند الگوی خوبی برای پیشرفت و برخورد با مشکل کرونا برای ما ایرانیان باشد....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
0
6
چرازودتر واکسن نیاوردین برا مردم
کسرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
0
3
خب تعطیل کنین کل کشورا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
0
6
یکسال مراسم برگزار نکنید . هیچ اتفاقی نمی افته !!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
0
1
چه کسی مسول جانهای از دست رفته است
تنها راه تزریق واکسن است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین