کد خبر: ۷۳۴۰۹۲
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵

چاقی مفرط در کودکان و راه‌های پیشگیری از آن

اضافه وزن و چاقی مفرط در کودکان سراسر جهان در حال افزایش است و هر روز بیش از گذشته لزوم توجه به وزن کودکان، احساس می‌شود.
چاقی مفرط در کودکان و راه‌های پیشگیری از آن
آفتاب‌‌نیوز :

چاقی در کودکان می تواند خطرناک و عوارض زیادی داشته باشد؛ بنابراین اگر کودک شما چاق است، بهتر است هر چه سریع تر به فکر درمان آن باشید.

افزایش فشار خون، اختلال در سطح چربی‌های خون و دیواره‌های رگ‌های خونی، افزایش سطح انسولین و بروز سندروم متابولیک، دیابت نوع دو، بیماری‌های کلیوی، مشکلات تنفسی، افزایش خطر کسیت‌های تخمدان در دختران، مشکلات استخوانی و عضلانی از عوارض چاقی‌ هستند که در آینده نزدیک سلامت فرزندان را تهدید می‌کنند.

اگر به آمار‌های چاقی در کودکان دقت کنیم، در می‌یابیم که تقریبا حدود ۲۵ درصد کودکان دنیا دچار اضافه وزن هستند به ویژه در کشور‌های پیشرفته و کودکانی که مورد غفلت مراقبتی پدر و مادر قرار می‌گیرند.

همه کودکانی که وزن اضافی دارند، چاق نیستند. شاخص توده بدنی (BMI) که راهنمایی از وزن را در رابطه با قد ارائه می‌دهد، مبنای چاقی است. پزشک فرزند شما می‌تواند از نمودار‌های رشد، BMI و در صورت لزوم آزمایش‌های دیگری استفاده کند تا تشخیص که آیا فرزند شما اضافه وزن دارد یا ندارد. اگر نگران اضافه وزن کودکتان هستید، با پزشکتان مشورت کنید. پزشک تاریخچه رشد و نمو فرزند شما، تاریخچه قد و وزن خانوادگی و نمودار‌های رشدی کودک را در نظر می‌گیرد.

توصیه‌های غذایی برای درمان چاقی کودکان

مصرف میوه‌های تازه و سبزیجات، دانه‌های کامل مانند پاستای کامل مثل گندم، برنج قهوه‌ای و موارد دیگر، پروتئین‌های سبک مانند ماهی و مرغ، لبنیات کم چرب مانند شیر بدون سرشیر، ماست یونانی و موارد دیگر ضروری است.

با این حال، برای برنامه غذایی صحیح برای موفقیت، نیاز خواهید داشت، تا بیشتر آشپزی کنید. آشپزی و خوردن، با هم به عنوان یک خانواده نه تنها خواصی به ارمغان می‌آورد، بلکه باعث ایجاد همبستگی در خانواده می‌شود.

نوشیدنی و میان‌وعده‌های سالم آماده کنید

نوشیدنی‌های ناسالم را کنار بگذارید و از مصرف نوشابه‌های گازدار و قندی بپرهیزید. سعی کنید کودکان را به نوشیدن آب و شیر کم‌چرب ترغیب کنید. میان‌وعده بخش مهمی از عادات تغذیه‌ای کودک است و نباید از آن غافل شد. ترجیحاً کودکان میان‌وعده‌ها کالری کمی داشته باشند؛ برای نمونه می‌توان از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کرد.

تمرینات ورزشی را افزایش دهید

فعالیت‌های فیزیکی، همانند غذای سالم برای کاهش وزن موثرند با این حال، برای یک کودک هشت ساله، ثبت نام در باشگاه، مثل بازی لِی لِی در حیاط خلوت به نظر جالب نیست بنابراین اگر قصد دارید، این کار را به سرانجام برسانید، در هر تمرین ورزشی که برای فرزندتان طراحی می‌کنید، سرگرمی را در نظر بگیرید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین