کد خبر: ۷۴۷۰۵۱
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۴

دارو‌هایی برای پیشگیری از میگرن

افراد دچار میگرن شدید و مکرر (بیش از سه تا چهار بار در ماه) یا میگرن‌هایی که به خوبی درمان پاسخ نمی‌دهد، ممکن است نیاز به مصرف دارو‌هایی برای پیشگیری از این سردرد داشته باشند.
دارو‌هایی برای پیشگیری از میگرن
آفتاب‌‌نیوز :

اساس پیشگیری از میگرن کنترل عوامل آغازگر آن مانند استرس یا برخی از غذا‌ها یا رایحه‌های قوی است. همچنین برخی از درمان‌های مکمل (مانند طب سوزنی) ممکن است به پیشگیری میگرن در برخی از افراد کمک کند.

اما در برخی موارد ممکن است پزشک برای پیشگیری از بروز حمله‌های سردرد میگرنی دارو‌هایی برای شما تجویز کند. این دارو‌ها معمولا در ابتدا باید هر روز مصرف شوند و بعد پزشکتان میزان تجویزی آن‌ها را به تدریج کاهش می‌دهد تا در شرایط ایدئال در نهایت آن‌ها را قطع کند.

این دارو‌ها اثرات متفاوت و عوارض جانبی متفاوتی دارند، بنابراین باید با پزشکتان برای یافتن دارویی که برای شما مناسب است، مشورت کنید.

دارو‌های مسدودکننده گیرنده بتا
دارو‌های مسدودکننده گیرنده بتا مانند پروپرانولول که برای درمان فشار خون بالا، اختلال ریتم طبیعی قلب و درد قفسه سینه مربوط به بیماری قلبی (آنژین صدری) به کار می‌روند، ممکن است به پیشگیری از حمله سردرد میگرنی هم کمک کنند. این دارو احتمالا این اثر را با جلوگیری از گشاد شدن بیش از حد رگ‌های خونی (که باعث فشار روی رشته‌های عصبی می‌شود) ایجاد می‌کنند.

انواع گوناگونی از این دارو‌ها وجود دارند و ممکن است مدتی طول بکشد تا با آزمایش آن‌ها پزشکتان مناسب‌ترین نوع آن‌ها را برای شما پیدا کند.

دارو‌های ضدافسردگی سه‌حلقه‌ای
این گروه دارو‌های ضدافسردگی مانند آمی‌تریپ‌تیلین گاهی برای کنترل درد‌ها از جمله سردرد هم استفاهد می‌شوند. آمی‌تریپ‌تیلین در میان این گروه دارو‌ها بیش از برای این مورد استفاده بررسی شده و اغلب برای پیشگیری از میگرن تجویز می‌شود: این ارو تا حدود ۶۰ درصد در پیشگیری از چنین سردرد‌هایی موثر است.

دارو‌های مسدودکننده کانال کلسیم
دارو‌های مسدودکننده کانال کلسیم مانند نیفدیپین در اصل برای درمان فشار خون و مشکلات قلبی تجویز می‌شوند، اما ممکن است به پیشگیری از میگرن هم در برخی از افراد کمک کنند.

دارو‌های ضد تشنج
دو داروی «توپیرامات» و «دیوالپروئکس» دارو‌های ضد تشنجی هستند که به طور خاص برای پیشگیری از میگرن هم تایید شده‌اند. یک داروی ضد تشنج دیگر به نام «گاباپنتین» نیز که به طور خاص برای پیشگیری از میگرن تایید نشده است، ممکن است در برخی از افراد موثر باشد.

دارو‌های دیگر
تجویز دوز پایین آسپیرین هم برای پیشگیری از میگرن به کار برده شده است. البته معمول دوز پایین آسپیرین نسبت به دارو‌های استاندارد پیشگیری از میگرن اثربخشی کمتری دارد، اما ممکن است در ترکیب با دارو‌های پیشگیری‌کننده دیگر اثربخشی بیشتری پیدا کند. پیش از شروع مصرف روزانه آسپیرین لازم است با دکترتان مشورت کنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین