کد خبر: ۷۳۶۶۶۱
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴
دولت برنامه خود برای بهبود بازار بورس را اعلام کند

جنجال بر سر ریزش بورس در مجلس؛ سرمایه مردم دود شد| اقتصاد مملکت عشقی اداره می‌شود!

در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی که با حضور اکثریت نمایندگان، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس برگزار شد، حاشیه‌هایی به همراه داشت. در این جلسه وضعیت بازار بورس مورد بررسی قرار گرفت.
جنجال بر سر ریزش بورس در مجلس؛ سرمایه مردم دود شد| اقتصاد مملکت عشقی اداره می‌شود!
آفتاب‌‌نیوز :

جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و بررسی وضعیت اقتصادی کشور و بازار بورس در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی با حضور در صحن علنی ضمن ارائه گزارش در خصوص شرایط بازار بورس اوراق بهادار و برنامه‌های وزارتخانه در این حوزه تاکید کرد: برنامه دولت حمایت از بازار سرمایه و به ویژه سهامداران خرد با استفاده از تقویت جدی بازار گردانی، تقویت صندوق تثبیت بازار، بهره‌گیری از اوراق تبعی و تشویق سهامداری غیرمستقیم از سوی مردم می‌باشد.

خاندوزی ادامه داد: متاسفانه مردم شاکی هستند و شکایت آن‌ها بحق است، مانند ضعف‌های نظارتی که سازوکار نظارت بر بورس در کشور در برخی مواقع مدرن، شفاف، منصفانه و عادلانه نیست. برنامه دولت ساماندهی و نظارت است و از سازمان بورس و اوراق بهادار می‌خواهم تا پایان امسال پروژه عدالت و نوسازی نظارت در بورس را به پایان برساند و گزارش آن را به مردم ارائه کند. در این میان البته بدخواهانی هستند که با تغییر منافع یا سِمت‌های آنها، پس از تغییر دولت مردمی، متضرر شدند و مشغول پروژه بدنام کردن و دروغ پراکنی علیه مسئولان اقتصادی هستند که به امید خدا و با هوشیاری نخبگان کشور این حرکت‌های بدخواهانه به سرانجام نخواهد رسید.(جزئیات بیشتر)

برنامه دولت برای جبران اتفاقات سال گذشته در بورس چیست؟

بعد از گزارش وزیر اقتصاد، مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به اشتباهات دولت قبل در بازار بورس گفت که برنامه‌های دولت برای جبران اتفاقات سال گذشته در بورس چیست؟(جزئیات بیشتر)

قیمت‌گذاری دستوری موجب ایجاد رانت و فساد در اقتصاد می‌شود

همچنین محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی با انتقاد از اینکه قیمت گذاری‌ها در اقتصاد ما دستوری می‌باشد، گفت: اینگونه قیمت گذاری موجب رانت و فساد در اقتصاد می‌شود که این موضوع در بازار سرمایه نیز خودش را نشان می‌دهد.(جزئیات بیشتر)

۷ سال است این حرفها را می‌زنید!

پس از سخنان محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی و عدم انتقاد جدی وی نسبت به عملکرد وزیر اقتصاد در خصوص وضعیت بورس، محمدجواد کریمی قدوسی نماینده مشهد به سمت تریبون رفت و با فریاد خطاب به وی گفت: «۷ سال است این حرفها را می‌زنید، آقای وزیر هم با شما هماهنگ است و وضعیت بورس هم همین است».

جنجال بر سر بورس در مجلس؛ سرمایه مردم دود شد| اقتصاد مملکت عشقی اداره می‌شود!

باید اعتماد از دست رفته مردم به بازار بورس را ترمیم کرد

مصطفی طاهری نماینده زنجان هم سیاست‌های دولت قبل را باعث وضعیت فعلی بازار بورس و از بین رفتن اعتماد مردم خواند و گفت که برنامه دولت فعلی برای اصلاح ساختار معیوب شرکت‌های دولتی و ایجاد شفافیت مالی در آن‌ها چیست؟ وزیر اعلام کرد که باید برای برگرداندن اعتماد مردم ثبات اقتصادی ایجاد شود که این به تنهایی قابل قبول نیست و اقدام عملی لازم است.(جزئیات بیشتر)

سرمایه مردم در بورس از بین رفته است

حجت الاسلام احد آزادی‌خواه سخنگوی کمیسیون کشاورزی گفت که مردم با اعتماد به دولت قبل در بازار بورس ورود کردند، اما سرمایه‌های آن‌ها به خاطر مشکلات مدیریتی از بین رفت، باید نظام مدیریتی حاکم بر بازار بورس اصلاح شود.(جزئیات بیشتر)

سرمایه مردم در بازار بورس دود شد

در همین رابطه سید غنی نظری عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه بورس کالا هنوز در ید سهامداران عمده است، گفت: این‌ها بازار سیمان و فولاد را هم در دست دارند. سرمایه مردم در این بازار دود شد. آقای خاندوزی شما چه کاری برای اقشار مختلف مردم در این بازار انجام دادید؟ شما می‌گویید اظهار نظر نمایندگان و متخصصین باعث ریزش بورس می‌شود. این چه بورسی می‌باشد که با یک اظهار نظر اینگونه موجب تغییرات می‌شود.(جزئیات بیشتر)

اقتصاد ما دولتی و دست‌کاری شده است

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم بر تاثیرگذاری تحولات و تصمیمات سیاسی بر معیشت مردم و اقتصاد کشور تاکید کرد و افزود: اقتصاد ما اقتصادی دولتی و دستکاری شده است. برای مثال دولت اراده کند نقدینگی را از دست مردم جمع کند و قیمت ارز و سهام‌های بورس را پایین بیاورد. نمی‌توان اینگونه با این سخنرانی‌ها مشکلات را حل کرد.

این نماینده در مجلس یازدهم با بیان اینکه سهامداران حقوقی اراده کنند، قیمت را در بورس تغییر می دهند، به پیوند سیاست و اقتصاد اشاره کرد و ادامه داد: آیا توانستیم تکلیف ارز و قیمت خودرو را مشخص کنیم؟ آیا توانستیم تاثیرگذاری تحولات سیاسی بر معیشت مردم را کنترل کنیم؟ باید توجه کرد که میان سیاست و اقتصاد، پیوند ناگسستنی وجود دارد، اما عده ای فکر می کنند می توان هر سیاستی را پیاده و اقتصاد را اداره کرد. پیوند سیاست و اقتصاد ناگسستنی است و اگر به دنبال اقتصاد پویا، درآمد و ارز قدرتمند هستیم، باید با اقتصاد جهانی و دنیا کار کنیم. در عرصه سیاست داخلی و خارجی نیاز به بررسی دقیق و کار کارشناسی داریم.(جزئیات بیشتر)

دولت برنامه خود برای بهبود بازار بورس را اعلام کند

سید شمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید نیز تاکید کرد: سیاست اقتصادی دولت باید روشن شود، چرا که با رشد اقتصادی صفر و تورم ۵۰ درصد بازار سرمایه بهبود نمی‌یابد.(جزئیات بیشتر)

فرمانده ستاد اقتصادی کیست؟

در ادامه این جلسه، حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه با طرح این پرسش که فرمانده ستاد اقتصادی چه کسی است؟ گفت: دولت قبل با ریل گذاری اشتباه بخشی از کسری بودجه خود را جبران کرد، برنامه وزارت اقتصاد برای جبران این اقدامات آسیب زا چه چیزی است؟

بورس حق‌الناس است

محمدحسن آصفری هم در تذکری خطاب به دولت و وزیر اقتصاد گفت: آقای خاندوزی پیش از وزارت دائم توئیت می‌کردند و در مورد خروج بورس از وضعیت بحرانی راهکار می‌دادند حالا همان راهکارهایی را که توئیت می‌کردند اجرا کنند تا مشکلات بورس حل شود.

نماینده اراک و کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت بداند بورس حق‌الناس است و امروز دلالانی وارد بورس شدند که سرمایه مردم را به تاراج برده‌اند و چرا دولت در خصوص انتشار اوراق به مردم گزارش دروغ می‌دهد، بر اساس اسناد خزانه از مهرماه تاکنون 8 هزار میلیارد اوراق توسط دولت به فروش رسیده اما دولت می‌گوید اوراقی به فروش نرسیده است. براساس قانون اساسی دولت موظف به حفظ اموال مردم است اما در بورس اموال و سرمایه مردم مانند یخ آب می شود و حالا باید به جای اینکه دائم گذشتگان را متهم کنیم که البته متهم است باید برای آینده برنامه ریزی دقیقی انجام دهیم و دولت گزارش دهد چرا به وعده ها عمل نمی کند و سرمایه مردم در بورس در حال نابودی است.(جزئیات بیشتر)

اقتصاد عشقی اداره می‌شود

همچنین سیدکاظم دلخوش نماینده صومعه سرا انتقاداتی را در مورد نحوه اداره اقتصاد کشور مطرح کرد و گفت که اقتصاد و بورس عشقی اداره می‌شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی باید مشخص کند که چه کسی این حوزه‌ها را اداره می‌کند چرا که نه تنها بازار سرمایه بلکه سایر بازار‌ها نیز نابسامان است.(جزئیات بیشتر)

جنجال بر سر بورس در مجلس؛ سرمایه مردم دود شد| اقتصاد مملکت عشقی اداره می‌شود!

باید از وزارت اقتصاد حمایت شود

علی بابایی نماینده ساری نیز با تاکید بر لزوم حمایت از وزارت اقتصاد گفت که نباید سوء تدبیر‌های دولت قبل به پای دولت سیزدهم نوشته شود.

دغدغه اصلی ما بازگرداندن اعتماد و ثبات به بازار بورس است

مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم در این جلسه گفت: مهمترین ماموریت ما ایجاد ثبات و بازسازی اعتماد مخدوش شده همه سهامداران است و با توجه به اینکه اعتماد عمومی در پروسه چندین سال از بین رفته، مطمئن هستیم که یکباره باز نمی‌گردد و به کمک همه سیاستگذاران برای بازگشت اعتماد نیاز داریم.(جزئیات بیشتر)

نوسانات بازار بورس ناشی از بی‌تدبیری در مدیریت بازار بوده است

سید علی روحانی معاون مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌ها هم با ارائه گزارشی، تاکید کرد: روند بازار سرمایه پس از رشد چهار پنج ماهه ابتدای سال ۹۹ وارد یک فضای نزولی و نوسانی تا به امروز شد و رشد سال گذشته نیز سازگار با متغیر‌های اقتصادی نبود. همچنین ریزش و نوسانات بازار نیز ناشی از بی تدبیری در مدیریت بازار بوده است.(جزئیات بیشتر)

محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه هم در تذکری شفاهی از گزارش مرکز پژوهش‌ها در خصوص راهکار‌های ساماندهی بازار بورس انتقاد کرد و گفت: متاسفانه امروز مرکز پژوهش‌های مجلس که به عنوان زبان و مغز متفکر مجلس است گزارشی را در صحن ارائه کرد که دارای جهت‌گیری و با اصول و مبانی اقتصاد اسلامی در تضاد است.

تذکر و مطالبه قالیباف

 به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هم بعد از گزارش وزیر اقتصاد درباره بازار بورس با بیان اینکه امروز هر تصمیمی که بانک مرکزی بگیرد، در بورس اثرگذار است، گفت: ما از سازمان بورس و آقای عشقی توقع داریم، به بحث نظارت و کنترل و روابط و رانت های اطلاعاتی که موجب می شود عده‌ای در بورس بهره مند شوند و عده ای آسیب ببینند ورود کند، این موضوع مستقیم به مدیریت بورس و نظارت و کنترل ذاتی مرتبط است. براساس سیاست‌های دولت قبل مردم به این بازار اعتماد کردند و ما شاهد این بودیم که تعداد سهامداران از چهار یا پنج میلیون به ۴۰ تا ۵۰ میلیون رسید که بسیاری از این سهامداران هم سهامداران خرد هستند.(جزئیات بیشتر)

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
2
21
توجه کردید همه بی سوادی و سردرگمی خودشونو بعد از شش ماه یعنی یک ششم عمر مفید یک دولت را و مجلس را انداختن گردن گذشتگان!!!!!!!!!!!!!! یعنی کشک ......
پاسخ ها
مجيد گودرزي- فعال سياسي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي يا نمي دانند يا نمي خواهند بدانند.
وقتي بيت كويين و بسياري از ارزهاي ديجيتال بيش از 300 درصد در سال بازدهي داشته است چرا بايد مردم بيايند در بورس سرمايه گذاري كنند كه حدود 10 درصد بازدهي در سال داشته است!؟

ارزش افزوده تمام سرمايه گذاري هاي ما با حجم سرسام آور و وحشتناك در طلا، ارز، خانه هاي كلنگي، طرح هاي نيمه تمام و سپرده هاي بانكي صفر مطلق است. ...است كه با اين مدل مديريت سرمايه هاي كشور دنبال رونق باشيم.
غير ممكن است.

چرا نمايندگان نمي خواهند بحران ارزش افزوده را درك كنند؟
عبا دالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
2
11
خدا را هزار با رشکر که روحانی نیست ... چرا ....کلام در حلقومشان مانده از ترس ...بی انصاف
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
0
8
لطفا خرابترش نکنید عشقی از مجلسی قطعا کم ضر رتراست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
1
18
همه کاستیها،ندانم کاریها،فاسدبودن ها و.......... به گردن دولت قبل بیانزیدوبااین توجیح های صدمن یه غاز فکرکنیدکه مردم هیچی حالیشون نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
0
3
ساده هست باید دراین بازار هم مثل تمام بازارهای دیگه سود مشخصی به اورده مردم تو این بازار داده شود علاوه بر خرید و فروشهایی که در بورس انجام میشود . در این خرید و فروشها در امکان ندارد تعدادی سود کنند بدون اینکه تعداد دیگری ضرر نکرده باشند . تنها شرکت های حاضر در بورس بخاطر خرید و فروش سهامشان سود میکنند و وقتی در بورس هستند چه سهامشان بالا چه پایین طلاطم داشته باشد انها سهام را میفروشند فقط اسمی سهامشان بالا و پایین می رود خریدار و فروشنده یکی سود و یکی ضرر . تمام شرکتهای حاضر در بورس را باید موظف به پرداخت سود به حاضرین در بورس در بازه های زمانی مشخص شده کنند . علاوه بر سود خرید و فروش . سود واحد برا حضور در این بازار
ناشناس
|
Germany
|
۰۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
0
9
این عوامفریبی دولت مردان و مجلسیهای بدونه پشتوانه مردمی عاقبت خوبی برای حکومت ندارد
خروس بی محل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
0
3
من اقتصاددان نیستم و از مسائل تخصصی اقتصادی چون بورس، بانکداری، پایه پولی و... سر در نمی آورم. ولی یک فامیل دور دارم که وزارت اقتصاد کارمنده. ایشون می گفت در یک بازه زمانی 6 ماهه حدود 30 هزار میلیارد تومن از بورسی ها مالیات گرفتند و بعد یکهویی بورس با ملاج خورد زمین. بورس ایران دستوری است، تورم دستوری است، افزایش و کاهش قیمت هم دستوری است. اصولا اقتصاد ایران دستوری است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
0
4
... با این سواد اقتصادی تان که راهکار درست و درمانی بلد نیستید و مردم را سوق دادید به سیاه چال اقتصادی و ترسیده اید که مردم به بازار سرمایه برای همیشه بی اعتماد شده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
12
3
اصلاح طلبی = قدرت فریفتن مردم

هر کسی یک جو سواد علم اقتصادی داشته باشد به رذالت این خبرگذاری پی می برد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
0
11
بجای مواد غذایی 4تا اقتصاددان عاقل وارد کنند تااین مملکت سامان بگیرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
0
2
یک شرکت ایرانی رمز ارزی به نام دریک درست کرده تا تجارت خارجی رو با اون انجام بده.این رمز ارز از 160 دلار تا 1500 دلار رفته بود که دیروز مقام قضایی برای حفظ حقوق مردم توقیفش رو در ایران صادر کرد ولی در خارج هنوز معامله میشه و امروز به 75 دلار سید.سوال من اینه با این ریزش شدید حفظ حقوق مردم انجام شد و سهامدار به خاک سیاه ننشست؟چرا اینطوری می کنن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین