کد خبر: ۷۴۳۶۰۴
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴
جنگ با ایران یک فاجعه برای همه طرفین درگیر خواهد بود

جنگ بین ایران و اسرائیل تا چه اندازه واقع‌بینانه است؟

دیدار هفته گذشته "بنی گانتز" وزیر دفاع اسرائیل و "لوید آستین" وزیر دفاع امریکا بسیاری را به این گمانه‌زنی واداشت که اسرائیل با حمایت واشنگتن در حال آماده شدن برای جنگ با ایران بر سر برنامه هسته‌ای ایران است.
جنگ بین ایران و اسرائیل تا چه اندازه واقع‌بینانه است؟
آفتاب‌‌نیوز :

اگر بخواهیم عناوین خبری اخیر درباره ایران و اسرائیل را جدی قلمداد کنیم، صدای طبل جنگ با صدای بلندی به گوش می‌رسد. با این وجود، اسرائیل بدون حمایت امریکا نمی‌تواند علیه ایران اقدام نظامی انجام دهد و امریکا نیز هرگز از چنین اقدامی حمایت نخواهد کرد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ شکبه خبری "راشا تودی" در مقاله‌ای این استدلال را مطرح می‌کند که صحبت درباره جنگ ایران و اسرائیل بیشتر با سر و صدای بلند مطرح می‌شود اما در عمل تحقق نخواهد یافت و در این باره می‌نویسد: دیدار هفته گذشته "بنی گانتز" وزیر دفاع اسرائیل و "لوید آستین" وزیر دفاع امریکا بسیاری را به این گمانه‌زنی واداشت که اسرائیل با حمایت واشنگتن در حال آماده شدن برای جنگ با ایران بر سر برنامه هسته‌ای ایران است.

"دیوید بارنیا" رئیس موساد پیش از گانتز در واشنگتن بود و اطلاعات تازه اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران را در اختیار همتای امریکایی‌اش قرار داد تا امریکا را از پیوستن مجدد به برجام منصرف کند. هدف او این بود که به طرف امریکایی بگوید اسرائیل هرگز از تصور ایران به عنوان یک تهدید دست بر نخواهد داشت. از دید اسرائیل، ایران با یا بدون برجام یک تهدید است.

گفته می‌شود که گانتز به دولت بایدن هشدار داده که اسرائیل در صورت لزوم آماده انجام حمله نظامی علیه ایران است. حمایت امریکا از هرگونه اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران بسیار مهم است. ژنرال "ایال زامیر" از فرماندهان ارشد نیرو‌های دفاعی اسرائیل گفته بود که عملیات علیه ایران از سوی اسرائیل بدون هماهنگی با امریکا با چالش جدی مواجه خواهد شد و این اجماع در میان کارشناسان وجود دارد که اسرائیل فاقد توانایی نظامی کافی برای حفظ کارزار نظامی علیه ایران در صورت حمله است.

حمله موشکی تلافی‌جویانه ایران به پایگاه امریکایی در الاسد عراق چند روز پس از ترور ژنرال سلیمانی توسط امریکا به وضوح دقت موشک‌های ایران را نشان داد و اینکه ایران در صورت هدف قرار گرفتن، مواضع طرف مقابل را هدف قرار می‌دهد. امریکا این درس را آموخته و احتمالا اسرائیل به قدری باهوش است که بداند نمی‌خواهد همان سناریو را تجربه کند چرا که در صورت هرگونه اقدام نظامی اسرائیل، ایران به صورت اجتناب‌ناپذیری پاسخ متقابل خواهد داد.

این شبکه خبری در ادامه می‌نویسد: به نظر می‌رسد صحبت امریکا در مورد جایگزینی گزینه نظامی تاکتیکی برای افزایش فشار بر مذاکره کنندگان هسته‌ای ایران با هدف دستیابی به توافقی همراه با سازش است که از نظر سیاسی برای امریکا قابل قبول باشد. اسرائیل این واقعیت را می‌داند که اگرچه در مقطع فعلی امریکا اقدام نظامی آشکار اسرائیل را رد می‌کند، اما می‌تواند اقدامات مخفیانه را در داخل ایران علیه برنامه موشکی و غنی‌سازی اورانیوم انجام دهد و حتی اگر در این مورد نیز اسرائیل حمایت امریکا را کسب کند لزوما نتیجه موردنظر اسرائیل حاصل نخواهد شد.

در حالی که امریکا از ادامه اقدامات مخفیانه اسرائیل برای هدف قرار دادن ایران حمایت می‌کند در صورت دستیابی به توافق با ایران، اسرائیل نگران است که واشنگتن، اسرائیل را از انجام اقدامات اضافی تهاجمی بازدارد. برداشت اسرائیل از دیدار‌های اخیر مقامات‌اش با اعضای دولت بایدن آن است که امریکا متعهد به بازگشت به توافق هسته‌ای است و اقدام مخفیانه اسرائیل تنها زمانی مفید است که ایران را برای پذیرش توافق تحت فشار قرار دهد.

در نهایت سیاست امریکا مبتنی بر این واقعیت است؛ جنگ با ایران یک فاجعه برای همه طرفین درگیر از جمله امریکا و متحدان‌اش خواهد بود و به همین دلیل باید به هر قیمتی از آن خودداری ورزید. در حالی که اسرائیل ممکن است از این رویکرد خوشحال نباشد، اما در عمل نمی‌تواند کاری برای تغییر آن انجام دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین