کد خبر: ۷۳۶۹۷۴
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸

خانم‌ها مصرف گوشت را جدی بگیرند

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره اهمیت مصرف گوشت و مرغ در بانوان توضیح داد.
خانم‌ها مصرف گوشت را جدی بگیرند
آفتاب‌‌نیوز :

درباره مصرف گوشت و مرغ اظهار کرد: در حال حاضر مصرف گوشت و مرغ در میان افراد زیاد نیست.

او افزود: ناآگاهی‌های موجود باعث شده تا برخی‌ها در مصرف گوشت و مرغ یا زیاده روی کنند یا به صورت کلی آن را از برنامه غذایی خود حذف کنند. پروتئین‌های حیوانی، گوشت، مرغ، ماهی و ... از جهت اینکه منبع بسیار خوب پروتئین و آهن و B۱۲ برای بدن هستند؛ بنابراین اهمیت زیادی دارند.

جوزدانی تصریح کرد: محصولات حیوانی مانند: گوشت، مرغ و ماهی بالاترین میزان جذب آهن را دارند که برای بدن بسیار مهم است، همچنین ویتامین‌های B۱۲ هم تنها در پروتئین‌های حیوانی یافت می‌شوند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: بانوان معمولا کمتر مرغ و گوشت مصرف می‌کنند که به اینصورت جذب پروتئین در آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و در نهایت منجر به کم خونی، فقر آهن و ویتامین‌های B۱۲ می‌شود که وجود آن‌ها در بانوان بسیار شایع است.

جوزدانی گفت: کمبود مصرف گوشت و مرغ در بانوان هم شایع است و هم می‌تواند آسیب پذیر باشد و باعث خستگی، ریزش مو، اشتهای زیاد به علت کمبود پروتئین و فقر خون، پرخوری، اضافه وزن، احساس سرما به ویژه در بانوان، کاهش تمرکز و قدرت حافظه شود.

او اضافه کرد: آقایان می‌توانند گیاه خوار شوند و به هیچ عنوان گوشت مصرف نکنند، اما بانوان باید حتما از آن‌ها استفاده کنند.

پرچرب بودن از معایب مصرف گوشت است
جوزدانی با اشاره به معایب مصرف گوشت اظهار کرد: از معایب مصرف گوشت‌ها می‌توان به پرچرب بودنشان اشاره کرد، امروزه افراد بیشتر از مرغ و قسمت ران مرغ و گوشت‌های چرخ کرده استفاده می‌کنند که دارای چربی زیادی هستند.

او با بیان اینکه در برنامه‌های غذایی خانواده‌ها مصرف ماهی به شدت کم است، تاکید کرد: گوشت‌ها چربی اشباع شده دارند و زمانی که مصرف آن بیش از حد شود باعث بروز بیماری‌های قلبی، فشار خون، گرفتگی عروق، پایداری نسبت به انسولین در بدن و انواع بیماری‌های متابولیک در بدن شود که در اینصورت چاقی افزایش می‌یابد؛ بنابراین باید در مصرف گوشت حد تعادل رعایت شود.

جوزدانی اضافه کرد: اگر فردی ۷۰ کیلوگرم است روزانه به ۷۰ گرم پروتئین نیاز دارد که در اینصورت آهن بدن او تامین خواهد شد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: افرادی که گوشت و مرغ نمی‌خورند معمولا دریافت تعادل پروتئین‌های گیاهی را هم نخواهند داشت و استفاده نکردن از آن‌ها علاوه بر کم خونی باعث درد شدید عضله و ضعف عضلانی و سردرد‌های متناوب هم خواهد شد.

جوزدانی بیان کرد: پروتئین‌ها از منابع گیاهی هم تامین می‌شوند، اما ویتامین‌های B۱۲ به اینصورت نیست؛ بنابراین پروتیئن‌ها در یک رژیم روتین متعادل باید حداقل در وعده نهار از منبع گوشت‌ها تامین شوند و علاقه‌مندان به گیاه خواری هم باید حبوبات و سویا را در وعده شام مصرف کنند.

او گفت: مصرف گوشت در آقایان بسیار شایع است، به همین علت چربی شکمی، چربی‌های اشباع شده و کلسترول در آن‌ها زیاد است و در نهایت احتمالا بروز سکته‌های قلبی در آقایان بیشتر از بانوان است؛ بنابراین مصرف متعادل گوشت‌ها به ویژه در آقایان باید به دو یا سه وعده در هفته تغییر یابد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین