کد خبر: ۷۳۳۸۵۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
چرا بورس رشد نمی‌کند؟

شوک در بورس با ضربه بزرگ دولت/ ۸ پیش‌بینی از آینده بازار سهام

بار دیگر شوک در بازار سهام. این بار ریزش بیش از یک درصدی در تنها یک ساعت و سقوط شاخص بورس به کانال ۱٫۳ میلیون واحدی. علت چیست؟ آینده بازار سهام چطور پیش‌بینی می‌شود؟
شوک در بورس با ضربه بزرگ دولت/ ۸ پیش‌بینی از آینده بازار سهام
آفتاب‌‌نیوز :

شاخص کل بورس امروز در سومین روز معاملاتی و در نیمه اول معاملات با ۱۶ هزار واحد منفی در کانال یک میلیون و ۳۹۱ هزار واحد قرار گرفت.

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سها مهم‌ترین عامل ریزش بازار سهام را در روزهای گذشته مشخص نبودن برنامه‌های دولت در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی بیان کرد.

این کارشناس بازار در بخشی از این گفتگو اعلام کرد نقدینگی مورد نیاز در بازار وجود ندارد تا سهم‌ها بتوانند رشد لازم را داشته باشند. ابهاماتی که دولت درباره انتشار اوراق بدهی ایجاد کرده مهم‌ترین عاملی است که در ریزش بازار موثر واقع شده است.

اشتیاقی همچنین گفت: فروش سهام عدالت ترس مضاعفی را در روند بازار سهام ایجاد کرده است زیرا در حال حاضر که فروشندگان در بازار زیاد شدند اگر اجازه فروش سهام عدالت را هم بدهند بازار با فروش‌های بیشتری رو به رو می‌شود و بهتر است این سیاست را فعلا از دستور کار خارج کنند.

وی همچنین درباره لزوم افزایش نرخ دلار نیمایی گفت: کنترل نرخ دلار نیمایی آسیب بزرگی را به شرکت‌ها وارد کرده است. همین موضوع باعث شده است تا سودآوری شرکت‌ها تحت تاثیر قرار بگیرد و از ورود پول هوشمند به بازار جلوگیری شود.

اشتیاقی گفت: P/E بیشتر شرکت‌ها در محدوده ۵ و ۶ قرار دارد و ارزندگی سهام شرکت‌ها در قیمت‌های فعلی تثبیت شده است اما چون فروشنده در بازار زیاد است و استراتژی بیشتر افراد نوسان‌گیری و سهامداری در کوتاه مدت است، معاملاتی در قیمت‌های تعادلی شکل نمی‌گیرد و در نتیجه روند بازار منفی می‌شود.

به نظر می‌رسد ابهاماتی که دولت در بازار به واسطه ابهام در سیاست‌های اقتصادی از جمله قیمت‌گذاری دستوری و فروش اوراق در بازار ایجاد کرده است بزرگترین عاملی است که از رشد شاخص جلوگیری کرده است. به عقیده کارشناسان به دلیل کسری بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت در سال جاری و شرایط تورمی و تحریمی امکان رشد بورس گرفته شده است.

۸ پیش‌بینی از آینده بازار سهام

هشت کارشناس بازارهای مالی به پیش‌بینی بازار سهام پرداخته‌اند که مختصر آنها را در زیر می‌خوانید:

نیما میرزایی: اگر دلار در امسال به ۳۰ هزار تومان افزایش پیدا کند، بهترین بازار سال‌های آینده بازار سهام خواهد بود اما در مقطع فعلی مهترین ریسک این بازار فروش اوراق دولتی است. تا پایان امسال شاخص با برجام احتمالا ریزش داشته باشد و بعد تا ۱٫۵ میلیون واحد تا پایان سال ممکن است برسد. بدون برجام هم با حفظ روند فعلی ممکن است تا پایان امسال شاخص کل بورس به رقمی بین ۱٫۶ میلیون تا ۱٫۸ میلیون واحد برسد.

مریم محبی: در کوتاه‌مدت به بازار سهام چندان خوش‌بین نیستم اما در بلندمدت مثلا سال ۱۴۰۱ شاید اوضاع بهتر شود.

میلاد صادقی: نقطه تعادلی در شاخص کل بورس ۱٫۴ میلیون واحد است و ممکن است شاخص تا ۱٫۷ میلیون واحد هم افزایش پیدا کند اما بعد از آن تا پایان سال احتمالا به ۱٫۵ میلیون واحد برسد. جهش بورس ممکن است از سال ۱۴۰۳ شروع شود.

مجتبی دیبا: به نظر می‌رسد کف شاخص کل ۱٫۴ میلیون واحد باش و سقف رشد آن تا پایان سال ۱٫۷ میلیون واحد است.

نیما آگاهی: تا پایان امسال حداقل شاخص کل به ۱٫۶ میلیون تا ۱٫۷ میلیون واحد می‌رسد اما اگر قیمت‌گذاری دستوری برداشته شود تا دو میلیون واحد هم محتمل است منتها اگر قیمت‌گذاری دستوری برداشته شود.

محمد حشمتی: در حال حاضر ارزان‌ترین دارایی بازار سهام است اما بعید است شاخص تا پایان سال به دو میلیون واحد برسد و احتمالا تا پایان امسال تا ۱٫۷ میلیون رشد کند.

علی صادقین: شاخص بورس با روند فعلی احتمالا تا پایان امسال به رقمی بین یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد تا ۱٫۵ میلیون واحد برسد.

مهدی سماواتی: به نظر می‌رسد شاخص کل بورس تا پایان امسال نوسانی معادل منفی ۱۰ تا مثبت ۲۰ درصد نسبت به مقطع کنونی را تجربه کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
1
7
با این مدیران و وزیران تا سال ۱۵۰۰ هم شاخض رشد نمیکند مگر دستی و زیر میزی و خرید و فروش صوری و....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
0
4
هر کی از ننش قهر کرده شده کارشناس بورس. کدوم تحلیلشون درست از آب دراومده که این ها درست باشه.
پیش بینی من: هر موقع دولت و ...عشقش بکشه میره بالا هر موقع حال نکنه میزنه تو سرش. دیگه این تحلیل و دم و دستگاه نمیخواد. کاملا دستوریه
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
0
5
آقای ریسی در زمان انتخابات عجب قولی دادی !!!!!!!
سید معین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
0
4
من تو بورس نیستم اما چیزی رو که میبینم اینکه :
فقط پول و سرمایه مردم نابود نشده بلکه اعتماد و اعتقاد مردم رو هم از بین بردید. چیزی که با رشد دوباره بورس هم احیا نمیشه.
بد کردید با مردم. بد!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین