کد خبر: ۷۲۵۸۹۷
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
نگرانی آژانس و آمریکا از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران

آمریکا بی‌خیال برجام می‌شود؟

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد که پس از تعلیق برخی بازرسی‌های این نهاد از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، وظایف نظارتی‌اش در این کشور "به طور جدی تضعیف شده است". حالا دستیار وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر لزوم بازگشت هرچه سریعتر تهران و واشنگتن به مذاکرات وین، مدعی شد هرچه پیشرفت ایران در برنامه هسته‌ای بیشتر شود، به همان اندازه منفعت بازگشت به برجام نیز کم می‌شود.
آمریکا بی‌خیال برجام می‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، در یک کنفرانس مشترک خبری با هایکو ماس وزیر خارجه آلمان گفت واشنگتن دارد به این مقطعی نزدیک‌ می‌شود که تلاش برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران را رها کند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ وزیر خارجه آلمان هم گفت که تاخیری دو یا سه ماهه که ایران برای بازگشت به مذاکرات مطرح کرده خیلی طولانی است.

بلینکن تاکید کرد که بعد از انتشار گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران زمان برای بازگشت به برجام از دست می‌رود.

ماس بعد از دیدار با آنتونی بلینکن گفت که هفته پیش به وزیر خارجه ایران گفته که "دو یا سه ماه برای ما چارچوبی بیش از حد طولانی است" و خواستار بازگشتی سریعتر شد.

بلینکن در پاسخ به این سوال که آیا بازگشت به برجام با احتساب تاخیر مورد نظر ایران ممکن است گفت: نمی‌خواهم برایش زمان تعیین کنم اما داریم به آن نقطه نزدیک‌تر می‌شویم که بازگشت به تعهدات برجام باعث ایجاد منافعی نشود که از توافق اصلی انتظار می‌رفت. ما خیلی روشن گفته ایم که فرصت بازگشت به توافق، بازگشت دوجانبه به اجرای تعهدات، بی پایان نیست."

مقام آمریکایی: پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، منافع بازگشت به برجام را کم می‌کند

همچنین «جوئی هود» دستیار موقت وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک بامداد پنجشنبه گفت فارغ از نتیجه مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران، تهران هرگز به سلاح اتمی دست پیدا نخواهد کرد.

هود در مصاحبه با شبکه «العربیه» انگلیسی، اظهار داشت: «من تاکید می‌کنم که دولت بایدن و شخص رئیس‌جمهور درباره اینکه به ایران اجازه دستیابی به سلاح اتمی را نمی‌دهیم، بسیار بسیار صریح و شفاف بوده‌اند».

وی با بیان اینکه آمریکا به استفاده از دیپلماسی به‌عنوان اولین ابزار خود ادامه می‌دهد، توضیح داد: «اما بلینکن اشاره کرد که پنجره [دیپلماسی با ایران] همیشه باز نمی‌ماند. ما باید به مذاکرات برگردیم، ما باید به برجام بازگردیم».

به نوشته وبگاه العربیه انگلیسی، این دیپلمات آمریکایی بار دیگر خواست باطنی این کشور مبنی بر حذف کردن دانش هسته‌ای از ایران را نشان داده و گفت: «هرچه ایرانی‌ها پیشرفت بیشتری در برنامه هسته‌ای خود داشته باشند، منافع بازگشت به برجام کمتر می‌شود. پس دو طرف باید اکنون اقدام کنند. ما آماده هستیم».

هود در پاسخ به این سوال که آیا دور هفتم مذاکرات وین در کار نخواهد بود، مدعی شد: «به‌نظرم اینکه بنشینیم و در رسانه درباره این موضوع صحبت کنیم، وقت تلف کردن است. آنها (ایران) باید به وین و میز مذاکره باز گردند و درباره بازگشت دو طرف به برجام و اجرای تعهدات صحبت کنند».

گزارش آژانس و واکنش ایران

همچنین «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه سه‌شنبه در گزارش خود مدعی شد که فعالیت‌های آژانس در ایران به طور جدی تضعیف شده است. من به طور فزاینده‌ای نگران هستم که مسائل مربوط به سایت‌های اعلام نشده ، حل نشده باقی بماند و ایران باید آنها را هرچه سریعتر حل کند».

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گفت‌و‌گویی تلویزیونی درباره گزارش اخیر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران شفاف‌ترین کشور از منظر اجرای تعهدات هسته‌ای است. ایران هیچ نکته و یا ابهامی در فعالیت‌های جاری هسته‌ای و اجرای تعهدات جاری هسته‌ای با آژانس ندارد.

به گفته این دیپلمات ارشد ایرانی، جمهوری اسلامی ایران بیشترین بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را می‌پذیرد و تمام فعالیت‌های آن وفق تعهداتمان و حقوقمان تحت معاهده ان.پی.تی و موافقتنامه پادمان است.

غریب آبادی با ذکر این نکته که کسی نمی‌تواند اجرای تعهدات ما تحت توافق هسته‌ای که خودشان در حوزه رفع تحریمی به آن احترام نمی‌گذارند را از ما طلب کند، یادآور شد: حتی گزارش‌های آژانس هم نمی‌تواند هیچ مبنای حقوقی را برای چنین درخواست‌های غیرموجهی فراهم کند. متاسفانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره رویکردهای سیاسی اتخاذ کرده و استقلال، بی طرفی و حرفه‌ای گری‌ خودش را نقض کرده است.

نماینده ایران ادامه داد: ما موضوعات مختلفی در عرصه بین‌المللی داریم و حتی برخی موضوعاتی که در مواجهه با کشور خودمان هست از جمله بحث سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی، تعهدات کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای در حوزه خلع سلاح، خرابکاری‌های تروریستی در تاسیسات هسته‌ای صلح آمیز و ترور دانشمندان هسته‌ای و متاسفانه تاکنون هیچ اقدام ملموسی از سوی آژانس در این زمینه مشاهده نکردیم و همواره اینها را به آژانس تذکر داده‌ایم.

غریب آبادی اضافه کرد: برای همین وقتی که آژانس مطالبه‌گری سیاسی از ایران دارد، طبیعتا ما هیچ وجهی را برای مطالبات سیاسی قائل نیستیم و همواره ماموریت‌های اصلی آژانس را به آن گوشزد می‌کنیم. چه به صورت دوجانبه به مدیرکل آژانس و چه در قالب نشست‌های چندجانبه که آژانس نباید از خط اصلی فنی و حقوقی خودش خارج شود. ولی متاسفانه آژانس بین‌المللی انرژٰی اتمی دچار این انحراف سیاسی شده و این هم ناشی از فشار برخی از کشورهای عضو آژانس یا شورای حکام است که آژانس تحت تاثیر این فشارها از ماموریت خودش منحرف می‌شود.

غریب‌آبادی همچنین در واکنش به گزارش گروسی با بیان این‌که چهار موضوع پادمانی بین ایران و آژانس وجود دارد، به این سازمان توصیه کرد که استقلال، بی‌طرفی و حرفه‌ای گری خود را حفظ کند و گفت:‌ هیچکس نمی‌تواند خواستار توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران شود.

اختلاف بر سر چیست؟

اعضای باقی مانده در برجام، که در سال ۲۰۱۵ امضا شده بود، اخیرا مشغول برگزاری مذاکراتی در وین اتریش برای احیای آن بوده‌اند. دولت قبلی آمریکا در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد و ایران در واکنش به تدریج از تعهداتش خارج شد.

چند دور مذاکرات وین که آمریکا به طور غیرمستقیم در آن شرکت داشت در ماه ژوئن پایان یافت و تاریخی برای از سرگیری آن تعیین نشده است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران هفته پیش گفت که "طرف مقابل این درک را دارد که دو، سه ماه طول می‌کشد که دولت جدید در ایران مستقر شود و بتواند برنامه‌ریزی کند ولی حتما مذاکرات وین و برجام یکی از موضوعات در دستورکار وزارت خارجه و دولت است."

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه، در تماسی تلفنی با شارل میشل، رئیس شورای اروپا در واکنش هشدار داد که "برخورد غیرسازنده در آژانس انرژی اتمی، مخل مسیر مذاکره خواهد بود. همکاری های جدی جمهوری اسلامی ایران با آژانس نمونه بارزی از اراده ایران برای شفافیت در فعالیت‌های هسته‌ای‌اش است. طبیعی است در صورت برخورد غیرسازنده در آژانس بین المللی انرژی اتمی، انتظار اینکه ایران واکنش سازنده داشته باشد، منطقی نیست. اقدامات غیرسازنده طبیعتا مخل مسیر مذاکره نیز هست."

رهبر انقلاب اسلامی نیز در آخرین دیدار با دولت دوازدهم خاطرنشان کردند: «آمریکایی‌ها در زبان و وعده می‌گویند تحریم‌ها را بر می‌داریم اما تحریم‌ها را برنداشتند و برنمی‌دارند، ضمن آنکه شرط هم می‌گذارند و می‌گویند که باید در همین توافق جمله‌ای بگنجانید که بعداً درباره برخی موضوعات صحبت شود و گرنه توافقی نخواهیم داشت.»

منابع: فارس، بی بی سی و ایسنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
3
9
بزرگترین دشمنی و آسیب به اقتصاد ایران خروج امریکا از مذاکرات برجام است علی رغم آنکه تا کنون از این مذاکرات نتیجه ای حاصل نشده ولی همین که شش کشور جهان برای حل اختلافات راه مذاکره را در پیش گرفته اند روزنه امیدی است برای حل نهائی . فقط کافیست به جریاناتی که بدنبال به شکست کشیدن این مذاکرات هستند در خط مقدم اسرائیل و در حاشیه جناح تندروی امریکا از جمهوری خواه گرفته تا دمکرات نگاه کنیم . امریکا و خواست هایش بکنار غرب و بقیه جهان نگرانی جدی دارند از گسترش سلاح های هسته ای اعراب درخط مقدم عربستان و ترکیه وارد این صحنه خواهند شد آن هم در منطقه ایکه از جنگ جهانی دوم و حضور اسرائیل هیچکاه روی آرامش بخود ندیده و هر روز بر انبار های تجهیزات نظامی شان میافزایند حال تصور کنید سلاح هسته ای هم به آن ها اضافه شود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
ایراد اینجاست که نوشته اید«شش کشور جهان برای حل اختلافات راه مذاکره را در پیش گرفتند»
انها فقط در برجام از ما امتیاز گرفتند و وقتی به مراد خود رسیدند امریکا از برجام رفت و اروپا هم عملا برجام را اجرا نکرد.الان برجام پلاس می خواهند اما ملت کاملا به دروغگو بودن انها پی برده اند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
6
6
خدا را شکر
وه، به هر حال یک چیز میشه
رضا
|
Canada
|
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
0
3
اين مطلب كه امريكا ميگويد برجام ديگر فايده اى ندارد و براى ما خيرى ندارد و از طرف ديگر ميگويد ما به هيچ وجه اجازه نميدهيم
ايران سلاح هسته اى داشته باشد معنى ان اين است كه ايران علاوه
بر تحريمهاى سنگين و بايكوت بين المللى وارد درگيرى نظامى هم
خواهد شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
3
3
آمریکا باید خسارت وارد شده به مردم ایران را بابت خروج از برجام و تحریم های غیر قانونی بپردازد. مسوولین باید مواظب باشند که آمریکا دوباره کلاه بر سر دولت و مردم نگذارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
0
3
دقیقا، مثل تار عنکبوت
حقیقتا، سیاستش همانند تله تار عنکبوتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
1
6
آهای! آنهایی که میگفتید برجام به درد نمیخوره... بفرمایید شرایط داره فراهم میشه.. این گوی و این میدان
ابوالفضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
4
3
مگه بی خیال نشده بود ؟
یه دونه برجام بیشتر نداریم که اونم آمریکا ازش خارج شده حالا میخاد بی خیال چی باشه ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
2
2
اجازه بازرسی های فراپادمانی به اژانس داده شده بود که اخیرا بازرسی ها به چارچوب پادمان بازگشته است. اینکه هم در تحریم باشیم و هم اجازه تاخت و تاز به اژانس بدهیم پذیرفتنی نیست.
Nima
|
Canada
|
۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
0
7
افرادی ... که بدون نظر خواهی از اکثریت مردم ایران و با تحمیل عقاید خود باعث تحریم شده اند باید پاسخگوی وضعیت بد اقتصادی باشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
1
3
آخ جون برنج صدهزارتومانی را تجربه میکنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
2
1
رفتار ایران با خیال امریکا تنظیم نمی شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
0
1
تا وقتی کار آیی سرکار گذاشتن ملت ایران و داشته باشه نه .وقتی هم که کارییشو از دست بده یه بامبول دیگه ای با همکاری هم سوار میکنند .بیچاره ما مردم .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین